Mijn paard werkt niet graag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessaaaaaa

Mijn paard werkt niet graag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 21:03

Telkens als ik mijn paard haar halster wil aandoen loopt ze er van door omdat ze weet dat ze dan moet werken,echt vervelend moet ik er telkens achter lopen en wnr ze helemaal uitgeput is van rond te lopen kan ik haar vangen maar dan kan ik niet echt meer rijden.

Miss_Amber

Re: Mijn paard werkt niet graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:21

Staat je paard 24uur buiten?
Of op stal & buiten?

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 21:23

Miss_Amber schreef:
Staat je paard 24uur buiten?
Of op stal & buiten?

24uur buiten ze heeft buitenbinnen stal

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:26

Misschien ligt dat aan je training of houding... Jij moet natuurlijk er voor zorgen dat je paard het werk leuk vind. (dus pas het werk aan of jouw manier van werken)

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 21:29

superwoman schreef:
Misschien ligt dat aan je training of houding... Jij moet natuurlijk er voor zorgen dat je paard het werk leuk vind. (dus pas het werk aan of jouw manier van werken)

ik weet niet wat ik verkeerd doe, ik neem zelfs lessen met haar zodat het afwisselend is

_Sarahx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:32

Altyd als ik gereden heb dan doe ik gewoon het halster aan. Zo is het al aan voor de volgende keer. Want bij ons op de manege is er ook zo'n ponytje; als ie zijn halster niet aan heeft is hij er ook vandoor en sindsdien moeten wij hem altijd een halster aandoen [dit gaat je niet verder helpen denk ik maar toch !]
x

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:39

Misschien is het een idee om van die tijd van het vangen een grondwerk training te maken?
Dat je zorgt dat je paard op jou gaat letten en het ziet als iets leuks?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:55

Tessaaaaaa schreef:
ik weet niet wat ik verkeerd doe, ik neem zelfs lessen met haar zodat het afwisselend is

Misschien meer belonen óf ben je met je lessen gewoon nog niet ver genoeg.
Zou iig vaker komen met het halser en wat lekkers zonder dat je gaat werken, zodat het niet meer vanzelfsprekend wordt dat jullie altijd gaan werken.
Het moet altijd "geven en nemen zijn" en blijkbaar weegt jouw gift niet op tegenover wat zij wil geven..
Kan ook nog aan het tuig liggen wat niet lekker zit/ligt of pijn in der lijf.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:57

Niet elke keer wat doen, je kan ook alleen even je paard uit de wei halen om even te vertroetelen, poetsen en wandelen etc. Zorg dat je veel afwisseling maakt. Bedenk ook nieuwe dingen. (vrijspringen, schriktraining etc.) Grondwerk kan je gaan doen..

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 21:59

superwoman schreef:
Tessaaaaaa schreef:

Zou iig vaker komen met het halser en wat lekkers zonder dat je gaat werken, zodat het niet meer vanzelfsprekend wordt dat jullie altijd gaan werken.
Het moet altijd "geven en nemen zijn" en blijkbaar weegt jouw gift niet op tegenover wat zij wil geven..

achter elke les krijgt ze een koekje en onze lessen zijn ook wel puur dressuur gericht zou het kunnen dat ze graag ook zou willen springen? dat doe ik al regelmatig gwn koekje geven en borstelen maar dan doe ik ze geen halster om omdat ze mooi blijft staan dan.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:59

ikvolg. zelfde probleem.

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:09

Ik vind die van Daantje wel een goede. Je kan hem 3 keer per dag uit de wei halen, even een rondje stappen oid en dan terug zetten. Nu legt ze misschien meteen een verband tussen halster en werken, dit kun je veranderen door wat af te wisselen.

gwnanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:35

Ze loopt je gewoon uit te testen, weest streng!
Probeer haar duidelijk te maken dat jij de baas bent :)

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:37

gwnanouk schreef:

Dit klopt ook idd :jj Maar straf wel op het goede moment, en niet als je na een half uur in de wei heb gestaan, en ze komt ineens naar je toe en je kan haar zonder problemen pakken dat je haar dán pas straft.. :)

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 01:14

Daantjee12 schreef:
gwnanouk schreef:

Dit klopt ook idd :jj Maar straf wel op het goede moment, en niet als je na een half uur in de wei heb gestaan, en ze komt ineens naar je toe en je kan haar zonder problemen pakken dat je haar dán pas straft.. :)

Maar ik heb ze al meer dan een jaar mij nu nog testen das toch raar dat ze het dan niet eerder deed?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:34

Tessaaaaaa schreef:
superwoman schreef:

achter elke les krijgt ze een koekje en onze lessen zijn ook wel puur dressuur gericht zou het kunnen dat ze graag ook zou willen springen? dat doe ik al regelmatig gwn koekje geven en borstelen maar dan doe ik ze geen halster om omdat ze mooi blijft staan dan.

Ja, tuurlijk kun je haar wel pakken wanneer je haar wat lekkers geeft.

In elke relatie, ook in die met je paard, moet je geven een nemen. Je paard is geen machine. Geef hem de ruimte om zich te uiten. En natuurlijk is niet elke uiting acceptabel, zo mag mijn paard niet grazen wanneer hij aan het werk is en hij mag ook niet zonder reden stilstaan of van gang of richting veranderen. Maar doordat ik er rekening mee houd dat hij ook behoeftes heeft is het voor hem makkelijker en leuker om voor mij wat te doen. Kijk, ik kan wel iedere dag een uur fanatiek willen trainen maar dat doe ik omdat IK dat dan leuk vindt. Mijn paard vindt er geen hol aan, en dat terwijl hij erg lief is en, zoals alle paarden, graag werkt. Dus ik zorg ervoor dat ik níét mijn paard alleen maar halster en meeneem omdat ik een uur dingen met hem wil gaan doen die hij moet doen omdat ik ze nodig vind. Ik neem 'm ook wel eens gewoon mee om even z'n hoeven uit te krabben en hem een koek te geven. Of om hem te rossen nu hij verhaart. Of voorbeeldje van van de zomer: het was erg heet, mijn paard staat met dat soort hitte op stand by en je moet gewoon niet iets van 'm willen als het te warm is. Dus hij had he-le-maal geen zin toen ik 'm midden op de dag uit de paddock haalde. Tot hij merkte dat ik 'm wilde afspuiten. Toen was het ineens wel leuk :)) Overigens kan ik 'm ook wanneer hij geen zin heeft WEL goed te pakken krijgen. Hij komt op die dagen niet naar mij toe gelopen, wat hij wel doet wanneer hij graag aan de slag wil, maar doordat hij inmiddels doorheeft dat ik er REKENING mee houd dat hij geen zin heeft, en uitzoek waarom (hitte, ergens pijn, gisteren lange rit en vandaag geen zin) vindt hij het niet zo heel erg. Want hij weet van mij dat ik redelijk naar hem ben.

Daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat je je paard altijd z'n zin moet geven. Absoluut niet, paarden vinden het fijn als ze een leider hebben, en als jij met je paard bezig bent is dat jouw rol. Jij bent dan zijn kuddeleider. Wat ik wel bedoel is dat je niet van je paard kunt verwachten dat hij steeds van alles voor jou doet en jij niet voor hem. En afwisseling in het rijden of een appel geven nadat hij gewerkt heeft is leuk maar niet genoeg. Verdiep je eens in zijn gevoelens, zoek uit wat hij leuk vindt en doe voor de verandering ook eens wat voor je paard. Zo ben ik vanmiddag even een klein rondje gaan rijden, dat rondje doe je ongeveer een kwartier over. En waarom: omdat ik het leuk vind om met mijn paard op stap te gaan en omdat ik hem heb gekocht als rijpaard. Maar onderweg mag hij best even stilstaan om naar de vlieger die hij zag te kijken (hij was totaal niet bang, hij wilde gewoon even kijken), en wanneer ik het niet nodig vindt dat hij stilstaat ergens voor dan accepteert hij dat op zijn beurt van mij en loopt hij braaf door. Het is geven en nemen. Vorige maand ging er iemand mee naar mijn paard, ze had nog maar 1 keer eerder gereden, ruim 20 jaar geleden, en ik had beloofd dat ze een rondje mocht hobbelen. Mijn paard lag gestrekt in diepe slaap toen we bij de wei aan kwamen. En normaal gesproken zou ik 'm hebben gelaten maar in dit geval heb ik 'm meegenomen, opgezadeld en zijn we op pad gegaan. Hij vond 't niet leuk maar deed het wel. Maar ik moet zoiets echt niet te vaak doen, of nou ja het kan wel maar ik vind mijn paard eigenlijk veel leuker als hij uit zichzelf gewoon gezellig meedoet.

En natuurlijk praat ik onderweg met 'm, en aai ik hem wanneer hij braaf is. En toen we weer bij de wei waren heb ik even de tijd genomen om hem te rossen waar hij zelf niet zo goed bij kan nu hij verhaart, heerlijk vindt hij dat! Toen nog even uitgemest, dan komt hij gezellig bij je staan. Het is hartstikke leuk om je paard als levend wezen met emoties ipv als een robot te zien. Leuker voor jezelf en leuker voor je paard. Want als je dan wél een keer wat meer van hem vraagt zal hij ook goed meewerken, niet alleen omdat paarden graag werken maar ook omdat hij weet dat jij fair naar hem bent.

Neem vooral ook de tijd, paarden zijn allergisch voor gehaast.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 02:13

gwnanouk schreef:

Uhhmm, hier ben ik het niet mee eens gwnanouk!
Het zou toch heel veel fijner zijn als het paard graag en zonder dwang vanuit wederzijds respect met haar wil werken.. en dat kun je niet afdwingen.
De ideeen van hestejente komen imo dichter in de buurt van een oplossing voor TS en haar paard :j
Kijk naar je paard, TS! Hij probeert je iets duidelijk te maken..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 02:18

't Is natuurlijk maar hoe ik met mijn paard omga he. Voor ons werkt het zo :)

In ieder geval: ieder paard werkt in principe graag. Als dat niet zo is dan doet de ruiter wat fout, simpel zat. Zoek uit wat je fout doet en pak het aan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 02:25

Heb je een turks paard ;) :+
(grapje natuurlijk hea)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 02:34

Tja, het is wat als je paard Jouw taal niet spreekt :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 02:37

Dan zul je je dus moeten verdiepen in de "taal" van het paard. Paarden kunnen alleen stemmingen aanvoelen, ze kunnen zich niet in een ander wezen verplaatsen. Een mens kan dat wel. Dus het lijkt me een schone taak voor de mens om dat ook te doen in de omgang met wezens van een andere soort.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 02:39

Haha, ja dat begijp ik :-)
Het was een grapje als reaktie op de post van F_orumster!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 02:44

Dat begrijp ik. Maar ik denk dat de TS meer heeft aan posts met opbouwende tips. Dus die zet ik dan ook maar neer.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 02:48

Dat is ook zo, daar heb je gelijk in ;)

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 11:23

hestejente schreef:
't Is natuurlijk maar hoe ik met mijn paard omga he. Voor ons werkt het zo :)

In ieder geval: ieder paard werkt in principe graag. Als dat niet zo is dan doet de ruiter wat fout, simpel zat. Zoek uit wat je fout doet en pak het aan.

Danku voor al je tips. Ik denk dat ik weet wat ik verkeerd doe. Zou het kunnen dat ze vind dat ik te weinig kom? Ze staat in een privestal dus ik kom in principe niet elke dag kijken omdat de mensen daar zorgen voor alles