Rijden en Longeeren drachtige merrie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiah15

Rijden en Longeeren drachtige merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 13:01

Hallo.

Eerst even mijn merrie aan jullie voor stellen:
Naam:Viantha
Vader:Neckar
Leeftijd: 8 jaar.

Viantha is een merrie die heel veel heeft mee gemaakt, verwaarloost, 2 gescheurde pezen gehad (inmiddels weer hele maal hersteld). Ook heb ik een hele tijd niet kunnen rijden door rug klachten. Wij verwachten half juni het eerste veulen van Viantha van de hengst Dylon.

Nu is mijn vraag. Viantha is over 3 maand uit gerekend ik reed haar al een tijdje om de dag. Nu wou ik dit nu eigelijk ook nog zo doen omdat ik dacht dat ik nog wel even door kon rijden. Het gaat al mis als ik het zadel er op leg ze begint gelijk tebijten. Als ik aan het rijden ben begint ze ongeloofelijk te etteren ze schrikt overal van (is gewoon haar zelf niet) Toch heb ik wel het idee dat ze er nog plezier in heeft al is eenmaal aan het rijden ben. Wat denken jullie wat ik het beste kan doen?? Ook longeer ik haar regel matig. Ook hier is ze haar zelf niet. heel erg schrikken en er vandoor vliegen. En toch komt ze er elke dag uit! Als ik haar longeer laat ik haar eerst even warm lopen en dan doe ik het elastiek er aan in stap geeft ze na maar ik draf gaat ze er gewoon kei hard tegen in. Galop geeft ze eigelijk ook altijd wel na maar ook vaak gaat ze daar ook tegen in. Wat denken jullie hier van?

Graag zou ik willen weten hoe jullie hier over denken..

Groetjes Nadia.

Sandravm

Re: Rijden en Longeeren drachtige merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:07

Laat je paardje de volgende maanden genieten van haar dracht. Ze geeft duidelijk aan dat ze het niet leuk meer vind. Bij de ene merrie kan je langer rijden dan bij de andere.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:27

Ik denk dat t ze niet plezierig meer vind. Drachtig zijn is ook een belasting voor een merrie.
Misschien vindt ze t nog wel leuk om met je te wandelen. Zelf vind ik dat een beetje beweging geen kwaad kan voor de spieren van een hoogdrachtige merrie (letterlijk een beetje beweging).

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:00

ik stopte zo'n 3 maanden van te voren altijd met rijden.
dan ging ik veel wandelen en 1x in de week longeren, zonder elastiek of iets er aan, dus gewoon rondejs laten lopen eigenlijk.

Nadiah15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 10:17

OKe Bedankt voor de reacties! Hier heb ik zeeker wat aan! ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:26

Wij bepalen aan de hand van de reactie van de merrie of we nog rijden.
Moet er wel bij zeggen dat we vanaf maand 8-9 we zonder zadel zijn gaan rijden. Meestal ligt het zadel gewoon niet meer goed tegen de tijd dat ze echt gaan uit dijen!

Daarnaast rijden we dan gewoon ontspannen voor de beweging. Want ondanks dat ze drachtig zijn is bewegen dan levensbelang!

MichellexH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:42

Misschien kun je het zonder zadel proberen? Dan heeft ze ook geen last van de singel. Misschien is dat het. :D

Nadiah15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 10:47

Ik denk niet dat dat verstandig is. ze schrikt namelijk heel vaak ergens van of vliegt er vandaar. Ik denk dat ik haar maar gewoon ga longeeren zonder toestand ga eerst even kijken hoe dat gaat ;) Bedankt voor de reacties! :D