Longeren na 10 dagen stil staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billyjb

Longeren na 10 dagen stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 22:30

Mijn paard is bijna tien dagen geleden geopereerd aan zijn oog.hij moest tien dagen apart van de groep, bij ons staan ze in een kudde van ongeveer 7 paarden op stenen. Nu mag hij zaterdag weer lekker aan de gang, dus ik dacht eerst maar lekker even longeren.
Nu staat hij op een stukje erf en de stalhouder vertelde dat hij superfit is,steigeren, rondjes draven op een vierkante meter, en ik merk het ook met poetsen.
Hij wil gewoon bewegen!

Na een week rijden heeft hij het vaak nodig om lekker zn ei kwijt te kunnen aan de longe maar nu maak ik me best beetje zorgen want na 10 dagen niets en dan plat door de bocht in het kleine longeerbakje zie ik niet zo zitten. Nu kwam de tip om hem licht bij te zetten.

iemand van jullie dit aan de hand gehad?

Hem eerst losgooien heeft bij ons geen zin want hij mag niet in de bak los en in het logeerbakje maakt hij er een sport van om door het poorjte ( schrikdraadje) eruit te rennen :D

Sammie

Re: Longeren na 10 dagen stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:39

Eerst aan de hand stappen.

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 22:50

Bedankt voor je antwoord, ik ga dat ook doen maar wat eruit moet moet eruit en vroeg me af of het wel ''gecontroleerder'' gaat als ik hem bijzet.

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:14

Ik denk het niet, als hij gaat dan gaat hij toch wel. En dan is het alleen maar gevaarlijker om hem dan vast te zetten, omdat als hij dan gekke sprongen maakt een klap krijgt in zijn mond en in zijn rug. anders moet je aan de hand gaan stappen met een hoofdstel in of hengstenketting. Dan het je toch net is meer controle.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:14

Laat maar lopen denk ik dan, en ik zet niet graag meteen bij, goed om iets te verrekken? Mss eerst aan de hand tijdje stappen, aandacht erbij halen, longe eventueel kort houden en hele gecontroleerde stukjes doen.

And if not, van een stukje rennen in een goeie bak hoeft er geen probleem te komen toch?

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 08:53

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik zet eigenlijk nooit mijn paard bij, ik laat hem altijd uitrazen aan de lijn, tot ik er gister op gewezen werd dat het gevaarlijk kan zijn ivm plat door de bocht en gekke bokkesprongen. Toen schrok ik wel ff want zo fit als nu is hij nog niet geweest.

ik vind het zo moeilijk want inderdaad Poes, hij gaat toch wel en als ik hem dan bijzet kan hij niet op een fijne manier gekke bokkesprongen maken en is dat dan niet slecht.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:59

Zou idd ook niet bijzetten, zeker een paard wat een wat zoveel energie heeft, lekker los gooien in de cirkel en zelf bij het poortje gaan staan of iemand anders daar neerzetten zodat hij er niet door kan en jij kan hem dan eventueel loswerken en de rust er terug in krijgen door in het midden zijn tempo voor jou te krijgen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:52

niet bijzetten, vierkant in de beschermers, eerst aan de hand stappen dat hij wat loskomt, en dan gewoon longeren,
in de wei gaan ze ook uit hun plaat zonder opwarming.

gwnanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:43

Hij voelt denk ik zelf wel aan wat wel/niet gaat.
Probeer zelf rustig, en duidelijk te blijven :)

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 19:50

Ging goed *\o/* heb me om niets druk gemaakt, wel een paar gekke bokkesprongen maar geen plat door de bocht verhaal! leverde in ieder geval leuke foto's op :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En lekker ff rollen, heeft ie wel verdiend!
Afbeelding

Bedankt voor het meedenken +:)+ Morgen weer lekker rijden :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:53

Ach kijk hem nou es braaf (en blij!) wezen :D Heerlijk toch? :)