Pony springt goed aan en springt daarna overkruist

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esmepronk

Pony springt goed aan en springt daarna overkruist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 15:46

Hallo,

Ik zit met een rijtechnisch probleem die ik moeilijk vind op te lossen.
Het is als volgt;

Ik heb een welsh cob pony van 6 jaar oud. Zij is altijd dressuurmatig gereden, maar met de galop altijd wat moeite gehad. Ik heb haar al sinds veulen en ik krijg nu 1x per week les. Als ik in die week wedstrijd heb dan 2x en er wordt elke dag wat mee gedaan al is het maar stappen aan de hand op haar vrije dag. Maar nu het probleem...
Op de linkergalop pakt ze het goed op, ze wilt nog wel hard maar uiteindelijk gaat ze nagevelijk galopperen. De rechtergalop is het grootste drama! Ze springt goed aan en wisselt met haar achterbenen en zit dan overkruist. In stap en draf is er helemaal niks aan de hand, je merkt wel dat ze rechts meer moeite heeft om het been er goed en actief onder te zetten dan op de linkerhand.
We hebben alles al geprobeerd van overdreven stelling tot in het schouderbinnenwaartszetten toe! Ze heeft dagen dat ze gewoon goed blijft zitten, maar er zijn ook wel eens dagen dat ze het continu doet.

Waar zou dit probleem vandaan kunnen komen en wat zouden eventuele oplossingen zijn?
(Ps. Het zadel ligt goed, is allemaal nagekeken, en als je haar longeert of losgooit doet ze het niet.)

Groetjes,
Esmé

kleinvosje

Re: Pony springt goed aan en springt daarna overkruist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:48

Je schrijft dat ze op de rechterhand meer moeite heeft om in draf haar achterbeen goed onder te zetten, dat in combinatie met het overkruist gaan, maakt het een duidelijk balansprobleem. Ze heeft moeite met het dragen van gewicht op het binnenbeen, en springt daarom liever over. Het kan ook te maken hebben met hoe zwaar de bodem is waar je op rijdt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:50

Korte stukken galloperen,veel overgangen,balkjes meenemen....kortom, ze moet sterker worden vanuit haar achterhand.
Wat doet ze als je lange stukken buiten rechtuit gallopeert?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:56

Longeren aan de pessoa wil ook helpen en daar maak je paarden beduidelijk sterker mee.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:58

gwnanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:39

rijd je groepslessen of prive? zo niet prive les zou ik dit wel aanraden!

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:46

annebe schreef:
Longeren aan de pessoa wil ook helpen en daar maak je paarden beduidelijk sterker mee.

Een pessoa is niet gemaakt om mee te gallopperen. Bij elke pas krijgt het paard dan een snok in zijn mond

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:04

Mijn vp had last van zijn rug en schoot daardoor over. We werken er nu bijna een jaartje aan en het gaat veel beter. Hij begint zelfs al een beetje te ontspannen in de galop, wat eerst onmogelijk leek.
Je zou dus even de rug van je paard na kunnen laten kijken.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:13

Ik zie hier boven allerlei dingen staan die de oorzaak kunnen zijn. Je kunt niet zeggen: het is dit of het is dat. Het kan meerdere oorzaken hebben. Het kan zelfs nog vanuit de knie rechts komen. Iets was bij types als een cob ook nog wel eens voorkomt.

Je zou eens een fysio er naar kunnen laten kijken of een chiropractor, want het kan zijn dat er iets gerings scheef zit.

Daarna is de oplossing hiervoor eigenlijk hetzelfde, ongeacht de oorzaak. Namelijk: trainen, trainen en nog eens trainen.
Om de goede balans te krijgen, om de achterhand sterker te laten worden.

Hiervoor is het goed om veel buiten te rijden, als je de gelegenheid hebt: heuvelop of door het water.
Heuvelop stappen, draven en galopperen is allemaal goed. Heuvelaf stappen!
In het water stappen en draven.
Dit maakt het paard krachtiger, wat weer ten goede komt van de balans etc..

Als je in de bak oefent: als het paard omspringt, terugnemen en direct opnieuw aanspringen. Niet te lang doorgaan, zodat hij toch weer vervalt in omspringen. Maar voor die tijd terugnemen en dit liever vaker herhalen dan lang achter elkaar doorgalopperen.
Als je dit doet in combi met buiten rijden, zul je snel verbetering merken.

esmepronk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 21:40

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie reactie!

Ik weet wel zeker dat het een balansprobleem is bij haar.. daar tob ik al een tijdje mee! Echter heeft ze dit nog nooit gedaan. Ik heb meerdere malen naar haar rug en bekken laten kijken, maar daar zit het niet en ze is een beetje een aansteller met betreft pijn. Ze geeft namelijk snel aan als ze ergens last van heeft. Ik heb elke week een privé les en daar oefenen we het ook veel om die achterhand er goed onder te krijgen. Ik heb een hele tijd verkeerde instructies gekregen, ik trok haar teveel op haar voorhand en vergat haar achterhand.

Ik heb haar vandaag met dubbele longe gelongeerd en daar merkte ik dus op dat ze dan ook overkruist aanspringt of ze springt over. Een pessoateugel heb ik ook wel, maar doe ik liever niet mee galopperen. Wat mij heel erg opviel is dat ze op de linkerhand uit zichzelf netjes stelling nam naar binnen, maar op rechts gooide ze haar hoofd naar buiten toe.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:29

Dan is het dus een kwestie van het oprekken van de linker lange halsspier :-)
Probeer je paard goed recht te rijden, buiten rechte stukken gallop mee te pakken
Aan de longe korte stukken, belonen bij goed aanspringen
Ze zal echt eerst sterker moeten worden en soepeler wil je het in je training goed op kunnen pakken

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:25

Citaat:
Een pessoa is niet gemaakt om mee te gallopperen. Bij elke pas krijgt het paard dan een snok in zijn mond

Een pessoa is wel degelijk geschikt om mee te galoperen, maar je moet deze niet te laag afstellen dan krijgt je paard wel de schokken in zijn mond of neus in ons geval.
Het heeft juist zowel mijn draver als haflinger geholpen om een betere balans te vinden in de galop.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:27

Ik galoppeer ook gewoon met pessoa, als ie goed afgesteld staat en de katrollen goed werken/aangebracht zijn, krijgt je paard echt geen ruk in zijn giechel hoor!