Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

lovemario schreef:houd je pony die kant vast, of jij?
want dit is een heel herkenbaar probleem.
als jijzelf bijv. sterker bent op rechts, geef je meer druk op de teugel waardoor je pony gaat protesteren.
( ik weet niet of dit het geval is )
probeer om je hand ook te ontspannen, zodat hij zich ook op die kant kan ontspannen
Don_Zhivago schreef:Als je twijfelt of ze een trauma heeft gehad kan ik maar 1 ding zeggen!!
Niet forceren!
dus niet gaan longeren en die buiging afdwingen door hulpteugels..
het kan van alles zijn:
- je zegt dat je zadel niet goed ligt, hierdoor kunnen kan ze last hebben van haar rug
- ze kan last hebben van haar gebit.. wanneer is ze naar de tandarts geweest?
- is er ooit een DA bij geweest voor dit probleem??
ik denk dat je er wijs aan doet om een dierenarts erbij te halen.. die kan de hals/rug nakijken en het gebit.. en zsm een nieuw zadel.. want een slecht passend zadel is echt funest voor je pony..
chaai schreef:Als je pony zo duidelijk aangeeft last te hebben van haar lijf, waardoor ze absoluut niet wil en kan inbuigen naar rechts, is de kans vrij groot dat daar een fysiek probleem aan ten grondslag ligt. Ik zou je in dat geval altijd aanraden om er een dierenarts naar te laten kijken, om uit te sluiten dat ze echt pijn of een blessure heeft. Misschien dat een fysiotherapeut, osteopaat of andere therapeut ook nog uitkomst kan bieden als het probleem in de spieren zit, maar daar zou ik wel naar laten kijken voordat je van alles gaat forceren en haar door de pijn heen gaat trainen.
Succes met je pony en laat je even weten wat je gedaan hebt?

Negeren wat niet lukt en belonen wat goed gaat, met ieder klein beetje genoegen nemen en belonen en dan proberen steeds ietsjes meer te vragen. Niet je hand vastzetten.. dan willen ze niets meer en dan krijg je alleen maar meer problemen..
Ambrasoft schreef:Ik zou, hoe dan ook, een dierenarts en zadelpasser langs laten komen.
Een halsverlenger kan nu wel verlichting geven, maar een slecht passend zadel kan het altijd weer verpesten.
Geloof me meid, ik heb er ervaring mee. Mijn paard zat ook van alle kanten vast toen er ik er EINDELIJK een zadelmaker bij haalde. Nu zijn we ruim 2 (of misschien al 3?) maanden verder, en ik merk duidelijk verschil.