Paard plakt aan stal en erf...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nona99

Paard plakt aan stal en erf...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 13:05

Hoy bokkers,
Ik heb een vrij lastig probleem met mijn 12-jarige merrie…
Ik heb haar ongeveer 1 jaar, en alles heeft steeds goed gegaan.
In de zomer ging ik dagelijks met haar naar buiten, dikwijls alleen, soms met 2 of 3 ander ruiters…
Eind november heb ik haar van stal verhuisd, ook dan ging ik nog steeds met haar naar buiten.
Maar half december zijn de problemen begonnen…
Ze wil het erf niet meer af, ze stapt de hele tijd achteruit draait om, gaat steigeren…
Eerst ging het nog met een tikje van de zweep op de billen…
Toen werden het 2 tikjes…
Toen begon het ook een probleem te worden om de straat uit te wandelen…
Eenmaal op de straathoek, begon ze dezelfde gekheid uit te halen…
En nu gisteren was het ronduit dramatisch…
Ze wou alweer niet van het erf.
De stal eigenaar even achter haar aangelopen, en een takken borstel tegen der billen geduwd, en ze liep het erf af…
Uitvoerig beloont met klopjes in de hals en lieve woorden…
Maar toen we 150 meter het veldweggetje in waren, steigeren, omdraaien en terug naar stal galoperen…
Ze is wel 100% verkeersmak en eenmaal de stal uit het zicht verdwenen is, gaat alles vlot op wandeling…
Ze loopt vrolijk door, schrikt nergens van, een gemanierd galopje op een open veld… allemaal geen enkel probleem…

Hebben jullie tips hoe ik dit kan oplossen?
Ik doe met haar ook grondwerk, ze volgt me overal als een hondje zonder halster of touw…
In de piste rijden gaat allemaal prima.
Dus ik weet even niet meer hoe het nu moet…

Tigra_

Re: Paard plakt aan stal en erf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:25

Doet ze het nu ook als je met meerdere paarden van het erf gaat?
Zoniet zou ik eerst zo eens gaan oefenen.
En aan de hand doet ze het dan ook?

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:31

Dit heeft mijn paard ook gehad, was het uiteindelijk zo zat dat ik haar bij elke weigering in de achteruit heb gezet. Niet vooruit dan maar achteruit, misschien niet de beste manier maar het heeft wel geholpen.

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 14:34

Tigra_ schreef:
Doet ze het nu ook als je met meerdere paarden van het erf gaat?
Zoniet zou ik eerst zo eens gaan oefenen.
En aan de hand doet ze het dan ook?

Eerst deed ze het enkel toen ze alleen was, maar vorgige week heeft ze het ook gedaan toen haar "beste-pony-vriend" erbij was...

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 14:36

Forcalquier schreef:
Dit heeft mijn paard ook gehad, was het uiteindelijk zo zat dat ik haar bij elke weigering in de achteruit heb gezet. Niet vooruit dan maar achteruit, misschien niet de beste manier maar het heeft wel geholpen.

Kan ik idd eens proberen...

De staleigenaar zei, de zweep meenemen, en zolang GOED HARD aantikken tot ze verder gaat, en niet meer omkijkt...
Maar voor die aanpak ben ik niet echt...

Oke ze moeten luisteren, maar om ze nu echt te gaan meppen...

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 14:37

Oohja, ze doet het aan de hand ook, maar minder...

ze gaat dan wel het erf af, maar eens ze merkt dat we een 200m van stal zijn gaat ze trekken, en draaien, en kan ik haar niet meer oovertuigen om verder te gaan...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:39

Nona99 schreef:
Forcalquier schreef:

Kan ik idd eens proberen...

De staleigenaar zei, de zweep meenemen, en zolang GOED HARD aantikken tot ze verder gaat, en niet meer omkijkt...
Maar voor die aanpak ben ik niet echt...

Oke ze moeten luisteren, maar om ze nu echt te gaan meppen...

Nou daar zou ik niet aan beginnen inderdaad.
Ze moeten luisteren maar om er nu net zo lang op te gaan zitten meppen tot ze lopen zul je op den duur alles erger maken.

Ze doet het dus ook als je aan de hand gaat wandelen.
Ik ga even mee verzinnen ze moet er eigenlijk gewoon even doorheen maarja voor nu heb ik ook even geen oplossing.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:42

Bij mijn paard heeft niks geholpen buiten een paar flinke lellen.
Je paard heeft duidelijk geen problemen op straat, maar wil gewoon niet van het erf af.

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 15:28

Miekemuis_ schreef:
Je paard heeft duidelijk geen problemen op straat, maar wil gewoon niet van het erf af.

Het straat is idd het probleem niet.

Laatst waren we buiten, rijdt er een auto luid toeterend voorbij...
ze kijkt niet eens op...
Ze krijgt een flinke aai van me en lovende woordjes...

Snuift ze me even: "denk je nou echt dat ik van die 4-wielige idioot ga schrikken?"...

Dus het is enkel echt aan de stal/ andere paarden/het erf plakken...

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:58

Nona99 schreef:
Miekemuis_ schreef:

Het straat is idd het probleem niet.

Laatst waren we buiten, rijdt er een auto luid toeterend voorbij...
ze kijkt niet eens op...
Ze krijgt een flinke aai van me en lovende woordjes...

Snuift ze me even: "denk je nou echt dat ik van die 4-wielige idioot ga schrikken?"...

Dus het is enkel echt aan de stal/ andere paarden/het erf plakken...

Het is natuurlijk niet leuk om te doen, maar ik denk dat er geen andere optie is. Ze doet duidelijk tegendraads om je te "pesten".
Ik heb met mijn hetzelfde probleem gehad, hij staakte opeens en ging omhoog en bokken en omdraaien en wegrennen...
Ik probeerde eerst gewoon te blijven stilstaan en even te wachten. Maar zelfs na een halve minuut stil te staan wou hij nog geen voet vooruit zetten. Het steigeren heb ik alleen kunnen oplossen door hem elke keer een paar flinke meppen op zn hoofd te geven (niet met mijn zweep maar met mijn hand, NOOIT met je zweep doen!! Die buigt over het hoofd en kan zo de ogen van je paard raken!!). En toen hij niet meer steigerde kon ik hem wel met enkele tikjes vooruit krijgen..
Het is niet leuk maar als je paard zo loopt te klooien moet je wel eens hard kunnen zijn.

Doet ze dit aan de hand ook?

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 20:21

ja, ze doet het aan de hand ook...

Ben net thuis van stal, en heb me daarnet toch wel vrij hard opgesteld... (ben 2 uur met haar bezig geweest)

Ben met haar aan de hand (gezadeld) van het erf gewandeld.
Voorbij de poort wou ik opstappen, en ze wou meteen omdraaien.
Eerst 2 maal rustig gevraagd, en toen met mijn westernteugel een mep op der schouder gegeven.
Ze liet me toen opstappen, en wandelde weg van stal...
We zijn he veld wegje ingereden, en hebben op het veld leuk gegalopeerd.

Toen terug naar de kant van stal gewandeld, om langs de andere kant het veld in te rijden, daar maakte ze nu toch weer een scene..
Achteruit stappen, bokken, steigeren...
Er heeft haar iemand nogal ruw bij haar teugels gepakt, en haar het baantje in geleid...
Ze deed echt heel nukkig in de veldweg, maar ze is toch voorbij het punt gestapt waar ze steeds omdraaide...
Toen heb ik haar op het veld doen stilstaan, ze wou steeds omdraaien weer naar stal, maar ik heb haar kunnen tegenhouden.
Heb haar toen even laten stilstaan met haar "edele achterkant" naar de stal gericht.
Toen ze iets rustiger werd, heb ik haar zelf omgedraaid en haar terug naar stal laten stappen.

Weer op het erf, was ze duidelijk misnoegd over het feit dat ze in zekere zin "verloren" had.

Ik ben nu bijna helemaal zeker dat er hier geen angst in het spel is, maar dat dit pure dominantie en een machtsstrijd is...

Nixss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:01

[quote="Nona99]

Toen terug naar de kant van stal gewandeld, om langs de andere kant het veld in te rijden, daar maakte ze nu toch weer een scene..
[/quote]

Jammer dat je door bent gegaan toen ze netjes buiten liep !
Je zegt dat jullie leuk gegalopeerd hebben, ik denk dat het verstandig was
geweest om toen te belonen en lekker rustig terug naar huis te gaan !!
Stap voor stap,niet alles in een keer willen doen !!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:34

Je hebt een klever, en die willen niet van stal weg. Omdat daar vriendjes staan, omdat hij daar met rust gelaten wordt. Omdat hij daar eten krijgt. Omdat hij het iedere keer wint als hij herrie schopt.

Er is een remedie voor. Paarden willen comfort en rust. Dus zorg ervoor dat je in de buurt van de stal het dier hard aan het werk zet, laat hem zijn voeten bewegen, in draf, kleine cirkeltjes lopen van 10cm, en pep hem daar echt een beetje bij op. Je hoeft niet hard te worden, je hoeft niet te slaan, maar hij moet zijn aandacht compleet bij jou houden.
Vervolgens ga je een stukje bij de stal vandaan en laat je hem daar uitrusten. Zorg dat de periode die je het dier laat rusten ongeveer gelijk is aan de periode dat hij hard aan het werk is geweest. Dus 10 minuten draven en kleine cirkeltjes en achtjes maken, ongeveer 5 minuten rust. En rust=gewoon staan, met ruiter op de rug. Daarna ga je weer terug naar de stal, hard aan het werk zetten, weer een bij de stal vandaan en daar weer uitrusten.
Dus paard gaat link leggen: ik ben bij stal vandaan en krijg rust.
Gaandeweg kun je steeds verder gaan. Op grotere afstand van stal beginnen met aan het werk te zetten, en op grotere afstand laten rusten.
Krijg je op de terugweg een paard dat gaat rennen of overijverig naar huis toe wil, zet hem dan niet meteen op stal, zet hem weer aan het werk, ga weer een stuk bij stal vandaan en laat hem daar weer uitrusten.
Bij het trainen van paarden is het heel belangrijk dat je weet wanneer je kunt stoppen, en weet wanneer je door MOET gaan.

Dit is niet zomaar met een aantal sessies verholpen, maar ga er aan werken want het gaat van kwaad tot erger.

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 10:42

@ Cassidy : Bedankt voor de super uitleg...

Ik ga het in ieder geval zo proberen.
Heb nu een dikke 2 weken dat ik elke avond toch een 4 uurtjes op stal kan blijven.

Het is inderdaad echt alleen bij stal dat ze zo gek doet, want we gaan meermaals op wandeling naar zee ofzo...
Ze moet dan eerst een eindje in de trailer...
Om op een vreemde plek te vertrekken heeft zo nog nooit kuren gehad...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:44

Ik ken de accomodatie bij je stal niet, maar als je te ver moet om hem aan het werk te zetten, kun je op de weg daarnaartoe al problemen krijgen. Probeer een startpunt te vinden, al is het op de parkeerplaats van het erf. En flink aan het werk zetten, hij mag aan niets anders meer denken dan aan jou, en de rust die komen gaat.

Bekijk even dit filmpje, het is wel een westernruiter, en het punt waar dit paard naartoe trekt is het hek van de rijbak, maar het is hetzelfde idee. Kleven in het Engels is Barn Sour of Buddy Sour (als hij niet bij een ander paard vandaan wil)

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_f ... re=related

Ik hoop dat je het engels machtig bent.

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 11:31

Het begint inderdaad op het erf/parkeerplaats van de stal...

Soms lukt het wel om daar zonder problemen voorbij te raken, maar dan doet ze het op het eind van de straat waar de stal ligt...
Net of ze voelt, dat als we het hoekje omgaan ze de stal niet meer kan zien...

Ik bekijk deze avond even het filmpje...
De site staat geblokkeerd op het werk...

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:16

subliem filmpje cassidy, alles vanuit rust en respect naar je dier toe... perfect!

Nona, je schreef dat je niet wil slaan ivm dat je paard je dan voor straf er zal laten afvallen als je gaat rijden. Daarin toon je dat het nuttig zou zijn om heel veel te gaan lezen en leren over paardentaal.
Een paard zal nooit om jou te "plagen" iets doen. Hij bevind zich misschien wel in een situatie die hij niet vertrouwd, en van daaruit reageren. Maar omdat hij uit die situatie wil. Jij zult moeten laten zien dat bij jou zijn, fijn voor het paard is.

Door inzicht te krijgen in waarom het paard verzet laat zien, kun jij je paard zekerheid bieden, en zal het zich beter gaan gedragen.

(Op bokt) veel lezen, en je echt gaan verdiepen in het wezen paard, gaat je het grootste genot opleveren: namelijk een paard wat jou begrijpt en waarmee je een samenwerkingsverband kunt aangaan. Ipv een continue strijdt.

Succes,

Kim

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:29

het sleutelwoord is oefenen..
oefenen, oefenen, oefenen.
Mijn merrie had het ook, precies hetzelfde wat jij beschrijft.
We hebben iedere dag geoefend en inderdaad, wil je nier vooruit, dan maar achteruit.
Wat we ook gedaan hebben is aan de hand van het erf af (dat lukte bij ons wel) en dan na 100 meter er op.

Op den duur hebben we ook een wat scherper bit er in gehangen, zodat we meet grip op haar hadden wanneer ze omdraaide en in rengalop naar huis ging. Dit werd té gevaarlijk en zagen dit als enige oplossing.
Dit is bij ons hét redmiddel geweest, en na een half jaar liep ze zo het erf af en konden we weer de gewone trens er in doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:33

Achterwaarts kan gevaarlijk worden bij een paard dat de neiging heeft om recht overeind te komen, te gaan steigeren omdat hij iets niet wil.
Scherpere bitten zijn lapmiddelen, en lossen bij een echte klever het probleem niet op.

Ja je moet oefenen. Maar je moet wel correct oefenen. Want als je het verkeerde gaat oefenen, haalt het nog niets uit.

Practice does not make perfect. Perfect practice makes perfect.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:38

Ik heb een beetje het zelfde probleem, dus blijf even mee lezen.
mijn paardje heeft het alleen als hij echt alleen moet. Maar nu de lente er aan komt wil ik daar echt mee gaan trainen!
Goede tips allemaal!
Maar ik vraag me een ding af: als hij dus in de achteruit gaat, en als je dat dan over neemt zodat je zelf achteruit gaat. sta je toch weer zo op het erf, heb ik dat dan mis. dan kom je toch geen steek verder?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:55

Je moet hem dan wel omdraaien, en achteruit het erf af...
Desnoods de hele buitenrit in zijn achteruit.
Maar achteruit is heel erg zwaar voor zijn achterhand.
En als ze weten of leren dat ze kunnen steigeren, heb je de poppen pas echt aan het dansen.

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 10:24

@kippetej: ik denk dat dit een misverstand is...
Ik heb nergens neergezet dat ik bang ben dat Nona mij gaat afwerpen...
En ik denk niet dat een paard echt denkt dat ze der ruiter er eens even gaat afgooien omdat ze hem lekker wil plagen...

Nona is ook niet echt het type die gemeen gaat doen om je eraf te krijgen...
Mijn vorige paard kon echt bokken zodat je meteen de lucht inging...
Als Nona bokt, word je wel wat omhoog gewipt, maar nooit echt zo dat je meteen aan de sierduik kan beginnen...

Gisteren is ze trouwens netjes weg gestapt van stal...
Maar toen we eigenlijk de hoek van de weg om moesten begon alles opnieuw...
Ik heb kunnen verhinderen dat ze omdraaide, maar ze bleef wel achteruit "dansen", lichte bokjes...

Heb haar eerst rustig laten worden, haar bemoedigend aangesproken , en toen ging ze weer verder...

200m verder opnieuw een scene...
toen bemoedigende worden niet meer hielpen heb ik haar 1 maal aangetikt op de bil...
We hebben een uurtje gewandeld alsof er niets gebeurd is...
Daarna heb ik haar nog uitgebreid gekroeld en beloont op stal...

Ik hoop dat dit een goed begin is...
Zodat we deze zomer gewoon lekker naar buiten kunnen zonder dat we eigenlijk met elkaar in de clich moeten...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:33

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:31

Nona99 schreef:
ja, ze doet het aan de hand ook...

Ben net thuis van stal, en heb me daarnet toch wel vrij hard opgesteld... (ben 2 uur met haar bezig geweest)

Ben met haar aan de hand (gezadeld) van het erf gewandeld.
Voorbij de poort wou ik opstappen, en ze wou meteen omdraaien.
Eerst 2 maal rustig gevraagd, en toen met mijn westernteugel een mep op der schouder gegeven.

Achteruit stappen, bokken, steigeren...
Er heeft haar iemand nogal ruw bij haar teugels gepakt, en haar het baantje in geleid...
Ze deed echt heel nukkig in de veldweg, maar ze is toch voorbij het punt gestapt waar ze steeds omdraaide...
Toen heb ik haar op het veld doen stilstaan, ze wou steeds omdraaien weer naar stal, maar ik heb haar kunnen tegenhouden.
Heb haar toen even laten stilstaan met haar "edele achterkant" naar de stal gericht.
Toen ze iets rustiger werd, heb ik haar zelf omgedraaid en haar terug naar stal laten stappen.

Weer op het erf, was ze duidelijk misnoegd over het feit dat ze in zekere zin "verloren" had.

Ik ben nu bijna helemaal zeker dat er hier geen angst in het spel is, maar dat dit pure dominantie en een machtsstrijd is...

Wat je gedaan hebt is zeer goed. Het is nu echt duidelijk dat ze niet bang is maar gewoon een stevige hand nodig heeft.
Het is niet leuk maar als je paard gewoon niet wil moet je streng zijn.
De typische bokt-manier is altijd grondwerk, grondwerk en nog eens grondwerk. Maar blijkbaar hebben jij en ik een paard waar grondwerk niet alles kan oplossen.. :)
Succes nog en doe vooral voort hoe je bezig bent!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:43

Cassidy schreef:
Achterwaarts kan gevaarlijk worden bij een paard dat de neiging heeft om recht overeind te komen, te gaan steigeren omdat hij iets niet wil.
Scherpere bitten zijn lapmiddelen, en lossen bij een echte klever het probleem niet op.

Ja je moet oefenen. Maar je moet wel correct oefenen. Want als je het verkeerde gaat oefenen, haalt het nog niets uit.

Practice does not make perfect. Perfect practice makes perfect.

Jajaja, ik zeg ook niet dat ze dit moet doen. Ik zeg alleen dat dit bij MIJ geholpen heeft. Mocht TS het willen proberen dan is dit aan haar.
Bij mij hielp het, we zijn nu een heel aantal jaar verder en heb nergens meer problemen mee!