Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Brendaaaa schreef:Nou jullie hebben wel makkelijk praten! Ik heb zelf een draver gehad die dit ook flikte en je voelt het bij sommige paarden ECHT niet aankomen! Hij was ook gewoon INEENS weg. Je denkt een ontspannen paard onder je te hebben, rijd heerlijk, en PLOTSELING nemen ze de pleitvaart. Je schrikt je telkens dood en het is echt gevaarlijk en mega-irritant. Ik heb het er uiteindelijk wel uitgekregen, maar het is echt niet makkelijk. Ik was extreem gefocust op alle spieren tijdens het rijden (maakt dus dat je het 'ontspannen rijden' wel even kunt vergeten) en op het moment dat ik iets dacht te voelen, zette ik hem DIRECT op een volte. Of ik nu in de bak reed of buiten. Dat heeft een aantal keer voorkomen dat hij er vandoor kon schieten. Soms was hij eerder, soms ik, maar uiteindelijk heb ik gewonnen en ging hij het steeds minder doen.
Dat geemmer over les nemen kennen we nu wel, ook al heb je 1000 keer les, dit is een probleem waar je zelf ook mee aan de slag kunt en moet.
Succes!!!
midgie schreef:Als ze met longeren ook wegspringt dan ligt dat ook aan jou ,ant aarom springt ze weg als jij haar duidelijk om je heen laat lopen,
Miss moet je haar eens laten masseren o.i.d, want kan zijn dat ook op de volte haar sieren dat niet aan kunnen en dan kunnen ze ook niets anders dan uitbreken.
Een paard doet dit echt niet voor de lol, hij geeft iets aan , aan jou de taak als eigenaar daar naar te (leren) luisteren.
svdijk86 schreef:toen mijn vorige paard 6 was (ik 13) heb ik dit ook meegemaakt. Soms had ik hem twee uur gereden en met uitstappen besloot hij dat het racetijd was.. Die bleef maar bokken tot ik ernaast lag en lukte het gilde hij vrolijk de hele stal bij elkaar. Oh zo trots was hij.
Nu ga ik iets zeggen waar alle bokkers een hekel aan hebben...
Bokte hij kreeg hij een tik op zijn kont (het was een paard die geen angst voor zwepen kende en heeft hij ook nooit gehad) net zolang tot hij uitgebokt was en begreep dat hij voorwaarts moest.
Ging hij voorwaartd werd hij beloond. Het rennen heb ik geprobeerd uit te zitten.. Tot ik het zat was. Rennen? Oke.. Ren maar.. Niet tegenhangen boos worden etc.. Wou hij bokken voorwaarts rijden.. Op gegeven moment werd hij moe.. Dan zette ik mijn benen erin, handen naar voren en toen MOEST hij rennen. Tot IK wou dat hij terug kwam.. Hij was dan zeik en zeiknat.. Maar na het half jaar dat ik het niet deed en probeerde het uit te zitten had ik deze oefening maar een week nodig.
Toen was het spelletje niet leuk meer, want daar wordt je moe van. Na een week was het klaar. Toen kwam een paar maanden later het bakkabouterprobleem. Stellig naar binnen en doorduwen met je been voltes voltes voltes en steeds meer de bak door. En toen was dat ook niet leuk meer wsnt voltes waren moeilijk vond ie.
Heb er uiteindelijk een superbraaf paard aan overgehouden.
Het was wel een ruin die verder heel lomp en nuchter was... Op wat voor manier je het het beste aan kan pakken ligt ook echt aan het temperament van je paard.
Bij mijn merrie hoef ik dit niet te proberen.. Die raakt gestresst. Die moet ik negeren en verder rijden.
Beterschap met je ribben.. Ook die ken ik (3x gekneusde ribben, 1x gebroken zwevende rib, gebroken neus door hals van mn paard die die ineens omhoog gooide en 2x een hersenschudding.)
Doe rustig aan wil je!
shera schreef:Onze pony deed het ook.
Zij bleek een blokkade achter het zadel te hebben die door de osteopaat is behandeld.
Ze doet het af en toe nog wel eens maar ik ben voorzichtig geworden met het zomaar afdoen als vervelend gedrag.
Laat je pony voor de zekerheid eens nakijken.
Na laten kijken kan natuurlijk geen kwaad xEline schreef:midgie schreef:Als ze met longeren ook wegspringt dan ligt dat ook aan jou ,ant aarom springt ze weg als jij haar duidelijk om je heen laat lopen,
Miss moet je haar eens laten masseren o.i.d, want kan zijn dat ook op de volte haar sieren dat niet aan kunnen en dan kunnen ze ook niets anders dan uitbreken.
Een paard doet dit echt niet voor de lol, hij geeft iets aan , aan jou de taak als eigenaar daar naar te (leren) luisteren.
En waarom dan als ik naar het bos ga of iets leuks ga doen heeft ze nergens last van dan moeten inprincipe haar spieren het ook niet aan kunnen? volgens mij is het gewoon echt onder het werk uit komen
aeolusnr1 schreef:nee zo mag je het zeker niet bekijken hoor, het is zeker nooit bedoelt om jou af te kraken, maar wel dat paardrijden meer inhoud dan er maar opzitten en wat rondhobbelen.
En idd bijna iedereen begint met paardrijden tijdens manegelesjes, maar echt beter leren rijden kan ijna nooit anders dan door privélesjes te gaan nemen.
aeolusnr1 schreef:nee zo mag je het zeker niet bekijken hoor, het is zeker nooit bedoelt om jou af te kraken, maar wel dat paardrijden meer inhoud dan er maar opzitten en wat rondhobbelen.
En idd bijna iedereen begint met paardrijden tijdens manegelesjes, maar echt beter leren rijden kan ijna nooit anders dan door privélesjes te gaan nemen.
Misschien indirect wel, maar een paard schiet echt niet weg omdat de ruiter iets verkeerds doet.. (tenzij het paard de ruiter straft als diegene hem verkeerd behandeld, zoals mijn pony ook deed bij anderen
) Misschien kan je hem meer bezighouden met moeilijke dingen, wat variatie, laat hem echt met je meedenken en maak het ook leuk voor hem..