Pony schiet zomaar weg.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xElineJarig

Pony schiet zomaar weg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 20:52

Phoe ik ben er even helemaal klaar mee, ik hou van pony's met uitdaging maar soms word het mij echt even wat te veel.

Ik rij nu zeker al drie jaar op kimberley we zijn veel vooruit gekomen ze is ontspannen kan lekker lopen.
Het enige is ze schiet zomaar weg terwijl er niets aan de hand is, en ze lijkt er nog lol in te hebben!
Nou word ik boos en dan word ze rustig maar dan ineens kan ze weer wat in haar bollenkop krijgen en schiet ze er weer van door. Laatst heeft ze dit dus weer gedaan en ben ik met mijn kop tegen een ijzerenpaal aan gevlogen en mijn ribben op het hek ( gelukkig had ik mijn cap op).
Ribben gekneusd 6 weken mag ik niet rijden maar ik ben eigenwijs en ben na 2 weekjes weer op gestapt eerst moe gelongeerd en hup er weer op,En jawel ze schiet weer weg ik maar afgestapt want ik kan echt niet weer vallen op mijn ribben ik ga 1 april mijn ruiterbewijs halen voor mijn stage dus wil dat ik dan kan rijden. ze kan zo drie kwartier heerlijk rijden en dan ineens weer een keer weg schieten soms is ze gelijk rustig maar soms heeft ze een kwartier nodig om weer rustig te worden.

De vraag is dus heeft iemand tips? Longeren helpt niet ze heeft er namelijk gewoon lol in ook al is ze moe.

*Heb dyslexie, als ik het na lees zie ik nog mijn fouten niet dus ik hoor het graag als er iets niet klopt

midgie

Re: Pony schiet zomaar weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:28

Pony`s schieten niet zomaar weg, de fout ligt echt bij jezelf, neem les zou ik zeggen en leer wat meer over wat een paard echt is , b.v over zijn instinct en waarom hij weg schiet b.v
Dat hij lol in het longeren heeft ook al is hij moe dat is eigenlijk erg sneu, denk dat het een heel gevoelig dier is en jij daar echt mee om moet leren gaan, miss zijn je hulpen veel te groot, probeer is met minder grote hulpen te gaan werken.
Boos worden is ook helemaal niet op zijn plek als je met paarden werkt/traint , dat heeft namelijk geen zin, een goeie ruiter/leider word niet boos maar geeft de juiste leiding.
Zou eigenlijk in het pakket ruiter bewijs moeten zitten het natuurlijke instinct van een paard en hoe daar mee om te gaan.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:32

doet ze dit bij anderen ook? zo ja, zou het kunnen dat haar zadel niet lekker ligt, of dat ze last heeft van het bit?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:28

Zoals idd al gezegt is, een paard schiet niet zomaar weg, maar het kan wel uittesten zijn, grenzen aftasten, en er wordt niet of te laat op gereageert, zo leert het paard net hetgeen je eigenlijk niet wil.
Ik hoor het je al denken, tjaaaa die heeft makkelijk praten daar vanachter zijn pc, maar toch is het zo hoor, heel waarschijnlijk zal je paardje je al van te voren verwittigen, van tjaaa ik ben niet akkoord, ik ga hier iets anders plannen, en jaaaaa jij zou al moeten reageren op het moment dat het paardje en nog maar aan denkt, dan al corrigeren, maar altijd wel met een glimlach, dus nooit boos.
Maar idd makkelijk is het zeker niet.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 07:24

Nou jullie hebben wel makkelijk praten! Ik heb zelf een draver gehad die dit ook flikte en je voelt het bij sommige paarden ECHT niet aankomen! Hij was ook gewoon INEENS weg. Je denkt een ontspannen paard onder je te hebben, rijd heerlijk, en PLOTSELING nemen ze de pleitvaart. Je schrikt je telkens dood en het is echt gevaarlijk en mega-irritant. Ik heb het er uiteindelijk wel uitgekregen, maar het is echt niet makkelijk. Ik was extreem gefocust op alle spieren tijdens het rijden (maakt dus dat je het 'ontspannen rijden' wel even kunt vergeten) en op het moment dat ik iets dacht te voelen, zette ik hem DIRECT op een volte. Of ik nu in de bak reed of buiten. Dat heeft een aantal keer voorkomen dat hij er vandoor kon schieten. Soms was hij eerder, soms ik, maar uiteindelijk heb ik gewonnen en ging hij het steeds minder doen.
Dat geemmer over les nemen kennen we nu wel, ook al heb je 1000 keer les, dit is een probleem waar je zelf ook mee aan de slag kunt en moet.
Succes!!!

xElineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 07:30

Ze is om deze redenen naar ons verkocht Omdat ze bij de vorige eigenaar het nog veel erger deed het meisje stapte steeds af en is bang van haar geworden, dus ze heeft daar al aangeleerd als ik dit doe stappen ze af en hoef ik dus niet meer. Ook had ze toen een enorme zweepjes angst daar is ze nu gelukkig van af.
midgie @ Ik heb de longeer zin verkeerd opgebouwt ik bedoel er eigenlijk mee dat het niet ligt aan dat ze energie te veel heeft maar mij echt gewoon in de maling zit te nemen. net als bij longeren springt ze ook weg maar dan is het natuurlijk makkelijk praten want ze kan niet zoveel doen alleen wat harder rondjes om mij heen gaan lopen. & mijn pony is echt niet zielig ik denk dat ik gewoon niet streng genoeg ben omdat ik het soms gewoon laat gaan.
Tammy_ @ Zoals ik hier boven al zei deed ze het nog veel erger bij de vorige eigenaar dit meisje is ook een stuk jonger, Naar het zadel is al gekeken daar heeft ze geen last van. Aan het bit heb ik eigenlijk nooit dit zal ik wel eens na kunnen laten kijken.
aeolusnr1 @ Ik heb een hele tijd alles met een glimlach gedaan ik heb toen het gevoel gehad dat ze me alleen maar steeds meer uitbegon te proberen, daarom ben ik nu begonnen met als ze echt weg schiet tegen het hek aan zetten zodat ik in iedergeval veilig er boven op zit en dan geef ik haar een klein tikje.
Als ze ergens niet langs durft dan geef ik haar een aai over haar hals dan wil ze er wel weer lang, als ik dit helemaal fout doe hoor ik het graag.

Soms heeft ze ook wel dagen dat ze helemaal niets doet.

xElineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 07:33

Brendaaaa schreef:
Nou jullie hebben wel makkelijk praten! Ik heb zelf een draver gehad die dit ook flikte en je voelt het bij sommige paarden ECHT niet aankomen! Hij was ook gewoon INEENS weg. Je denkt een ontspannen paard onder je te hebben, rijd heerlijk, en PLOTSELING nemen ze de pleitvaart. Je schrikt je telkens dood en het is echt gevaarlijk en mega-irritant. Ik heb het er uiteindelijk wel uitgekregen, maar het is echt niet makkelijk. Ik was extreem gefocust op alle spieren tijdens het rijden (maakt dus dat je het 'ontspannen rijden' wel even kunt vergeten) en op het moment dat ik iets dacht te voelen, zette ik hem DIRECT op een volte. Of ik nu in de bak reed of buiten. Dat heeft een aantal keer voorkomen dat hij er vandoor kon schieten. Soms was hij eerder, soms ik, maar uiteindelijk heb ik gewonnen en ging hij het steeds minder doen.
Dat geemmer over les nemen kennen we nu wel, ook al heb je 1000 keer les, dit is een probleem waar je zelf ook mee aan de slag kunt en moet.
Succes!!!

Precies, ik heb ook les gehad maar hier kreeg ik juist alleen maar te horen word nou eens echt goed boos. Soms voel ik het aan komen maar soms ook helemaal niet en dan lig ik er gezellig weer naast

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 07:56

toen mijn vorige paard 6 was (ik 13) heb ik dit ook meegemaakt. Soms had ik hem twee uur gereden en met uitstappen besloot hij dat het racetijd was.. Die bleef maar bokken tot ik ernaast lag en lukte het gilde hij vrolijk de hele stal bij elkaar. Oh zo trots was hij.

Nu ga ik iets zeggen waar alle bokkers een hekel aan hebben...

Bokte hij kreeg hij een tik op zijn kont (het was een paard die geen angst voor zwepen kende en heeft hij ook nooit gehad) net zolang tot hij uitgebokt was en begreep dat hij voorwaarts moest.

Ging hij voorwaartd werd hij beloond. Het rennen heb ik geprobeerd uit te zitten.. Tot ik het zat was. Rennen? Oke.. Ren maar.. Niet tegenhangen boos worden etc.. Wou hij bokken voorwaarts rijden.. Op gegeven moment werd hij moe.. Dan zette ik mijn benen erin, handen naar voren en toen MOEST hij rennen. Tot IK wou dat hij terug kwam.. Hij was dan zeik en zeiknat.. Maar na het half jaar dat ik het niet deed en probeerde het uit te zitten had ik deze oefening maar een week nodig.

Toen was het spelletje niet leuk meer, want daar wordt je moe van. Na een week was het klaar. Toen kwam een paar maanden later het bakkabouterprobleem. Stellig naar binnen en doorduwen met je been voltes voltes voltes en steeds meer de bak door. En toen was dat ook niet leuk meer wsnt voltes waren moeilijk vond ie.

Heb er uiteindelijk een superbraaf paard aan overgehouden.

Het was wel een ruin die verder heel lomp en nuchter was... Op wat voor manier je het het beste aan kan pakken ligt ook echt aan het temperament van je paard.

Bij mijn merrie hoef ik dit niet te proberen.. Die raakt gestresst. Die moet ik negeren en verder rijden.

Beterschap met je ribben.. Ook die ken ik (3x gekneusde ribben, 1x gebroken zwevende rib, gebroken neus door hals van mn paard die die ineens omhoog gooide en 2x een hersenschudding.)

Doe rustig aan wil je!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 08:53

Als ze met longeren ook wegspringt dan ligt dat ook aan jou ,ant aarom springt ze weg als jij haar duidelijk om je heen laat lopen,
Miss moet je haar eens laten masseren o.i.d, want kan zijn dat ook op de volte haar sieren dat niet aan kunnen en dan kunnen ze ook niets anders dan uitbreken.
Een paard doet dit echt niet voor de lol, hij geeft iets aan , aan jou de taak als eigenaar daar naar te (leren) luisteren.

xElineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 08:59

midgie schreef:
Als ze met longeren ook wegspringt dan ligt dat ook aan jou ,ant aarom springt ze weg als jij haar duidelijk om je heen laat lopen,
Miss moet je haar eens laten masseren o.i.d, want kan zijn dat ook op de volte haar sieren dat niet aan kunnen en dan kunnen ze ook niets anders dan uitbreken.
Een paard doet dit echt niet voor de lol, hij geeft iets aan , aan jou de taak als eigenaar daar naar te (leren) luisteren.

En waarom dan als ik naar het bos ga of iets leuks ga doen heeft ze nergens last van dan moeten inprincipe haar spieren het ook niet aan kunnen? volgens mij is het gewoon echt onder het werk uit komen
Laatst bijgewerkt door xEline op 09-03-11 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

xElineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 09:05

svdijk86 schreef:
toen mijn vorige paard 6 was (ik 13) heb ik dit ook meegemaakt. Soms had ik hem twee uur gereden en met uitstappen besloot hij dat het racetijd was.. Die bleef maar bokken tot ik ernaast lag en lukte het gilde hij vrolijk de hele stal bij elkaar. Oh zo trots was hij.

Nu ga ik iets zeggen waar alle bokkers een hekel aan hebben...

Bokte hij kreeg hij een tik op zijn kont (het was een paard die geen angst voor zwepen kende en heeft hij ook nooit gehad) net zolang tot hij uitgebokt was en begreep dat hij voorwaarts moest.

Ging hij voorwaartd werd hij beloond. Het rennen heb ik geprobeerd uit te zitten.. Tot ik het zat was. Rennen? Oke.. Ren maar.. Niet tegenhangen boos worden etc.. Wou hij bokken voorwaarts rijden.. Op gegeven moment werd hij moe.. Dan zette ik mijn benen erin, handen naar voren en toen MOEST hij rennen. Tot IK wou dat hij terug kwam.. Hij was dan zeik en zeiknat.. Maar na het half jaar dat ik het niet deed en probeerde het uit te zitten had ik deze oefening maar een week nodig.

Toen was het spelletje niet leuk meer, want daar wordt je moe van. Na een week was het klaar. Toen kwam een paar maanden later het bakkabouterprobleem. Stellig naar binnen en doorduwen met je been voltes voltes voltes en steeds meer de bak door. En toen was dat ook niet leuk meer wsnt voltes waren moeilijk vond ie.

Heb er uiteindelijk een superbraaf paard aan overgehouden.

Het was wel een ruin die verder heel lomp en nuchter was... Op wat voor manier je het het beste aan kan pakken ligt ook echt aan het temperament van je paard.

Bij mijn merrie hoef ik dit niet te proberen.. Die raakt gestresst. Die moet ik negeren en verder rijden.

Beterschap met je ribben.. Ook die ken ik (3x gekneusde ribben, 1x gebroken zwevende rib, gebroken neus door hals van mn paard die die ineens omhoog gooide en 2x een hersenschudding.)

Doe rustig aan wil je!

Ja zo heb ik het ook met springen opgelost ze kon dan soms als een achterlijke er op af rennen, dan zette ik haar net op tijd op een volte en dan ging ik rustig eerst stappen er op af en dan draven en dan ging het goed. maar na mater ik hoger ging ging ze weer steeds harden ging ik weer op de volte werkte goed. ( springen vind ze echt geweldig) wat dan ook wel eens hielp was de hindernis heel laag zetten dan op een volte en haar maar even laten gaan dan was het na 4 voltes ook klaar.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:08

Onze pony deed het ook.
Zij bleek een blokkade achter het zadel te hebben die door de osteopaat is behandeld.

Ze doet het af en toe nog wel eens maar ik ben voorzichtig geworden met het zomaar afdoen als vervelend gedrag.

Laat je pony voor de zekerheid eens nakijken.

xElineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 09:10

shera schreef:
Onze pony deed het ook.
Zij bleek een blokkade achter het zadel te hebben die door de osteopaat is behandeld.

Ze doet het af en toe nog wel eens maar ik ben voorzichtig geworden met het zomaar afdoen als vervelend gedrag.

Laat je pony voor de zekerheid eens nakijken.

:j Na laten kijken kan natuurlijk geen kwaad

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:18

xEline schreef:
midgie schreef:

En waarom dan als ik naar het bos ga of iets leuks ga doen heeft ze nergens last van dan moeten inprincipe haar spieren het ook niet aan kunnen? volgens mij is het gewoon echt onder het werk uit komen

Omdat ze dan in haar eigen houding en tempo mag lopen en er niks gevraagd word.
Dus het probleem ligt nog steeds bij je zelf, dus ga goed technisch trainen en leren waar de spieren lopen en hoe je die moet trainen en leer het paard dragen.
In je profiel de laatste foto , is dat jou pony?
Die loopt enorm op de voorhand.
Miss ook eens echt in de theorie duiken, is denk ik heel belangrijk als je weet waar je op zit.
Nogmaals paarden leigen niet en jou pony maakt jou iets duidelijk, je kan alle schuld naar haar verschuiven, maar jij ben de stoor factor en jij zal moeten gaan leren waarom je paard zo reageert, echt een paard schiet niet zomaar weg, heeft al eerder signalen gegeven, b.v zwiepen met de staart, knagen op het bit , schudde met het hoofd, verzin het maar, maar als jij die signalen niet kent of niet wil leren ja dan blijf je op een schiet pony zitten en dat word van kwaad naar erger en de pony kan er niks aan doen alleen jij als eigenaar kan de training daar op aan passen en ook leren heo en wat.

xElineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 16:49

Sorry, maar ik geef niet mijn pony de schuld dat zeker niet ik weet ook dat ik dingen fout doe maar ik geef haar zeker niet de schuld. ik heb dit op bokt gezet omdat ik graag hulp er bij wil en dat mensen mee denken daarom waardeer ik jou reactie ook! Maar ik krijg een beetje het gevoel bij jou reacties alsof ik helemaal niets goed doe? dat mijn pony zielig is en ik helemaal niets over haar afweet als ik dit helemaal verkeerd intepeteer hoor ik dit graag hoor!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:13

nee zo mag je het zeker niet bekijken hoor, het is zeker nooit bedoelt om jou af te kraken, maar wel dat paardrijden meer inhoud dan er maar opzitten en wat rondhobbelen.
En idd bijna iedereen begint met paardrijden tijdens manegelesjes, maar echt beter leren rijden kan ijna nooit anders dan door privélesjes te gaan nemen.

xElineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 17:16

aeolusnr1 schreef:
nee zo mag je het zeker niet bekijken hoor, het is zeker nooit bedoelt om jou af te kraken, maar wel dat paardrijden meer inhoud dan er maar opzitten en wat rondhobbelen.
En idd bijna iedereen begint met paardrijden tijdens manegelesjes, maar echt beter leren rijden kan ijna nooit anders dan door privélesjes te gaan nemen.

Ik bedoelde het eigenlijk voor midgie , niet over jou :o

xElineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 17:18

aeolusnr1 schreef:

Maar wat jij in je eerdere post zegt heb ik het gevoel dat het uittesten is eerst heel leuk ergens langs dan de keer erna oortjes naar voren ergens naar kijken ( zou begot niet weten wat) En dan kei hard weg schieten. Stel ik ga naar een nieuwe bak waar ik spring les heb daar is zoveel nieuws dat ze zich super gedraagt als ik daar dan voor de 5de keer kom dan is ineens alles heel spannend.
Misschien moet ik meer gevarieerd gaan rijden

xElineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 17:20

Ik ga trouwens 20 weken lang op een manege stage lopen blijf daar ook slapen, kimberley gaat ook mee ik denk dat wij daar ook een stuk wijzer gaan worden!

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:30

Misschien helpt het als je een boomloos zadel aanschaft. Dan voel je het wegspringen veel sneller aankomen en kan je er al rekening mee houden. Wie weet past het boomloos rijden goed bij jou en kimberley!

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:41

Ik denk dat je haar heel erg moet bezighouden. Sowiezo als je een half uur rijd, want daarna begint het een beetje.
Veel van haar vragen, zodat ze het wegschieten vergeet!
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en anders zeg je het maar (ook ff zeggen als het lukt, ben beniewd)!
Suc6

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:46

Heb je er geen filmpjes van?
Gaat ze alleen rennen of bokt ze er ook bij?

Ik heb zelf een paard met extreem vluchtgedrag gekocht maar voor ieder paard heb je toch een andere handelmethode.
Mijn paard doet het uit extreme angst. Zonder beeld erbij is het voor ons niet te beoordelen hoe je paard rent en vooral hoe je paard eruit ziet voordat ze gaat rennen.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:11

Het onder je uit schiet verhaal van jou komt me heel bekend voor. Heb zelf een dravertje die dit gedrag ook vertoont; ik ben er alleen heel erg op gaan letten op welke momenten ze het juist doet. Mij is opgevallen zodra ze iets moeilijk vind, probeerd ze door weg te schieten er onderuit te komen. Het is niet omdat ze niet wil, maar omdat ze het juist heel moeilijk vind.

Heb je bij die van jou wel een concequent erop gelet op welke moment ze het eigenlijk doet, misschien ook wel tijdens bepaald oefeningen.

Daarnaast, kun je vaak aan de stand van de oren zien of het paard oplettend bij je blijvend is. Ook kun je aan de oren van te voren al zien wanneer ze weg gaan schieten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:20

Een paard dat weg schiet de fout van de ruiter? := Misschien indirect wel, maar een paard schiet echt niet weg omdat de ruiter iets verkeerds doet.. (tenzij het paard de ruiter straft als diegene hem verkeerd behandeld, zoals mijn pony ook deed bij anderen :P) Misschien kan je hem meer bezighouden met moeilijke dingen, wat variatie, laat hem echt met je meedenken en maak het ook leuk voor hem..

Mijn vorige pony deed het ook altijd. Maar na een tijdje kende ik hem gewoon zo goed dat ik wist dat als hij zijn oor 1 cm (!) kantelde naar een bepaalde kant, dat ie dan ging. (en op dat moment gelijk al tegenhouden, totdat hij doorhad dat het geen zin meer had) Er zijn echt kleine details. Mijn andere pony deed het ook maar dan deed hij iets anders dan wegrennen, maar het verschil voelde ik in zijn gang, het is echt minimaal en je moet het maar kunnen voelen, maar vaak zijn er ieniminie details die het aangeven. Dus goed opletten, misschien heeft die van jou ook iets waaraan je het kan herkennen.