Angst voor springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien_Ivoor

Angst voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 17:53

Nou ik vind dus dat ik zelf bestwel al redelijk kan rijden.
maar ik heb dus meegedaan aan het CBR (ruiterbewijs) en hier moesten we zoveel springen, dat ik de lol ben kwijtgeraakt. het was niet echt hoog ofzo, maar 50 cm, maar ik heb nu echt angst om te springen. ik ben ook heel erg bang dat het paardje/ponietje waar ik op rij weigert..

duss miss tips? :D

silfie35

Re: Angst voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:54

Les nemen.

Jolien_Ivoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 18:23

Ik heb les, alleen we springen bijna nooit en in de springles springen ze gelijk heel hoog en doen ze niks aan mn angst. (eigenlijk is het meer ertegen op zien)

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:28

Dat is wel lastig.
Vraag of je een keer een priveles mag doen, en vraag dan aan de instructeur of die wil proberen om een klein sprongetje te maken.
Als je een lievelingspaard hebt op de manege kan je ook vragen of je daar een keertje op mag. ;)

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:30

Zorgen dat je in een springles komt waar ze rekening met je houden. Op de manege waar ik reed, pasten ze de hoogte/moeilijkheid aan op de ruiter. Als iemand voor het eerst in de les kwam, bleven de hindernissen simpel, laag en werden vooraf weer balkjes gelopen. En anders niet gaan springen :P helpt ook

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:37

Ik ben zelf ook niet zo'n held met springen, eerst vond ik het heel leuk maar op een gegeven moment zag ik er ook een beetje tegenop en ben ik af en toe bang dat ik een paard niet goed genoeg over de sprong kan helpen (ook al is het niet heel hoog). Springen op zich vind ik wel leuk, maar ik moet echt een paard of pony hebben die ik 100% vertrouw met springen als ik een parcourtje wil springen.
Als ik het idee heb dat het echt een beter idee is om een keer niet mee te doen met springen, dan ga ik gewoon voor mezelf door met dressuur. Als ik het op zich wel wil proberen dan doe ik dat en beslis ik na een paar hindernissen of het goed voelt of niet. Zo niet dan heb ik genoeg mee gesprongen en als het wel goed voelt dan spring ik mee totdat ik vind dat het genoeg is. Als ik mee doe met springen dan stop ik wel als het nog goed gaat en ik vind het nou wel weer wat leuker worden. Ik word ook goed aangemoedigd door de instructrice, zij haalt me af en toe ook wel over om toch even mee te doen en om net weer een stapje verder te gaan. Er wordt wel altijd gezegd dat als je het echt niet wilt, je het dan natuurlijk ook niet moet doen. Maar als ze weten dat zowel het paard als de ruiter het kan, dan proberen ze je wel over die angst of twijfel heen te helpen dus daar heb ik veel aan :j
Je zou eens kunnen springen met een paard of pony die je heel erg vertrouwd en zo over je angst heen komen. Een privéles met springen nemen en van tevoren aangeven dat je het dus een beetje eng vindt en daar van af wil, zodat de instructeur/instructrice even al zijn/haar aandacht op jou en je probleem kan richten. In ieder geval rustig aan beginnen en dan uitbouwen, geen dingen doen waar je niet achter staat. Als je de 1e keer alleen wat balkjes draaft en een laag kruisje mee pakt, dan is dat prima zolang jij er maar een goed gevoel bij houdt.

supersnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:08

"Beginnersles" voor springers, eerst wat grondwerk met balkjes. Steeds iets verder " uitbouwen" en geef aan waar je grens ligt, daar kom je pas verder mee. En als jou grens een meter is, dan is dat zo. Wellicht een paard/pony rijden die "altijd" springt. Totdat je zelf vertrouwen weer hoog genoeg is, dan een ander paard/pony proberen. Succes want het is zooo leuk om te springen!

Jolien_Ivoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 13:28

thnx allemaal :D

mijn instructrice weet ook wel dat ik niet zo'n held ben want ik ben echt heel onzeker :P

maar bedankt

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:56

Jolien_Ivoor schreef:
Ik heb les, alleen we springen bijna nooit en in de springles springen ze gelijk heel hoog en doen ze niks aan mn angst. (eigenlijk is het meer ertegen op zien)

PRIVE les nemen..
en dan van iemand die je kan helpen je zelfvertrouwen terug te krijgen..

Jolien_Ivoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 16:03

Ik vraag gwn of we binnenkort weer gaan springen :D

Het moet er toch maar een keer van komen met Ponykamp in het vooruitzicht :P

xSimoontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:59

gewoon een keer doen
als je een keer hebt gedaan merk je dat het eigenlijk helemaal niet eng is

Shana_bobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:06

Ik heb ook angst om te springen verzorgpony was op mij gevallen arm gebroken ziekenhuis enz Ik zou zeggen neem prive les op een paard/pony die je echt vertrouwd:)

Jolien_Ivoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 19:10

thnx allemaal ;)

gwnanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:38

Gewoon steeds meer opbouwen, maar volgens mij is er al genoeg gezegd qua tips :)

Jolien_Ivoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 14:14

Iedereen: bedankt! Ik heb laatst weer meegedaan aan een springles, en het ging hartstikke goed! :)
In de les springen we nu ook vaker, omdat meer kinderen/mensjes meedoen aan CBR :P

-iedereen bedankt! <3 /3

voisinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:53

ik heb ook zo een probleem, ik heb 1jaar geleden met een 3 jaarige 1meter en 10cm gesprongen terwijl dat het paard niet gemakkelijk was, nu heb ik een ander paard en het hoogst dat ik sprong was 1meter. ik ben van plan om op wedstrijd te gaan maar sinds dat mijn merrie een paar keer heeft geweigerd heb ik wel een beetje schrik om hoog te gaan springen namelijk (70cm),ik begrijp mijn angst zelf niet want ik ben nog nooit van dat paard gevallen (telkens kan ik me herpakken). ik spring wel zonder lesgever.

weet er iemand wat ik kan doen ? behalve het aanraden van les te nemen?
ALVAST BEDANKT :)

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 15:12

voisinaa schreef:
ik heb ook zo een probleem, ik heb 1jaar geleden met een 3 jaarige 1meter en 10cm gesprongen terwijl dat het paard niet gemakkelijk was, nu heb ik een ander paard en het hoogst dat ik sprong was 1meter. ik ben van plan om op wedstrijd te gaan maar sinds dat mijn merrie een paar keer heeft geweigerd heb ik wel een beetje schrik om hoog te gaan springen namelijk (70cm),ik begrijp mijn angst zelf niet want ik ben nog nooit van dat paard gevallen (telkens kan ik me herpakken). ik spring wel zonder lesgever.

weet er iemand wat ik kan doen ? behalve het aanraden van les te nemen?
ALVAST BEDANKT :)

alsnog les nemen maar dat weet je wel
terug naar de basis.
zitles nemen zodat je je zekerder voelt op het paard
maarre waarom zo hoog met een 3-jarige, had je beter even mee kunnen wachten mijn inziens.
ook zou ik je plannen om wedstrijden te gaan rijden maar even in de koelkast zetten, tot je over je angst heenbent