Slof als noodrem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:38

Iemand die weet hoe je met een slof hoort te rijden heeft er een fantastische hulpteugel aan. Mensen die een slof gebruiken om hun paard snel in de krul te sjorren rijden hun paard kapot.
Helaas heeft het meredeel van de ruiters alleen maar 2 vaste klauwen nodig om een paard helemaal vast te rijden. Een gedegen instructeur [en die liggen niet voor het oprapen] kan bepalen of je een slof moet gebruiken [al dan niet als noodrem] en hoe je die moet gebruiken. maar goede instructie vergt een hele investering en sommige mensen vinden dat niet nodig, denken ze.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:43

Tja, ik heb een fantastische hulp aan mijn eigen lichaam. En tevens altijd bij de hand Knipoog Maar ik ben het wel met je eens dat gedegen instructie niet voor de hand ligt. En hoe vaak lees je hier dan niet: wat zegt je instructeur ervan? Maar als dat nou toevallig een instructeur is die achteraf toch niet zo bekwaam blijkt te zijn? Een papiertje/opleiding zegt helaas niet altijd alles, en bovendien moet het ook nog bij je eigen inzichten passen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:45

Ik ben het nu wel aardig met je eens. Vooral goede instructeurs zijn moeilijk te vinden. Helaas, hoe zou dat komen?
Ik vind dat jammer want bij goede instructie begint het rijden in mijn ogen. Daar val je en of daar sta je mee.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:46

cornelie schreef:
Tja, ik heb een fantastische hulp aan mijn eigen lichaam. En tevens altijd bij de hand Knipoog Maar ik ben het wel met je eens dat gedegen instructie niet voor de hand ligt. En hoe vaak lees je hier dan niet: wat zegt je instructeur ervan? Maar als dat nou toevallig een instructeur is die achteraf toch niet zo bekwaam blijkt te zijn? Een papiertje/opleiding zegt helaas niet altijd alles, en bovendien moet het ook nog bij je eigen inzichten passen.


Opleiding zegt volgens mij ook niet alles. Misschien heb je dan wel de kennis maar je moet het wel over kunnen brengen. Dat is een kunst op zich. Ook het oplossen van problemen is een kunst, je moet het probleem naar waarde kunnen inschatten. En vaak is daar geen standaard regel voor. Dat maakt het soms erg complex.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 18:27

Aqua8horse schreef:
Ik ben het nu wel aardig met je eens. Vooral goede instructeurs zijn moeilijk te vinden. Helaas, hoe zou dat komen?
Ik vind dat jammer want bij goede instructie begint het rijden in mijn ogen. Daar val je en of daar sta je mee.


helemaal mee eens.
maar aan goede instructie hangt een prijskaartje. Mensen gaan liever lessen bij Miep op de hoek omdat die maar 5 euro per uur vraagt. Bovendien moet je al aardig wat visie hebben om te kunnen beoordelen of iemand een goede isntructeur is en of die aanpak bij jou en je paard past.
En eerlijk is eerlijk, ik ben ook door schade en schande wijs geworden. Misschien hoort dat er bij al had ik dat liever over geslagen.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:05

Kan je niet beter eerst bij je afvragen of je het geduld kan opbrengen om met een paard aan het avontuur van paardrijden te gaan beginnen. Eerst het rijden te leren en dan pas aan een paard te denken en dan een paard, wat het best bij je karakter past, voordat je aan de juiste instructeur gaat denken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:09

Leren rijde op een manege als je dat bedoeld?
sorry maar dat lukt niet, daar leer je niets als grofweg wat trekken en schoppen.

Dan koop je een braaf paard wat precies bij je past, maar goede instructie is dan nog niet nodig volgens jou?
Ik zal je verklappen dat er dan vlug niets meer van dat brave paard over is.

Nee, imo heb je altijd goede instructie nodig, meteen de 1e dag dat je een paard aanschaft.
Liefst ook eerder, maar dat is op een manege helemaal een utopie.

En we zullen niet allemaal het geluk hebben om goede instructie op bijrijd/verzorgpaarden of hoe je ze wil noemen, te kunnen krijgen

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:29

Ook dat zal per manege verschillen, maar er bestaat nog zo iets als opbouw. De basis begrippen kan je wel groepsgewijs leren en daarna privé. Ik begrijp aan alles hangt een prijskaartje.Maar blijf bij de mening, dat je als je aan een "eigen"paard gaat beginnen eerst moet weten hoe en wat!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:32

Nou ik zie dan toch zeer zelden nageeflijke manege paarden die van achter naar voor lopen en ook nog eens recht zijn
Hoe wil jij dat dan groepsgewijs leren?

En nogmaals, niet iedereen heeft de kans op een goed paard van een ander om te mogen rijden, voor ze aan een iegen paard beginnen.

Maar begin je dan aan een eigen paard, is goede les erg belangrijk,maar helaas word daar vaak op beknibbeld.

Onbewust van de schade die men daar mee aan kan brengen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:33

Maar als je je er niet van bewust ben wát je dan zou moeten weten, hoe weet je dan wat je moet weten voordat je aan een eigen paard begint? Ik ben ook iemand die veel heeft geleerd door vooral heel veel fouten te maken maar ik heb altijd wel gedaan wat ik op dat moment het beste achtte. Pas (jaren) later kan je er soms achter komen dat e.e.a. niet helemaal goed is gegaan zeg maar. (grootste 'fout' : appaloosa gekocht Knipoog )

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:35

Niemand is zonder fouten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:38

Daarom is goed begeleiding ook zo van belang
en ik geef toe dat het erg moeilijk is om te bepalen of het goede begeliding is.
Maar als je dan gaat zeggen "Eerst het rijden te leren en dan pas aan een paard te denken en dan een paard, wat het best bij je karakter past, voordat je aan de juiste instructeur gaat denken?"
dan draai de wereld wel erg om en heb je helemaal kans op fouten.
Want goed leren doe je niet op een manege paard, dus waar moet je het dan leren?
Al kan je om fouten maken nooit omheen, helaas.
Als je de fouten maar in wilt zien Haha!

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:10

Niet helemaal goed begrepen: eerst paarden leren kennen en er mee om leren gaan,. Dan privélessen op verschillende paarden en onder verschillende omstandigheden. Weten wat je wil en ook de financiën hebben, om een paard te kunnen "hebben" Veel kennis meenemen bij de aankoop en een goede medische keuring, om terleurstellingen te miniseren. Een paard hebben kan niet zo zijn, dat je koopt en gaat rijden zonder kennis vooraf en helaas gebeurd dat in mijn omgeving nog te veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:14

Helemaal mee eens
en jij hebt zo te horen dat geluk gehad om paarden van anderen te mogen rijden.
Ik heb ook het geluk gehad om heel veel verschillende paarden te hebben mogen rijden onder begeleiding.

en 1 van die paarden was Kawa en na een jaar rijden heb ik hem gekocht.
Maar wie krijgt er zoveel proeftijd ? Lachen

En niet iedereen heeft de mogelijkheid om veel verschillende paarden te kunnen rijden.
Waar je ook nog eens als enigste op rijd, dus meteen op je eigen fouten gewezen word.

Vele zijn al blij met 1 bijrijdpaard.
en als dat dan een scheve knol is, hebben ze nooit gevoeld hoe het anders hoort te voelen.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:41

Een manegeles overslaan en een privéles op een manegepaard is ook een optie en als je het in je hebt , krijg je de nieuwe aankopen als eerste onder je en dan gaat het leerproces heel snel.Nu heb ik er 4, waarvan ik er drie door andere laat rijden...waar een wil is , is een weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:15

Priveles op een manege paard, maakt geen hol uit, zit je nog op een scheve trekbok die geen hulpen meer kent. Met als je pech hebt een instructrice die niet veel meer weet als het paard.
En wat er op een manege komt als paard, jaja, dat moet je hebben Verward

handelstallen dan word het verhaal al anders.
Maar daar heeft niet iedereen het lef voor om daar te rijden.

Nee, helaas kan niet iedereen heel veel goede rij ervaring opdoen voor ze een eigen paard kopen
was dat maar waar.

Maar goed laatse bericht hierover van mijn kant, is niet helemaal ontopic geloof ik Lachen

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:43

Lang Leve Zep!
OK dan!

Ik heb ook een galbakje staan.
Zolang het naar zijn zin is, is er niks aan de hand, maar kom je hem teveel aan de spieren dat is het helemaal mis. Hij kan compleet flippen, aan de kletter gaan en de komende 7 minuten als een idioot door de bak crossen. Waarbij hij niets of niemand schuwt en zelfs al eens iemand het ziekenhuis in heeft gelopen, door er lomp dwars overheen te denderen.
Ik heb me regelmatig afgevraagd waarom hij er nog staat, eigenlijk.
Zonder slof heb je in zo'n geval niks te vertellen. Als je alleen aan die slof gaat hangen trouwens ook niet.
Gewoon zijn kop laag houden (en daarmee bedoel ik zo laag mogelijk!) en kort 'flossen'...
De meeste tijd hangt de slof los en gebruik ik hem om hem laag te begeleiden. Maar als hij zo uit zijn plaat gaat ben ik weer blij dat hij erbij hangt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:48

misschien last van de spieren als hij dan zo enorm flipt?
want helemaal normaal gedrag vind ik dat niet
verzet oke, maar compleet flippen?
misschien wel iets om te laten controleren

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:08

Ik heb zelf nog nooit een slof gebruikt, heb er ook nog nooit 1 nodig gehad.

Ik vind wel dat sommige mensen nogal agressief reageren op slofgebruik. Ik denk dat de slof als hulpteugel niet alleen maar slecht is, mits de ruiter weet waar hij mee bezig is en hoe hij hem moet gebruiken en het onder begeleiding geleerd wordt.

Bij ons op stal rijdt bijna niemand met slof en bij degenen die ermee rijden zie ik toch geen vastgetrokken slecht lopende paarden. Maar misschien heb ik er nooit goed opgelet.

Iemand die keihard in de hand is kan zijn paard net zo goed verkloten, daar is een slof niet voor nodig.

Zolang een slof niet gebruikt wordt uit gemakzucht, maar voor bijvoorbeeld veiligheid buiten, of om een paard dat lichamelijke problemen heeft gehad te ondersteunen zie ik er het probleem niet van.

Maar ik heb dus ook nooit een paard gezien dat zo vreselijk gereden werd op een slof als sommige mensen hier zeggen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 07:10

suzanne schreef:
Lang Leve Zep!
OK dan!

Ik heb ook een galbakje staan.
Zolang het naar zijn zin is, is er niks aan de hand, maar kom je hem teveel aan de spieren dat is het helemaal mis. Hij kan compleet flippen, aan de kletter gaan en de komende 7 minuten als een idioot door de bak crossen. Waarbij hij niets of niemand schuwt en zelfs al eens iemand het ziekenhuis in heeft gelopen, door er lomp dwars overheen te denderen.
Ik heb me regelmatig afgevraagd waarom hij er nog staat, eigenlijk.
Zonder slof heb je in zo'n geval niks te vertellen. Als je alleen aan die slof gaat hangen trouwens ook niet.
Gewoon zijn kop laag houden (en daarmee bedoel ik zo laag mogelijk!) en kort 'flossen'...
De meeste tijd hangt de slof los en gebruik ik hem om hem laag te begeleiden. Maar als hij zo uit zijn plaat gaat ben ik weer blij dat hij erbij hangt....


Ja, met Kawa eens. Ik zou daar ook naar laten kijken. Waarschijnlijk heeft dit paard veel pijn of last ergens van. Tenminste dat maak ik op uit je verhaal: zodra je wat van hem wil vragen, gaat het mis.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 11:21

Beste Marcia, ik weet niet, wat jouw ervaringen zijn op een manege, maar de manege waar ik sta heeft geen "scheve trekbokken", maar paarden, die hun best doen en relatief hard werken. De instructie is van dien aard, dat er wel degelijk op gelet wordt, dat de paarden niet hard worden in de mond. Persoonlijke instructie is zeer verhelderend na enige tijd groepsles. Gezien je antwoord,denk ik, dat jij andere ervaringen hebt en zo zelfs, dat die tot op heden je erg negatief doen opstellen t.a.v. al die mensen, die met heel veel plezier en leergierig zich minstens 1xper week naar de manege komen.Met een goede instelling en een prioriteit tot het verkrijgen van een eigen paard bestaat er nog steeds een gezegde, waar een wil is , is een weg!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 11:40

of we hebben een andere defenitie over wat een recht paard is wat gevoelig aan de hulpen is Lachen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:54

Slof werkt niet als noodrem!!!!!! Ik heb laatst een paardje op hol zien slaan (gewoon uit vervelendheid) en dat meisje reed naast gewone teugels ook met slofteugels Boos! En dat paardje ging er dus gewoon ervan door. Ze kon trekken wat ze wilde........

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:56

LuvdaTossa schreef:
Slof werkt niet als noodrem!!!!!! Ik heb laatst een paardje op hol zien slaan (gewoon uit vervelendheid) en dat meisje reed naast gewone teugels ook met slofteugels Boos! En dat paardje ging er dus gewoon ervan door. Ze kon trekken wat ze wilde........


of het is het grote voorbeeld van iemand die niet op een paardenrug thuishoort

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:20

Het paard is nagekeken door Michiel Schepers en hij had nergens last van.
Het is gewoon puur onttrekken en hij weet nu hoe hij dat het beste kan doen. Het is een paar keer gelukt en de truuk is om het een paar keer niet te laten lukken.
Dat is dus nu gebeurd en heel af en toe probeert ie er tussenuit te knijpen.....been erin duwen, desnoods met spoor, en erin gedrukt houden en dan komt ie terug.
Hij mankeerde niks, maar liep gewoon door te denderen door ophoudingen en been, alles heen. Beetje neerbuigend gezegd is dat puur onbeschoft.
Je kunt wel alles lief en aardig willen doen, maar zo werkt het niet altijd. Net als met je kinderen. Als ik elke dag zo'n ouders van nu moeder kon zijn kneep ik mijn handjes samen.
Jammer genoeg moet je weleens consequent zijn, aanpakken en niet teveel lopen miepen en zoeken. Tuurlijk moet je kijken of hij last heeft, maar als hij niks mankeerd moet het een keer afgelopen zijn.