Paard ziet nut van het rijden niet in..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Paard ziet nut van het rijden niet in..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 12:42

Hallo,
nu de lente in aantocht is, wil ik graag weer met mijn paardje in de piste gaan rijden bij ons thuis ipv telkens naar buiten te moeten, of longeren. Ook heb ik een tijdje niet met de paardjes bezig kunnen zijn omdat ik het ontzettend druk heb gehad met school, maar nu het vakantie is, kan ik al wat vooruit werken, dat ik 'in de toekomst' dit niet nog eens moet meemaken.
in de 3 weken dat ik het zo druk had is mijn vriendin vaak komen rijden met m'n 3 knollen. Wat ik nog altijd zeer lief van haar vind :D

Nu had ik al een tijd voor die 3 weken door dat Zaffra het nut van het rijden niet meer inziet. Ook in die 3 weken dat mijn vriendin is komen rijden, zei ze hetzelfde. Nu wil ik graag mijn 7jarig paard weer het nut in laten zien. En ervoor zorgen dat ze rijden weer leuk vind.

Ik heb al zitten brainstormen en doen, maar er kwam geen idee uit :+
iemand een idee..?

Sorry, als hier al een topic van is

celano

Re: Paard ziet nut van het rijden niet in..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:42

Voor een paard heeft het rijden ook weinig nut....

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:43

Het nut niet inzien is wat ieder paard heeft ben ik bang.
Maar neem aan dat je hiermee bedoeld dat je paard er geen zin meer in heeft en de uitdaging kwijt is?
Of begrijp ik je nu verkeerd?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 12:44

Het gaat niet om het nut, heb misschien wat verkeerd getypt :+
heb het vooral over het plezier. Als we naar buiten gaan zijn haar oortjes toch vaak rechter en ziet ze er echt opgewekt uit, terwijl in de piste loopt ze er maar wat bij te lopen.. en dit wil ik graag veranderen, terug hoe het vroeger was

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 12:44

Lolleke schreef:
Het nut niet inzien is wat ieder paard heeft ben ik bang.
Maar neem aan dat je hiermee bedoeld dat je paard er geen zin meer in heeft en de uitdaging kwijt is?
Of begrijp ik je nu verkeerd?

Nee, je begrijpt het niet verkeerd, heb me gewoon wat gemist in het opbouwen van het topic :+

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:45

Volgens ziet geen enkel paard het nut van rijden in :Y)

Misschien moet je het wat uitdagender voor hem maken, ga balkjes/cavaletti draven, galopbalken. Veel afwisseling houd het paard alert.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:46

zorg voor afwisseling in het rijden en niet domweg alleen maar rondjes laten lopen.
probeer eens een balkje neer te leggen en daar mee aan de gang te gaan, overheen, langs, zijdelings.
je kan zoveel dingen bedenken om het afwisselender te maken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:47

De meeste paarden staan liever op de wei ;) wat heb jij liever: school of vakantie? Maar om het werken leuk te maken voor je paard zijn er wel manieren, en nummer 1 is afwisseling en heel kort daarop is goed luisteren naar je paard! Vind je paard een oefening moeilijk? Ga er niet eindeloos mee door. Begrijpt je paard een oefening goed, blijf hem dan niet eindeloos herhalen. Rijd ook lekker veel figuren, zo min mogelijk op de hoefslag. Mijn instuctrice zij altijd: 2 volle rondes hoefslag zijn twee volle rondes voor niets. Wissel het rijden in de bak af met een lekkere ontspannen buitenrit of pak een keer een sprongetje, en ga ook niet altijd rijden, een keer grondwerken is ook erg leuk, of schriktraining, dat kan ook ohz.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:52

Doe zelf ook alsof je het leuk vind. Korte stukjes werk, flink belonen als hij iets goed gedaan heeft. Inderdaad afwisseling zoals al eerder genoemd is. Je mag best eens wat moeilijkers vragen, ookal denk je dat je er nog niet aan toe bent. Wijken, schouderbinnenwaarts, een galopwissel. Ookal gaan ze niet zo netjes, je hebt dan tenminste een doel en iets om uitgebreid te belonen als het maar een beetje goed gaat. Als de fut er een beetje uit is willen dit soort dingen nog wel eens helpen de interesse terug te brengen. En kijk ook eens bij jezelf. Is bij jou de lol er misschien ook een beetje af? Succes! +:)+

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:18

Baldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:06

Afwisseling zodat het anders blijft en leuk.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:10

Afwisseling en uitdaging! En belonen als ze iets goed doet, niet eindeloos blijven doordrammen. En bv na het rijden, op de weg of in een klein stukkie bos gaan uistappen..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:18

Heel veel afwisseling, eventueel (als ze dat niet al gehad heeft) een periode pauze op de wei, gewoon de tijd geven om op te laden. Anders even heel veel afwisseling: lekker racen in de bak, springen, caveletti's, buitenritten. Paard moet weer lol krijgen. En dat is erg lastig :)