Welke rijstijl is het beste voor mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Welke rijstijl is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 23:43

sorry als het verkeerd staat, ben er niet zo goed in

Lang getwijfeld om er een topic over te openen maar het blijft al een tijd rondspoken in mijn hoofd.
Het zal een lang verhaal worden maar dan weet je hoe alles met haar verlopen is, heb ze van 2maanden oud.

Naam: Canelle
Geslacht: Merrie
Leetijd: 9jaar
Ras: Quarter x Arabier
Schofthoogte: 1.47cm

Ik heb al veeeel pech met haar gehad waardoor ik niet veel hebben kunnen doen met haar namelijk;

- als 1jarige een botverschuiving tussen pijpbeen en kogel gehad met botsplinters. Hoefsmid hield haar been vast toen ze wegtrok.
Hiervoor is ze geopereerd en heeft tot haar 7jaar er last van gehad; stijf lopen en dikke kogel.

- als 2jarige in de prikkeldraad gehangen doordat ze uitgebroken was; pees net geraakt en een hele schaafwonde; is in orde gekomen.

- als 4.5jarige sarcoïden gekregen op de plaats van singel en haar lies; operatief verwijderd en 1mnd stalrust.

- als 6jarige zware bloedarmoede gehad waar ze heel lang last van heeft gehad.

- als 7jarige had ze problemen met afvoer van melkzuur in de spieren waardoor vaak doorzakte.

- als 8jarige hoornzuil in de voerhoef gehad; volledig uitgesneden en 2mnd stalrust en 3mnd stappen; nog steeds in herstel maar mag terug trainen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ze is op vierjarige leeftijd bij ons komen te staan en hebben we de start genomen met het zadelmak maken.
Dit samen met een ervaren iemand, heeft ook politiepaarden getraind. Geen pas verkeerd gezet of gebokt/gesteigerd.

Maar toen waren er problemen waar we tegenaan liepen..hoofdschudden, panikeren bij druk in de mond, wegrennen.
DA komen kijken en geen problemen met rug en gebit. Bitloos geen succes. Ze ging nog meer schudden en wegrennen.
Ze is toen terug op de wei gezet omdat ze sarcoïden kreeg die operatief moesten verwijderd worden en 1mnd stalrust.

Als 5jarige is ze terug onder het zadel gegaan en mocht veel mee op wandeling aan een lang teugeltje wat haar goed afging!
Vele zagen toch potentie in de pony en hebben me overhaalt om bij de ponyclub te gaan en privéles te nemen (Z-ruiter).
De dressuur bleef een ramp en het hoofdschudden bleef. Instructrice zei dat ik haar daar doorheen moest rijden. Iedere x
als ze schudde moest ik ze actief naar voren rijden. Ja dat lukte, maar dan werd ze zo heet dat het ook geen plezier was.
Ik raakte lichtelijk gefrustreerd en was de moed kwijt wat de beslissing heeft gegeven om ze onder iemand anders te laten lopen.
Dezelfde tips van mijn instructrice werden toegepast maar voor haar en mijn pony echt niet de manier. Tevergeefs dus.

Als 6jarige ging het rijden eigenlijk heel goed. Veel getraind en het hoofdschudden werd minder en we werd echt makkelijk in de mond.
Maar ze werd ook minder actief en moest ze goed voorwaarts houden. Haar voerschema werd verhoogt maar dat hielp niet goed.
Ze ging slechter en slechter lopen. DA laten komen, bleek ze bloedarmoede te hebben. Hier heeft ze erg van afgezien en is ze terug
een tijd gewoon mee op wandeling geweest. Ze moest terug erg aansterken en terug het plezier in het rijden vinden.

Als 7jarige hebben we het groen licht van de DA gekregen om te mogen springen. Ze had daarvoor ook al wat mogen vrijspringen.
Dit deed ze graag maar door de kogelblessure wou ik het niet forceren. Het dressuurrijden was terug een ramp. Het hoofdschudden
is ze blijven doen maar probeerde het te negeren en haar actief naar voren te rijden. We wisselde veel af met springen en gaan wandelen.

Tot haar 8jaar hebben we wat rondgehobbeld en er het beste van proberen te maken. Ze begon na een tijdje onregelmatig te lopen en
struikelde veel. DA laten komen maar die vond niks. Na 2maanden zagen we dat haar hoef raar begon te groeien. DA en hoefsmid laten
controleren. En de hoefsmid heeft in haar hoef moeten boren en dergelijke en ja hoor, een zware ontsteking op het leven. DA zei dat het
hoornzuil was. Een heel deel van haar hoef is weggesneden en heeft ze op speciaal ijzer met spalk en verband moeten staan. Ze heeft
1maand op stal moeten staan en 3maanden enkel mogen stappen. Doordat haar hoef zo goed groeide hebben we nadien terug wat mogen
stappen en draven. Veel wandelingen aan de hand en onder het zadel in het bos. Ook heb ik veel grondwerk met haar gedaan om haar
zinnen wat te verzetten wat ze heel leuk vond. Heb toen een tijdje met een ander paardje gereden. Jawel een Quarter waar alle knopjes
opstonden, je raad het al :+ mijn interesse in het western was terug opgewekt. De mama van Canelle werd ook western gereden dus
een beetje ervaring had ik er al mee.

Heb toen wat de beginselen samen met de eigenaar van die Quarter aan Canelle geleerd. En dit vond ze echt leuk en werd leergierig.
Ook was ik rustiger en doordat er geen "getrek en geplurk" in haar mond is doet ze ook niet meer hoofdschudden. Ook wijken voor druk
vind ze oke nu wat ook al een pluspunt is vind ik zelf. Ik wil dus graag met haar de overstap maken naar het western. Alleen mijn vader,
hij ziet het "cowboy's-uit-de-films" achtig in :D Hij vind het ook een beetje zielig zo een zwaar zadel op haar rug en die "warme" pad.
Heb hem dat al een beetje proberen anders te bekijken maar hoe overtuig ik hem? Mijn springzadel past niet meer en moet voor een ander
zadel helaas gaan zien. En aangezien ik me nu aan het oriënteren ben in het western..

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dus nu komen de vragen:

Zou mijn paardje het aankunnen om western omgeschoold te worden? Vooral de basis wil ik er goed opzetten en "later" zien we wel.
Ik ga dit niet alleen doen, met een ervaren iemand en probeer ook iemand in de buurt te vinden die mij les kan geven! (ik ben van België)
Ik wil vooral genieten van een leuk te rijden paardje waarmee ik de bos in kan zonder discussie te hebben en miscommunicaties ;)

* Ook ben ik sinds 1 maart geopereerd aan mijn knie. Heb een knieschijf en pees/spier verplaatsing moeten ondergaan en 3 maanden herstel.
Het zou voor 95procent terug in orde komen maar springen (met paard) of diep door mijn knieën buigen zit er niet meer in, kan ik mee leven :).

Dank je als je dit lange verhaal hebt gelezen :o maar ben een beetje hopeloos wat ik nu met mijn paardje moet doen. Hou het ook beetje vriendelijk O:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:49

Western rijden is ook gewoon paardrijden. Of het goed is voor je paard is maar van 1 factor afhankelijk: de kwaliteit van de ruiter.
Een zadelwissel is geen omscholing, dus als jij je prettiger voelt in zo'n zadel dan gebruik je die toch gewoon? Net als dat je ook gewoon heel "normaal' kunt rijden in een westernzadel zonder westernruiter te zijn, zolang het maar past.
Als 'dressuurrijden' niet ging, reed je waarschijnlijk ook niet zo heel best 'dressuur'. Een goed opgeleid dressuurpaard kan ook heel goed mee doen in de pleasure rubriek (op het sloffen met de achterbenen na misschien) en een goed opgeleid westernpaard kan gewoon een dressuurproef lopen. Ook dressuur gaat om de ontspanning uiteindelijk.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 00:02

Begrijp me niet verkeerd, ik wil er niet alleen een ander zadel op leggen... Wil ze ook verder omscholen.
Inderdaad kwaliteit ruiter zegt ook veel. Ik zeg niet dat ik geweldig rijd maar weet wel waar ik mee bezig ben en wil bijleren.
Toch zijn er verschillen in de western dan dressuur. Ze kan niet constant aan de teugel lopen en aan een lang teugeltje is ze braaf en doet ze alles :).
Dus ik wil niet rijden met een westernzadel maar wel westernrijden ;)

edit: Ze kan wel druk verdragen maar niet constant.

Mungbean

Re: Welke rijstijl is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:15

Maar als ik je post lees rij je nu op een manier (whatever you want to name it) die goed is voor je paard, dus waarom wil je dat nog verder pushen in een 'richting' met een naampje? En wat voor tak van western bedoel je dan eigenlijk precies? Ik mag hopen dat je met dit dier niet aan raining gaat doen. Ik zou gewoon doen wat goed voelt en als je je daarbij prettiger voelt in een western zadel dan is dat prima lijkt mij.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 00:19

Nu noem ik het gewoon rondhobbelen - poging tot dressuur - af en toe wandelen :)
Neen geen reining. Gewoon basis. Ik wil ze niet ergens in 'pushen' maar heb nu het
gevoel dat ik er haar ook geen plezier mee doe om te 'dressuren'. Weet op het op het
moment gewoon even niet wat ik met haar moet aanvangen, snap je :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:24

Tuurlijk kan je zo'n dier western omscholen, en reining oefeningen (als daar je hart ligt) kun je vaak ook best meenemen (waarbij je natuurlijk niet moet denken aan shawn flarida achtige toestanden, daar moet je een speciaal gefokt dier voor hebben). Gewoon een goede instructeur zoeken. Ik ken aardig wat paarden die het een zeer fijne rijstijl vinden, en daarmee bedoel ik dat zij van de dressuur zijn overgestapt en het hierop beter doen. Vermoedelijk omdat ze de release (=paard doet wat je wil dus gaat de teugel los) heel prettig en duidelijk vinden. Zoek wel een goede instructeur want er zit veel kaf tussen het koren. De mensen op het westernforum kunnen je daarin vast adviseren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:49

Je verhaal over welke stijl rijden hangt met haken en ogen aan elkaar.
De gezondheid van dit paard lijkt heel erg beroerd, het lijkt me de kosten en training niet echt waard. Dit klinkt mssn heel hard, maar zo gaat dat in de natuur ook.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:51

Western , dressuur , springen het heeft allemaal dezelfde basis.
Getrek en gepluk hoort in alle takken niet thuis wat helaas wel vaak te zien is .
Ook bij western zijn er mensen die hun paard naar de ... rijden met spins , sliding en korte wendingen op een verkeerde manier.

Miss moet je eerst eens een begin maken in een goeie basis te krijgen en dat zul je zelf moeten doen door te gaan lessen en ook de theorie te leren,
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl daar staan heel veel rijtechnische tips om je paard een goeie basis te geven, is ook erg geschikt voor western ruiters om op deze manier je paard soepel te krijgen en houden,

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 14:27

aeolusnr1 schreef:
Je verhaal over welke stijl rijden hangt met haken en ogen aan elkaar.
De gezondheid van dit paard lijkt heel erg beroerd, het lijkt me de kosten en training niet echt waard. Dit klinkt mssn heel hard, maar zo gaat dat in de natuur ook.

Daar heb je volledig gelijk in. De pony was voor mijn part al 10x weggeweest omdat ik nog niet echt plezier heb beleeft. Maar aangezien mijn vader ze niet wilt wegdoen omdat we ze van 2maand oud hebben gekregen als cadeau van mijn nonkel een er in omgang een speciale band mee hebben. Voor een ander paard erbij wilt mijn vader niet, ook niet als ik het grootste deel van de kosten op mij neem. Dus wat doet je dan? Verderkl*ten met ander paard dat je hebt en er het beste van te maken maar als ze meer op de wei staat dan dat er gewerkt word is inderdaad niet fijn en zal ook nooit beteren waarschijnlijk..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:15

Ik sanap je frustratie wel hoor. Heb je al eens gedacht aan trec? Dan heb je een beetje van alles wat.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 19:18

Dit lijkt me denk ik ook wel leuk. Ik ga er eens wat van opzoeken :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:54

Die "Trec" das idd een leuke en heel gevarieerde samenstelling, het is ook in competitie vorm, dus de beste wint.
De onderdelen zijn ;
een soort trektocht waarbij je op kaart moet de weg zoeken.
een deel springen
een deel bodycontrol in spelvorm
Gangenbeheersing "stap - draf en galop" met tempowisselingen.

En vooral bij de initiatie wedstrijdjes, krijg je dan ook uitleg en hints van de meer ervaren Trec-ruiters.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 23:59

aeolusnr1 schreef:
Die "Trec" das idd een leuke en heel gevarieerde samenstelling, het is ook in competitie vorm, dus de beste wint.
De onderdelen zijn ;
een soort trektocht waarbij je op kaart moet de weg zoeken.
een deel springen
een deel bodycontrol in spelvorm
Gangenbeheersing "stap - draf en galop" met tempowisselingen.

En vooral bij de initiatie wedstrijdjes, krijg je dan ook uitleg en hints van de meer ervaren Trec-ruiters.

Gho jah, ik hoop dat al ze volledig van haar hoornzuil genezen is ze dat wel kan met haar voeten. Heeft barslechte hoeven *zucht*
Dat springen is dat hoog? Aangezien ik niet meer vaak en hoog mag springen helaas
De rest dat moet wel lukken denk. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:09

nee hoor zeker in de initiatie - trec is dat meestal maar 1 hindernis van ongeveer 50cm zeg maar, dus das zeker niet echt hoog te noemen hé.
Het is geen springwedstrijd , het is een wedstrijd waarin je kan laten zien hoeveel controle je hebt over je paardje.
Dus eigenlijk een mengeling tussen dressuur, springen, endurance, kaartlezen, trektochten, en dit dan alles samen geperst in een soort van spelvorm.
Zoek het eens op via "Google"
Trec is van oorsprong een soort van test, om de ruiter te beoordelen naar zijn vaardigheden te paard, maar deze test was door velen zo leuk bevonden dat er dus kleine wedstrijdjes rond gemaakt werden.
Zoek het eens op , tis idd iets leuk om eens te doen, en naarmate je paardrijkunsten toenemen zijn er ook moeilijkere oefeningen voorzien, dus echt voor alle niveaus is het toepasbaar.