Paard bang in piste

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurningPoint

Paard bang in piste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 11:08

Hoi,
In December ben ik van manege veranderd met mijn merrie,er zijn 2 pistes,een grote en een kleine.In de kleine piste is mijn merrie rustig,maar in de grote piste (alleen vanachter) wordt ze nerveus,bang,en loopt ze weg alsof haar leven ervan afhangt.
Ik rij best veel in die piste,dus ze is het er gewoon,maar toch blijft ze bang.Ik heb al geprobeerd naast haar te stappen en ze soms een snoepje te geven,maar als ze kan is ze meteen weer weg.Ik ben ook met andere paarden naar daar geweest,maar ook dat lijkt niet te werken.Voor de rest probeer ik haar altijd te kalmeren als ik rij.
Soms gaat het wat beter,maar ze blijft nerveus.Er zijn nog een paar paarden die er bang zijn,ookal is er niets.
Heeft iemand de gouden tip :) ?

kim18a

Re: Paard bang in piste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:44

herhalen herhalen herhalen! :)
Op een gegeven moment word het normaal, en dan zal niks eng zijn :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:51

Gewoon blijven rijden. Niet geruststellen o.i.d. dan bevestig je alleen maar dat er echt iets engs is. Als ze wegspringt, er niet langs wil, opzij stapt: gewoon doorrijden. Niks zeggen, gewoon rijden. Wat je kan doen is stelling naar binnen aannemen (hoofd van het enge weg), en met je binnenbeen over de schouder naar de enge hoek toedrijven. Hoe meer stelling je aanneemt, hoe sneller je paard over de schouder wil weglopen = naar de enge hoek toe. Dressuurtechnisch gauw weer vergeten als het beter gaat, maar voor nu kan het goed helpen!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:59

niet geruststellen, dan wek je juist het idee dat er iets is om bang voor te zijn :j
gewoon doen alsof er niets aan de hand is, zelf kalm blijven en je vooral niet focussen op de plek waar zij bang begint te doen. Zodra ze er voorbij is even kort belonen. Ook zoveel mogelijk in desbetreffende hoek/zijde rijden, zoals voltes maken oid. :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:24

OPG-->RT-P

Hiilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:20

Negeren, negeren, negeren! Jij bent aan het rijden en als zij dat werkelijk zo eng vindt, is dat nu eventjes haar probleem. Overgangen rijden in dat stuk kan ook helpen, vooral terugrijden. Rijdt verder gewoon wél de hele bak door, als je continue voltes rijdt in dat stuk leg je er toch nog de focus op, dat is niet de bedoeling. Wat doet ze als je haar aan de hand dat stuk mee door neemt?

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:49

negeren is het toverwoord in dit geval.
alleen denk ik dat dit probleem niet alleen meer het probleem is maar ook van het paard..
als een paard eenmaal een paar keer op een bepaald punt ervandoor schiet, raken veel ruiters zodra ze weer in die hoek of op dat stuk komen licht gespannen. en dat hoef jij zelf niet eens te merken, maar je paard merkt dat wel en die krijgt dan continue door dat daar iets engs is, ookal is dat niet het geval..
daarnaast heb je haar ook al geleerd (dmv snoepjes en geruststellen ; er op in te gaan) dat het gedrag goed is, wat het absoluut niet is..maarja hoe ga je dat nu weer afleren, controle houden jij bepaalt het tempo niet zij, schiet ze er een keer vandoor, lekker laten lopen, maar dan wel doorgaan totdat jij vind dat het klaar is en niet totdat zij dat vind.. verder negeren, en trainen

TurningPoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 15:55

Bedankt voor jullie reacties :)
Hiilde: Dan is ze nerveus,gespannen en probeert ze er zo snel mogelijk weg te gaan.

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:20

overgangen maken op dat gebied en niet te veel denken aan dat ze weg kan springen etc.
als je nou probeert stil te staan in die hoek (als je er komt :+ )wat doet ze dan?
verder zou ik wél de hele bak door rijden

Suc6!

TurningPoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 19:34

Bedankt voor je reactie :)
Ze staat dan tegen haar zin en met moeite stil.

Kimberley6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:07

Ik zou het ook negeren. die van mij is altijd 'bang' bij de deur. maar dat is echt aanstellerij. moet hem dan even laten weten dat hij normaal moet doen en dan doet hij het wel, maar denk niet dat het bij jou aanstellerij is

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:11

hier ook eens gehad.....bleken er ratten achter de schotten te zitten....die hoor jij niet maar je paard wel..

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:19

mijn pony is na bijna 7 jaar nog steeds bang voor 1 bepaalde hoek.... zitten gewoon een stel bakkabouters in :Y)
wat ik doe is gewoon negeren, veel overgangen maken zodat hij niet meer op de kabouters kan letten, na een paar keer erlangs gaan let hij er niet meer op, totdat ik zelf niet meer goed oplet, dán is het ineens weer wél eng :')

TurningPoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 16:47

Citaat:
Ik zou het ook negeren. die van mij is altijd 'bang' bij de deur. maar dat is echt aanstellerij. moet hem dan even laten weten dat hij normaal moet doen en dan doet hij het wel, maar denk niet dat het bij jou aanstellerij is

Dat denk ik ook niet,mijn merrie liep vroeger voordurig weg,gewoon aanstellerij,maar hier is ze hellemaal anders.

Citaat:
hier ook eens gehad.....bleken er ratten achter de schotten te zitten....die hoor jij niet maar je paard wel..

Ik zal morgen eens kijken :)

Citaat:
mijn pony is na bijna 7 jaar nog steeds bang voor 1 bepaalde hoek.... zitten gewoon een stel bakkabouters in :Y)
wat ik doe is gewoon negeren, veel overgangen maken zodat hij niet meer op de kabouters kan letten, na een paar keer erlangs gaan let hij er niet meer op, totdat ik zelf niet meer goed oplet, dán is het ineens weer wél eng :')

Bedankt voor je reactie,ik zal het morgen proberen ;)

gwnanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:41

Hoe gaat het inmiddels?