Ik had hier al een toppic ,maar toch heb ik nog niet echt hét antwoord op mijn vraag

Hét verhaal gaat zo (bereid je voor
) Voor de winterstop had ik al een idee dat ze niet helemaal lekker liep dus hebben we geoefend met voltes en vooral veel buiging en stellig.
Dat ging redelijk tot goed ,maaaaaar... toen kwam de winter.. hele winter niet kunnen rijden en daarna kwam het ''drukke school seizoen''
hierdoor heeft alleen mijn moeder op haar gereden (die rijd normaal ook altijd op haar) en die rijd recreatief > lekker de bossen in en die is niet dresuurgericht en die vind het gewoon leuk om een buitenritten te maken.
Nu ben ik weer langzaam met haar bezig en ben ik weer aan het longeren met passoa en vooral bij het rijden werken aan stelling en buiging (zonder hulpteugeltroep) ,maar vooral bij voltes op de linkerhand gaat het mis.
Bij mijn pony bijv. bij een volte links buigt ze keurig naar links en gaat het goed etc.. mijn paard buigt niet in naar links en lijkt hoe meer ik haar naar links laat kijken hoe meer ze wegdrukt en naar rechts gewoon wilt kijken.
Ze maakt ze dan ook aardig sterk terwijl ze juist helemaal nooit sterk word in bijv. het bos , de bak zelf (dus het moet wel pijn zijn ,want ze verzet zich niet om mij dwars te zitten zo is ze niet)
Nu kun je kiezen om iemand anders haar er in 1 x door heen te rijden ,maar dit gaat haar veel pijn doen en ik doe het liever langzaam ... stapje bij stapje..
Nu door het longeren begint ze al beter alles te ontspannen en loopt ze lekker over de rug en ook in stap loopt ze netjes en zelfs een paar pasjes in draf loopt ze al continue nagefelijk ,maar nog steeds vind ze het buigen moeilijk. Links moeilijker dan rechts.
Wat kan ik nog meer doen?
Ik doe dus al longeren met en zonder passoa (zonder ook omdat het niet moet zijn dat ze alleen door die passoa goed loopt en lekker over haar rug loopt) en bij het rijden probeer ik veel voltes etc om haar wat soepeler te maken.
Nu denk ik al om een keer een masseur ofseu te laten komen om alles los te maken ,maar heeft dit wel nut?
Les heb ik met mijn eigen pony ,maar met mijn paard (dit paard dus) heb ik ook al een lesje gepland

bedankt voor het leze van het veel te grote verhaal..
maar I need tips
Ik heb voor de mensen die niet alles willen lezen dikgedrukt de hoofdzaken staan
Groetjes!

en starten met een pessoa?