Aan 1 kant vastzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Aan 1 kant vastzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 22:11

Hee bokkers!

Ik heb sinds kort een nieuwe lesgever (anderhalve maand) omdat ik me bij m'n vorige lesgever niet zo goed voelde. Ik moest er altijd met slofteugel rijden en ik ergerde me eraan omdat we nooit eens zonder die slof probeerden. Met resultaat dat het op wedstrijd nooit goed lukte want mijn pony rekende op die slof.

De nieuwe lesgever zei ook dat ik hem niet aan 2 teugels reed, bij mijn vorige lesgever moest ik mijn buitenteugel naar voren doen om stelling te vragen. En ik deed natuurlijk wat hij me leerde, daarvoor heb je lesgevers denk ik dan.

In het begin ging het allemaal heel goed met die nieuwe lesgever, alleen was de buiging links niet echt goed.
Maar nu gaat het eigenlijk maar slechter en slechter. Door omstandigheden hebben we 2 weken geen les gehad.

Mijn pony neemt links geen stelling en buiging meer aan, als ik een slangelijn rijd, dan plooit hij nooit naar links, en als hij kan, kijkt hij direkt naar rechts.

Ik baal weer enorm, want het moet altijd een paar weken super goed gaan en daarna niet meer.
Ik verlies dan mijn geduld en sja, ik begin aan hem te trekken voor de stelling. En ik weet dat dat zo fout is, maar ik kan me er zo kwaad in maken helaas ;(..

Ook wil hij nu de aanleuning niet meer goed aannemen, als ik hem opneem wordt die wat sterk en dat is ook alweer een tijdje geleden.

Kunnen jullie me mss ook zeggen hoe je kan zien dat een pony vastzit in de rug? Hij heeft nl al 2x vastgezeten in z'n rug (helemaal in het begin toen in de krul trekken het enige was dat ik begreep) en sindsdan ben ik bang dat hij, telkens als het niet goed gaat, weer vastzit.

Kunnen jullie mij helpen?
En wees aub niet te hard, ik weet dat ik ongeloofelijke grote fouten heb gemaakt door hem in de krul te trekken en nu door mijn geduld te verliezen, maar ik ben ook maar een mens...

S_en_Z

Re: Aan 1 kant vastzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 09:30

Je hoort je buitenteugel ook niet echt "mee" te geven. In principe stel je een paard door je
binnenbeen aan de buik te leggen (dus niet trappen of aangeklemd houden maar gewoon
even een beetje KUITDRUK en weer hakken lang en been zachtjes tegen je paard aan) je
binnenhand doe je een stukje opzij. En je legt je buitenhand tegen de hals. Op dezelfde
hoogte en lengte als waar je je binnenhand houdt. Dit zorgt ervoor dat het paard niet over
de schouder weg kan lopen (als je je hand naar voren geeft.. of alleen binnenbeen geeft,
dan stappen ze weg richting hoefslag) Je BEGRENST hem dus met je buitenteugel tegen de
hals.. dan rijd je ook op 2 teugels.. Het verschil is dus dat je alles een beetje in de richting
van de stelling zet.

Sorry als het onduidelijk over komt maar via internet is het ook lastig omdat je het niet
kan laten zien/voelen.

De enige manier om slechte buiging goed te krijgen is door de juiste oefeningen te rijden,
stap voor stap van klein naar meer. Jouw paard/pony is waarschijnlijk rechtsgebogen en
heeft een voorkeur voor rechts. Als je de juiste oefeningen niet doet (ik kan er heel erg
veel opnoemen maar je hebt daar goede begeleiding bij nodig..) gaan ze inderdaad alleen
maar "vaster" zitten. Als jij naar links wil en hij kijkt naar rechts ga je aan hem "trekken" om
hem in die stelling te krijgen.. en op het moment dat jij dat doet betekent dat weer dat
hij niet genoeg op je benen gereden is want hij hoort nageeflijk te zijn aan je binnenbeen.
Op het moment dat jij hem vasthoudt gaat hij scheef lopen (jij waarschijnlijk ook schever zitten)
en wordt het juist weer alleen maar erger..

Het is allemaal een kwestie van rechtrichten. Ik kan je wel 20 oefeningen geven maar het
heeft geen zin als de oefening niet op de juiste manier uit wordt gevoerd.. als je het niet
op de goede manier aanpakt kan het zelfs nog meer averechts werken..

Als het alleen maar erger wordt zou ik toch een andere instructeur zoeken die zich niet
bezig houdt met alleen jouw handen maar ook met jouw benen en zit en die vooral met jou
je pony/paard gaat leren rechtrichten.

Meer over rechtrichten kun je googlen :)

kleinvosje

Re: Aan 1 kant vastzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 09:38

Haal je stelling en buiging niet door elkaar? Stelling is alleen lichte buiging achter de oren van je pony, buiging doet hij door zijn hele lijf. Stelling bereik je door je binnenteugel wa van de hals te brengen, het enige wat je ziet is het binnenoog en de binnenneusvleugel van je pony. Buiging vraagt meer van het paard, wat je binnenteugel vraagt moet je buitenteugel geven, het paard gaat gebogen om je binnenbeen, je buitenbeen begrenst de achterhand.
Je zegt dat het nu weer slechter gaat omdat je even geen les gehad hebt. Probeer dan weer les te nemen, en ga er met je instructrice mee aan de gang. Op dit moment heb je dat echt nodig. Bedenk ook dat je pony al tijden anders heeft geleerd, en iets wat fout aangeleerd is, weer afleren is heel moeilijk, zowel voor ruiter als ook voor het paard! Neem dus de tijd, en probeer je geduld te bewaren!