Ik rijdt sinds oktober ongeveer maandelijks een wedstrijd met mijn paard. Meestal rijdt ik 1 parcours en soms rijdt ik 2 parcoursen.
Nu merk ik dat mijn paard tijdens het losrijden van het tweede parcours als iets vermoeid is en tijdens het springen trekt hij ook minder naar de hindernissen toe.
Daarom is het misschien handig om eens per week intervaltraining met hem te gaan doen voor het verbeteren van zijn conditie.
Nu loopt mijn paard meestal 5x (als we geen wedstrijd hebben) in de week waarvan : * 1x ongeveer een uur springles * 1x ongeveer half uur longeren * 1x ongeveer een half uur buitenrijden * 1x ongeveer een uur dressuurles * 1x ongeveer een uur dressuurtraining
Ik heb op bokt en op google al gezocht voor een schema voor intervaltraining, maar ik kwam steeds op een schema uit voor endurance paarden. Omdat het uiteindelijke doel waarom je een intervaltraining doet bij een endurancepaard en bij een springpaard heel anders is (beide verbeteren conditie maar je traint het paard in z'n algemeenheid voor een ander doel) lijkt mij het niet verstandig om die schema's te gaan gebruiken.
Mijn vraag is dus of er op internet schema's te vinden zijn voor intervaltraining van een springpaard. Het liefst met uitleg erbij van het hoe en waarom.
Ik zou eens beginnen met je buitenrit wat langer te maken en daar wat galopwerk in mee te nemen, zoals je voor een eventingpaard zou doen.
___Tessa___
Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-11 18:37
Bedankt voor je reactie, dat had ik zelf idd ook al bedacht Tijdens het buitenrijden galoppeer ik eigenlijk alleen maar, afgewisseld met korte stukjes stap.
Hoe lang doe jij losrijden voor je 1e en 2e parcours en hoeveel spring jij in? Dat zal misschien ook nog wel schelen. Want met het schema wat jij hebt zou je in principe zonder moeite 2 parcoursen moeten kunnen springen incl. losrijden.
___Tessa___
Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-11 19:12
Losrijden meestal 20 minuutjes en dan tussen ongeveer 7 tot 10 keer een hindernis springen.
wij maken met onze springpaarden ook ongeveer 1 x per week een buitenrit van anderhalfuur, verder elke dag rijden, als ze niet rijden los in de paddock ..
Vudress
Geplaatst: 06-03-11 19:19
Ik vind buitenrijden en wat longeren over het algemeen niet zo heel inspannend, ook al galoppeer je veel. Bij mijn paarden zijn dat wat rustigere dagen. Je bent eigenlijk maar 3 keer per week flink aan het werk. Ik zou in je schema nog minimaal 1 keer dressuurtraining stoppen. Daarnaast zou ik je paard nog elke dag een halfuur in de molen laten stappen.
Ik galoppeer aan als ik in het bos aankom en galoppeer rond en laag een rondje door het bos. soms geef ik wat gas maar over het algemeen is het een vrij voorwaarts, relaxed tempo. Tussendoor stap ik een paar keer een paar minuten. Niet te vergelijken met een dressuurtraining en hoe ik daarin galoppeer.
daar zit dan wel een verschil in. In een galoptraining voor een eventer zou ik veel meer schakelen en veel meer aanspanning vragen in die galop, en dan is het echt een intensieve training. Kan ook niet anders, daar bouw je de conditie op voor de cross.
ik ben geen springruiter, maar heb wel een tijdje bij een springstal gewerkt.. daar werden de paarden de dag na de wedstrijd buiten gereden (wat dus eigenlijk ontspanning betekend) dat rondje bestond uit ong; 10min stappen, 8min draven; 20min galoperen (tempo was wisselend), 8min draven, 10 min stappen. dan deden ze nog 1x in de week springen, en 1x in de week dressuur, en verder een beetje wisselend. op het terrein waar ze toen stonden was ook een crossbaan aanwezig, waar dus de conditietraining werd gedaan. prachtige baan vond ik dat, je had alle ruimte om te galoperen en als je zin had kon je nog een sprong(etje) meenemen.. om de conditie te trainen raad ik je aan om je huidige training zwaarder te maken. 1 uur rijden is niet 1 uur werken, hoeveel tijd gebruik je om in te stappen en hoeveel om uit te stappen? daarnaast kun je zwz van 1uur rijden 1u30m of 2 uur van maken, mits je daar tijd voor hebt. bouw dit uiteraard wel langzaam op..
___Tessa___
Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-11 14:13
Bedankt voor de reacties .
@ FrannieTJE: Ik stap 5 tot 10 minuten los en 5 tot 10 minuten uit. En dan tussendoor nog even, maar dat is meer bedoeld ter beloning en dan blijf ik hem wel actief rijden van achteren en blijf met hem bezig. Persoonlijk zie ik het niet zo zitten om 2 uur te gaan dressuren. Ik dressuur liever 1 uur wat intensiever dan dat ik 2 uur ga dressuren.
Weet iemand van jullie of er ergens op internet een schema van intervaltraining voor een springpaard te vinden is? Want heb tot nog toe niets gevonden...