Ik hoop op adviezen en tips door dit topic.
Even een achtergrondje.
Pablo, haflinger kruising, bijna 5 jaar, Kort en gedrongen gebouwd.
Als 3 jarige zadelmak gemaakt, de rest van het jaar 1x per maand een buitenritje, en verder wel wat grondwerk, maar nauwelijks
bakwerk(denk 5 lessen gelopen op een heel jaar). Ik wilde eerst KM maken.
Vorige zomer wat meer opgepakt, stelling, buiging, rechtrichten, ongeveer 2x per week. Verder nog een longeersessie per week.
Afgelopen winter weer rust gehad, lekker op het land gestaan met zijn vrienden.
Nu ben ik in december begonnen met longeren met de pessoa. Alleen in de lang en laag stand. Galop zonder pessoa, dat vond ik nog te zwaar.
Sinds twee maanden meer onder het zadel gaan rijden. Stap en draf gaan erg goed. We zijn er nog lang niet, maar er zitten al hele mooie stukken tussen.
Nu mijn probleem.
In galop heeft hij nog steeds flink moeite met zijn balans.. Gaat alleen niet harder lopen, maar wel enorm op de voorhand.
Waardoor hij dus voorover kukelt in de galop echt op zijn knieen/buik.(vandaar, buikschuivers in galop) Hij leunt niet op het bit, voelt op die momenten niet zwaar aan, maar het lijkt of hij zichopkrult.
Gevolg.. Bijrijdster met twee gescheurde ribben. Ik heb het nu vanmorgen ook weer gehad in de les. Ben gelukkig wel blijven zitten.
Mijn instructrice zegt dat ik hem omhoog moet "snokken" van voor.
Jullie raden het vast.. dat is niet echt mijn stijl. Heb het geprobeerd, het werkte wel iets, maar ik voel me daar
niet prettig bij.
Mijn vraag aan jullie, hoe krijg ik hem wat meer op de achterhand, zodat we dit niet meer hebben.
Alvast bedankt voor het lezen van dit epistel.
Aanvulling.. Ik ga de komende weken meer lessen om dit op te lossen, en ben vooral op zoek naar andere oplossingen dan omhoog trekken.