Pony houdt rechts vast..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Pony houdt rechts vast..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 18:44

Hey!

Mijn pony houdt de laatste tijd rechts erg vast en wil aan die kant ook niet lekker om mijn been heen buigen. Een automatische reactie op het vasthouden vanuit mijn kant is ook door rechts vast te houden. Wanneer ik me hier onder het rijden bewust van wordt probeer ik erg los te laten, maar het is eigenlijk een reflex. Ik zou dit erg graag op een goede manier willen oplossen.

Ik merk ook, en ik weet niet of dit met het bovenstaande feit te maken heeft, dat wanneer ik buiten rijd mijn pony altijd een beetje de neiging heeft om met zijn hoofd iets links van het midden te lopen. Oftewel hij heeft altijd een beetje stelling naar links.

Ik heb het vermoeden dat beide feiten met elkaar te maken hebben, maar zou graag reactie van jullie hebben.

Alvast bedankt!! :D

kristelsanne

Re: Pony houdt rechts vast..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:26

Het kan zijn dat je pony last van zijn rug heeft en daarom de buiging naar rechts niet wilt maken. Misschien zinvol om een keer een dierenfysiotherapeut te laten kijken.
Is je pony wel eens nagekeken door een tandarts? hij kan ook last van zijn gebit hebben.....

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:50

Het rechts vasthouden en natuurlijke stelling naar links is een gevolg van de natuurlijke scheefheid van het paard. Op www.paardenbegrijpen.nl en op www.rechtrichten.com vind je uitleg over de natuurlijke scheefheid van het paard. Vooral de kennisbank op paardenbegrijpen heeft een uitgebreid antwoord op vele vragen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:53

Elk paard is van nature scheef, net als wij mensen (denk maar bijvoorbeeld aan je schrijfhand). Het ene paard is schever dan het andere, het is de taak van de ruiter om je paard recht te richten, dus aan elke kand even sterk en soepel. Op deze site staat daar info over;
http://www.paardenrechtrichten.nl/rechtrichten/
Zoek iemand die je hierbij kan helpen en ook ervaring heeft met het rechtrichten van paarden.

Als je zeker weet dat je paard verder medisch in orde is, je zadel niet scheef is en jij recht zit en er geen problemen zijn met het gebit, dan zoiu dit waarschijnlijk je oplossing zijn. Succes!

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:25

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 08:55

Je geeft het zelf al aan dat jezelf ook vasthoud dus de pony houd niet vast maar jij houd vast,dus de fout ligt bij je eigen techniek, de eerder genoemde sites geven duidelijk aan wat scheefheid is en hoe de ruiter daar op een goeie technische manier mee aan het werk kan gaan.
Als je het paard buiten in zijn eigen houding laat lopen zat hij altijd een voorkeur hebben van een kant kijken/buigen met zijn hoofd/hals, let ook eens welke kant zijn voorkeur heeft met de galop en hoe jij kan blijven zitten als hij de andere galop gaat als jij daar om vraagt, je zal dan merken dat jij ook minder makkelijk kan blijven zitten , dus ook buiten is het een kwestie van je paard goed in balans leren/laten lopen, want op een scheef paard rechtuit is niet fijn en ook niet goed voor het paard.dus je zou buiten ook aan de buiging kunnen werken en tenminste zorgen dat zijn achterbenen naar het zwaarte punt gaan,
Controleer ook het zadel en gebit.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:05

Ik heb niet veel toe te voegen aan de rest. Alleen dat je paard linksgebogen is.

Kijk dit plaatje en denk dan nog eens na over je problemen:

Afbeelding

Wat jij in je handen voelt, is het gewicht van de voorbenen.
En denk bij dit plaatje maar na over de rechterbuiging.

Afbeelding

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:41

Bedankt voor jullie reacties! Zijn zadel is in de zomer aangepast en zijn gebit is vorige maand nagekeken. Daar zou het in principe niet aan kunnen liggen. Ga nu jullie site's even bekijken!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:08

De zomer is lang geleden, het is bijna weer zomer, dus het zadel nog eenkeer laten nakijken is nooit verkeert, dat moet je eigenlijk een paar x per jaar laten doen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:02

mijn zadelmaker zegt 1x per jaar preventieve controle...
en als ik verschil merk direct bellen..

Als dit probleem pas is ontstaan is het wel raadzaam om toch de zadelmaker nog eens te bellen..

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 00:33

Don_Zhivago schreef:
mijn zadelmaker zegt 1x per jaar preventieve controle...
en als ik verschil merk direct bellen..

Als dit probleem pas is ontstaan is het wel raadzaam om toch de zadelmaker nog eens te bellen..

Bedankt voor je reactie. Dat heeft mijn zadelmaker inderdaad ook gezegd. Het probleem is niet ontstaan na het aanpassen van het zadel, dus daar kan het niet aan liggen.