Paard angstig voor de zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessa_Fleur

Paard angstig voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 23:04

Hey bokkers ik heb een probleem mij 10 jarige connemara merrie is verschrikkelijk angstig voor zwepen zelfs de kleinste zwepen.
Mijn probleem is nu ook bij het longeren(wat haar nooit goed is aangeleerd)loopt ze altijd naar me toe en ik wil dat niet daarom longeer ik haar liever met zweep om haar zegmaar terug te zetten. Maar als ik de zweep al vast heb is het keiharde rengalop en een erg angstige pony die ik alleen kan stoppen door zweep weg te leggen en te wachten en rustig toe te spreken. Ik denk dat ze eenkeer geslagen is of dat iemand erg met de zweep ging dreigen.
Ze is een schat van een pony en ik wil haar niet banger maken.
Heeft iemand tips of wie hetzelfde probleem heeft PB me dan of geef reactie :)
Alvast heel erg bedankt!!

Shivatjuh01

Re: Paard angstig voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:09

Zo iets je moet je langzaam opbouwen en dat moet groeien.
De merrie die ik verzorg was ook bang voor de longeerzweep en zodra ik me bukte om m te pakken vloog ze
ervandoor. Ze vind m nu nog niet leuk van dichtbij maar ik kan haar nu wel normaal longeren, ik zou niet zonder willen.

Misschien kun je eerst los met haar oefenen met de zweep, zodat ze kan vluchten.
Maar je moet geen aandacht aan haar besteden in een kalmerende vorm want daarmee bevestig je haar angst.
En dan moet je natuurlijk niet met de zweep gaan zwaaien maar gewoon vasthouden en eventueel rondlopen
als ze dan rustig blijft. En zo proberen het op te bouwen steeds dichterbij te komen.
En dan eventueel de longeerlijn eraan.

Ik ben nu zo ver dat ik haar regelmatig mag aanraken met de zweep..
Gewoon door langzaam oefenen en veel tijd er in te steken..
Succes! ;)

Tessa_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 23:12

Ja ik heb het ook al eenkeer geprobeerd dat ze kon vluchten maar dat was alleen maar erger ik had zelf toen de zweep weggelegd en was weggelopen uit de bak.
Maar echt super bedankt!:D

dorienemiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:16

Ik heb eens geleerd van een goede dressuurruiter hoe je je paard laat wennen aan een zweep.
Je staat met je paard aan de hand en houd een zweep in je handen. Je probeert met je zweep zachtjes over je paard te wrijven. Over zijn rug, schouder, benen, ... In het begin zal dit niet makkelijk zijn maar volhouden is de boodschap. Veel geluk nog!

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:23

Tessa_Fleur schreef:
Ja ik heb het ook al eenkeer geprobeerd dat ze kon vluchten maar dat was alleen maar erger ik had zelf toen de zweep weggelegd en was weggelopen uit de bak.
Maar echt super bedankt!:D

Natuurlijk zal ze gaan vluchten en als jij daar meteen aan toe geeft dan blijft ze dat doen..

Probeer het een paar keer en blijf ergens heel on opvallend staan.
Laat haar eerst rollen of lopen gewoon op haar gemakje en ga er dan met je zweep bij staan..

De tip van de persoon hierboven is ook goed, alleen moet ze dan eerst wat rustiger zijn, dan werkt dat inderdaad heel goed!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:26

Zweep lekker weglaten ..
misschien freestyle een proberen heb je ook geen zweep nodig alleen een leaddrop..
Of met het einde van je touw oid iets drijven .. of met je houding drijven..

Moet zeggen dat ik anti zweep ben en ik mijn paarden alles heb geleerd zonder zweep incl longeren..
die van mij zijn ook niet onder de indruk van een zweep :S

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:27

dorienemiene schreef:
Ik heb eens geleerd van een goede dressuurruiter hoe je je paard laat wennen aan een zweep.
Je staat met je paard aan de hand en houd een zweep in je handen. Je probeert met je zweep zachtjes over je paard te wrijven. Over zijn rug, schouder, benen, ... In het begin zal dit niet makkelijk zijn maar volhouden is de boodschap. Veel geluk nog!

Dit aaien en kennis laten maken er mee is idd goed..
op een positieve manier de zweep leren kennen

LotSoofLil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:28

dorienemiene schreef:

Zo moet je het inderdaad leren :j

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:26

als ik zonder longerzweep longeer gebruik ik de uiteinde van de longeerlijn, die is lang genoeg om naar haar toe te werpen als ze op je af komt werkt prima en je hebt je handen lekker vrij

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:31

Rustig beginnen misschien helpt het om je paard een keer los in de bak te zetten en een zweepje op de grond te leggen.
Daarna kun je verder gaan met het zweepje vast te houden terwijl je je paard bijvoorbeeld aait of poetst.
De volgende stap is je paard zachtjes proberen aan te raken/aaien met de zweep.
En zo kun je stap voor stap je paard aan de zweep laten wennen.

Tessa_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 13:13

Bedankt iedereen voor alle tips!

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:01

Mijn paardje was ook vreselijk bang voor de zweep.
Ik heb het ook stapsgewijs opgebouwd.
Nu kan ik haar met een zweepje overal aanraken, ook als ik erop zit.
Dan kan ik over haar wang aaien en de zweep lichtjes tussen haar oren leggen.
Meestal pakt ze de zweep tussen haar tanden om mee te spelen :D :+ .
Ik longeer bijna niet, maar als ik longeerde dan gebruikte ik geen zweep.
Nu loopt ze in de longeercirkel zelfs los en op mijn stem.
Ik zou haar inderdaad - zoals hier gezegd - rustig laten wennen.
Dan komt het echt wel goed en misschien heb je uiteindelijk helemaal
geen zweep meer nodig bij het longeren :)

Tessa_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 22:43

Ja ik longeer soms wel vrij maar dat is niet altijd een optie en we hebben geen longeercirkel alleen de bak of een groot weiland. Met rijden gebruik ik geen zweep want dan reageert ze super om me been. Maar omdat ik haar wil trainen en spieren weer wil opbouwen en conditie longeer ik haar vaak met longeersingel en ook hulpteugels.
Ik heb haar vandaag ook aan de zweep laten wennen dat ging wel redelijk :)

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:35

Eén van mijn verzorgpaarden had dit ook, die zette het ook op een rennen als ik een zweep vast hield.
Ze is hier ook nooit over heen gekomen eigenlijk. Ik ben gewoon het overschot van de longe beginnen gebruiken om haar naar buiten te werken, en dat ging prima..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:43

Lindy1982 schreef:
Zweep lekker weglaten ..
misschien freestyle een proberen heb je ook geen zweep nodig alleen een leaddrop..
Of met het einde van je touw oid iets drijven .. of met je houding drijven..

Moet zeggen dat ik anti zweep ben en ik mijn paarden alles heb geleerd zonder zweep incl longeren..
die van mij zijn ook niet onder de indruk van een zweep :S

dit vind ik dus geen goede oplossing,want het probleem blijft dan gewoon hangen,je omzeilt het alleen

ts moet haar paard eerst de angst afleren voor de zweep,daarna kan je natuurlijk zonder werken als ze dat prettiger vind.

ts,is er iemand in je omgeving die je kan helpen?die ziet jou en je paard dan van dichtbij

xBoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:00

Mijn oude verzorgpaardje had dat ook. Ik heb samen met haar een schriktraining gedaan :). Misschien ook handig voor jou om dat te doen met je paardje? :)

Hiilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:47

Is ze echt bang voor de zweep of is ze alleen bang als jij het in je handen hebt?
Maakt het dan ook nog verschil of je de zweep langs je been naar beneden steekt of hem anders vast hebt?

Tessa_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 18:53

Maakt niet uit of je hem vast hebt of niet ze is gewoon bang. En maakt ook niet uit als je hem naar beneden hebt hangen ookal ligt die op de grond ze is meteen ervandoor.

gwnanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:32

/
Laatst bijgewerkt door gwnanouk op 11-03-11 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessa_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 21:39

Ja ben druk bezig om haar te wennen aan de zweep het gaat al een stukje beter! Alle tips hebben goed geholpen! En ik denk dat ze een slechte ervaring gehad heeft met de zweep maar door mij is dat niet gekomen de vorige eigenaar geloof ik....