Telgang in stap...........is er nog wat aan te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frodo77

Telgang in stap...........is er nog wat aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 23:53

Hallo,

Ik heb een bijna 5 jarige friese ruin. Super te rijden!! Heel soepel en netjes over zijn rug. We vliegen de wedstrijden door. Afgelopen 2 keer, 2 keer eerste met 4 winstpunten!
We hebben alleen een probleem, hij telgangt in stap maar gewoon heel zuiver in telgang.
Hij kan wel gewoon stappen dit doet hij alleen aan de hand of met instappen. Maar ook deze stap is niet echt mooi, veel tact fouten.

Aan de longe en met rijden telgant hij vaak in stap. Het is het ergst als ik hem een paar passen laat verruimen in stap. Dan telgangt hij heel erg. Ook de laatste 3 passen als je gaat aandraven telgangt hij. Daarvoor dus soms niet.

Ik heb van alles geprobeerd om het probleem op te lossen:

We hebben les.
Het rijden gaat echt geweldig goed. Waardoor de wedstrijden ook zo fijn gaan.
Draf en galop zijn super!
Zijn zadel is gecontoleerd.
Hij is gemasseerd.
Hij is gekraakt. En zij kon niks raars vinden. Hij zat iets vast in het laatste gedeelte van zijn rug. Maar niks ernstigs.
Heeft een bit op maat speciaal aan zijn mond aan gepast.
En is afgelopen vrijdag bij de tandarts geweest.
Lang, laag, hoog, streng, lief, door laten stappen, lang zaam stappen niks maakt uit. Hij blijft telgangen in stap.
Hij telgangt bij iedereen. Maakt niet uit wie hem rijd.

Hij telgangt eigenlijk al af en toe toen hij nog veulen was. hij doet het dus zijn hele leven al. Maar pas met zijn 3de levensjaar ging het echt opvallen.

Mijn vraag is, is dit nog op te lossen? Zou hij normaal of in ieder geval beter kunnen gaan stappen?
Welke oefenen zijn ervoor?
Of moet ik het maar accepteren? wat wel erg jammer zou zijn omdat dit onze valkuil is met de wedstrijden de rest rijdne we met cijfers van 7, 8ten en soms zelfs een 9!

Groetjes!

Mindfields

Re: Telgang in stap...........is er nog wat aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:55

Hier is zeker nog veel aan te doen ja, met speciale oefeningen om de stap te verbeteren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:58

idd ,probeer eens om je paard schoudervoor te laten stappen,zorg ervoor dat ie even geen lange stukken rechtuit stapt, voltes, slangenvoltes.pasje zijwaarts meenemen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:00

Mindfields schreef:
Hier is zeker nog veel aan te doen ja, met speciale oefeningen om de stap te verbeteren.

Misschien handig die "speciale oefeningen" even te opperen? Anders heeft ze alsnog niks aan je reactie.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:01

IIg nooit van voren de stap willen regelen, maar met je zit en benen. Wanneer je aan de teugel gaat "prutsen" om de stap te verbeteren, krijg je een verergering van het probleem. Echt vanuit de ontspanning werken, bij toenemende spanning verergert het in telgang gaan ook.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:03

Irma_Maandag schreef:
IIg nooit van voren de stap willen regelen, maar met je zit en benen. Wanneer je aan de teugel gaat "prutsen" om de stap te verbeteren, krijg je een verergering van het probleem. Echt vanuit de ontspanning werken, bij toenemende spanning verergert het in telgang gaan ook.

goede irma..had ik er ook wel bij mogen zetten maar ik dacht ik doe nog ff 1 postje en ga dan maar s pitten.. :D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:05

Telgang is best een complex probleem, en de oefeningen die ik bedoel kun je alleen uitvoeren met iemand op de grond ernaast die heel erg op de details let, want als er 1 detail niet klopt qua hulpen, zit, gevoel, reacties, dan verergert het alleen maar. Daarom waag ik me er niet aan oefeningen te gaan beschrijven, is niet banketstaaf bedoeld maar dit moet je echt alleen doen met hele goede begeleiding van iemand die hier al mee te maken heeft gehad.

Edit: Daarnaast zou ik zelf eerst het paard willen zien om te zien waar het misgaat, en dan specifieke oefeningen gaan doen. Wat bij de een werkt werkt voor de ander niet en wat bij de ene de oorzaak is is bij de ander weer iets heel anders.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 04-03-11 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:09

Ja hoor, ik denk wel dat hij beter kan gaan stappen.. maar dat je er, in beginsel, niet alleen mee aan de slag moet gaan omdat je voor de verbetering van, met name, de telgang het oog van je instructeur hard nodig hebt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:21

Is meestal een balans probleem, het dier is ook nog erg jong en als hij over zijn tempo loopt gaat hij telgangen, zelf heb ik een tinker die dit ook doet als ik haar wat over haar tempo laat lopen.
Juist de oefening schoudervoor en schouder binnen en traver zijn hele goeie recht richt oefeningen zodat de takt en balans beter gaat worden, neem de tijd en heb geduld en vraag niet te veel, bedenk dat hij op dit moment een basis tempo heeft en dat je daar voor nu even tevreden mee moet zijn, jou instructrice zou jou dat hebben moeten kunnen vertellen en ook de oplossing in jullie training moeten kunnen geven daar betaal je haar tenslotte voor toch?
Dus echt gaan werken aan techniek en het dier sterker trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:21

Het bewegen in telgang is eigenlijk altijd een rijtechnische fout welke door de ruiter erin gereden is.

Is door oefeningen vaak goed op te lossen.

frodo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 12:58

Bedankt voor jullie berichten en tips!!

Irma_Maandag: Wij zijn er absoluut op tegen om een paard van voren te trainen en dan bedoel ik met in zijn mond. Mijn paard is super licht in zijn mond en netjes nageefelijk. En dat wil ik heel graag zo houden dus in zijn mond zit ik niet en dat moet ik ook juist niet doen van diegen die mij les geeft.

Midgie: Het paard stapt eigenlijk altijd al fout maar inderdaad met verruimen gaat hij telgangen. Maar echt goed stapen doet hij maar een paar passen soms. De rest is eigenlijk altijd wel fout. Dus daarom ben ik bang dat het nooit echt goed zal worden. Mijn instructrice verteld en leert mij al van alles maar was benieuwd naar andere ervaringen en tips van jullie. Maar op dit moment doen we niet zoveel aan de stap maar maken we hem alleen maar sterker achter zodat we dan de stap oefeningen beter op kunnen pakken.

Vonneke: Het paard telgangt ( maakt veel tactfouten in de stap ) al vanaf dat hij een veulentje is. Dus ik weet niet hoe ik het er dan in heb gereden? Ik hoop dat de oefeningen gaan werken. Hij loopt verder erg goed en halen ook erg hoge cijfers voor zijn draf, galop en oefeningen en dan is zijn stap gewoon onwijs zonde!! En ik wil graag dat het verbeterd........ voor het geheel.

Nogmaals bedankt voor de berichten!

Groetjes!!

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:05

TS:
mijn paard loopt ook wel eens in telgang als ik haar te snel laat stappen.
Ik krijg van mijn instructrice te horen dat wanneer ze in de telgang gaat lopen ik ze een pasje opzij moet zetten zodat ze uit dat ritme is, en dan in Mijn eigen ritme verder stappen, dan is het bij ons altijd over. Maar we hebben dit direct aangepakt dus hoeven diet maar 1x te doen dat pasje opzij.
misschien heb je er wat aan.
misschien kun je ook een filmpje plaatsen zodat de rest van de bokkers het kunnen zien hoe je paard stapt en je zo meer tips kunt krijgen.
succes

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:07

Ik heb het zelfde probleem gehad met een fries. We hebben oneindig veel balkjes gestapt, en dat heeft ons echt geholpen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:09

mijn advies balkjes stappen op lange lijnen, niet 3 of 4 achter elkaar maar een mooie lange rij maken.

kijk ook of je je paard niet te hard laat stappen, laat hem rustig stappen en probeer hem daarbij wat meer teugel te geven, dat scheelde bij mij al de helft. Ik had de neiging om te hard te willen stappen en hield hem daarbij teveel tegen, dan viel hij daarin.

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:12

Balkjes stappen is inderdaad ook mijn idee.
Mocht je meer ideeen willen, dan kan je je topic misschien eens zetten bij het gangenpaarden gedeelte. Daar zitten meer mensen met hetzelfde "probleem".

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:13

Balkjes stappen!!! :D en balkjes stappen :D