Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
AlexandraM schreef:heeft ze echt nergens last van? en is het echt puur puber gedrag?
Bij de haf die ik reed kreeg ze het gewoon uit het niets buiten (niet met voltes ofzo) ze wou dan gewoon NIET meer verder, ze bokte dan en stijgerde niet. Met veel gedult, telkens een kleine volte draaien en terug naar het punt waar ze stopte liep ze uiteindelijk gewoon rustig verder....
Met ander paard dat buiten stijgerde als hij echt ergens niet langs durfde was de beste keus gewoon afstappen en geleiden, dan kreeg ik hem er wel doorheen... Tis me met wederom heel veel gedult uiteindelijk ook gelukt hem ergens langs te krijgen als hij staakte door zelfde metode als hierboven, echter daar schiet jij denk ik niet veel mee op
midgie schreef:DE oplossing is jijzelf, je vraag t teveel en het dier geeft dat aan door omhoog te gaan .
Miss zet je te veel druk in de oefeningen die ze nog niet helemaal snapt of lichamelijk niet aan kan?
Miss te veel druk op de teugel? want hoe rij je een volte b.v op je zit of stuur je op het bit, wat geen stuur is?
Ik geloof niet in puberende paarden alleen in slechte ruiters.
Bedenk dat het dier nog maar 5 jaar is en dat een volte van 10 m best klein is voor een dier wat in de natuur nooit voltes uit zich zelf zou lopen, dus je vraagt iets onnatuurlijks, daar zul je het dier op moeten voor bereiden en sterk genoeg voor moeten maken , want als hij al in de natuur een volte loopt is dat met het hoofd naar buiten en nu moet hij met een ruiter in stelling en buiging lopen dat vergt tijd en geduld en veel trainingen, zodat hij in balans netjes die moeilijk volte en wendingen kan lopen met ene ruiter op de rug die vaak ook niet in balans kan zitten.
Dus heb geduld en zoek de fout bij je zelf
midgie schreef:Dan miss toch eens met de stelling en buiging gaan werken is wel zo makkelijk voor het dier om een bocht door te moeten rijden, maar daar geld ook voor leer het eerst goed aan b.v vanaf de grond.
Het is echt een rijtechnische fout, miss eens les nemen van iemand die jou het rechricht/gymmen kan uit leggen.
Kijk ook eens op paardenbegrijpen.nl staan heel veel tips en oefeningen om je paard soepeler en sterker te krijgen,
losrijden.
Buiging vragen.
Ze loopt vaak achter de teugel!
Ze wou naar het andere paard toe rennen ik kon haar net tegen houden maar ze was het er niet mee eens dus ging een beetje raar doen daarom zit ik ook heel raar.
Galopje.rien10 schreef:Eerst maar eens bij de basis beginnen. Is het dier voor t been? Dus drijven - reactie? Of moet je erg "schoppen en porren" voordat je een reactie hebt?
Als ze omhoog gaat, of omhoog huppelt is er maar één remedie: naar voren. Meteen, hopla voorwaarts. Als ze daarbij in galop schiet, so be it. Prima, dan heb je tenminste reactie. En inderdaad maak je dan niet je volte af, maar een volte waarbij je paard omhoog gaat ,heb je toch niks aan. Eerst lopen, dan goed lopen.
midgie schreef:DE oplossing is jijzelf, je vraag t teveel en het dier geeft dat aan door omhoog te gaan .
Miss zet je te veel druk in de oefeningen die ze nog niet helemaal snapt of lichamelijk niet aan kan?
Miss te veel druk op de teugel? want hoe rij je een volte b.v op je zit of stuur je op het bit, wat geen stuur is?
Ik geloof niet in puberende paarden alleen in slechte ruiters.
Bedenk dat het dier nog maar 5 jaar is en dat een volte van 10 m best klein is voor een dier wat in de natuur nooit voltes uit zich zelf zou lopen, dus je vraagt iets onnatuurlijks, daar zul je het dier op moeten voor bereiden en sterk genoeg voor moeten maken , want als hij al in de natuur een volte loopt is dat met het hoofd naar buiten en nu moet hij met een ruiter in stelling en buiging lopen dat vergt tijd en geduld en veel trainingen, zodat hij in balans netjes die moeilijk volte en wendingen kan lopen met ene ruiter op de rug die vaak ook niet in balans kan zitten.
Dus heb geduld en zoek de fout bij je zelf
rien10 schreef:Eerst maar eens bij de basis beginnen. Is het dier voor t been? Dus drijven - reactie? Of moet je erg "schoppen en porren" voordat je een reactie hebt?
Als ze omhoog gaat, of omhoog huppelt is er maar één remedie: naar voren. Meteen, hopla voorwaarts. Als ze daarbij in galop schiet, so be it. Prima, dan heb je tenminste reactie. En inderdaad maak je dan niet je volte af, maar een volte waarbij je paard omhoog gaat ,heb je toch niks aan. Eerst lopen, dan goed lopen.