Goede springoefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Goede springoefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:37

Omdat mijn pony het (vrij)springen wel leuk vindt maar ik toch het idee heb dat er wat aan z'n techniek kan bijgeschaaft worden (*ahum* :+ [SPR-ITP] Springen op z'n poons ) zoek ik eigenlijk wat oefeningetjes die ik voor hem kan neerzetten.

Ik heb de beschikking over volgend materiaal:
Afbeelding

Iemand tips/ideeën wat ik daarmee kan doen?
Ik zoek het dus vooral in de richting van lage sprongetjes om het afwisselend te houden en dat hij misschien toch z'n techniek wat bijschaaft (zonder het zelf door te hebben :P ) zodat we later misschien wat de hoogte in kunnen (of misschien ook niet, dat zien we wel).

Ik dacht bv. aan 2 lage sprongetjes achter elkaar zetten maar hoe zit het dan met de afstanden?
Het is een pony van 1.45 m die nogal uhm, apart springt .. Bedoeling is dat het vanuit draf kan genomen worden, galop doen we later wel :) (al zal hij misschien tussen 2 sprongen automatisch in galop gaan? Maar hem kennende gaat ie weer gewoon draven :+ ).

Dus .. wie heeft meer ervaring met springen en inspiratie voor hindernissen, wat mogelijk is met mijn materiaal en mijn type pony? Ben benieuwd :)

Alvast bedankt ;)

aeolusnr1

Re: Goede springoefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:14

niet zelf mee beginnen, zoek een instructeur die dan les kan komen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:28

Instructeur voor vrijspringen? Bestaan die? :+
Want dat is toch een slag anders dan wanneer je op je pony zit .. kan me voorstellen dat niet iedere instructeur dat leuk vindt (of kan) ..

Ik zoek geen moeilijke, spectaculaire dingen, gewoon kleine dingen die het weer anders maken voor mijn pony. Zo heb ik vandaag de hindernis gewoon gehouden zoals de laatste keer (keren) maar heb ik er in het begin een zeil onder gelegd en daarna dit zeil op de balk gelegd. Toen sprong hij al een heel stuk anders, hij heeft geen schrik van het zeil, maar had toch meer respect voor het geheel.. Is ookal leuk :)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:22

In-uitjes, die werken altijd goed voor de techniek! :)

Afstand tussen de hindernissen is voor paarden ong. 3,5m ik zou voor jou pony denk ik ong. 2,5m nemen, dat is even uitproberen.

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:17

eerst proberen met een balkje op de grond, als je pony dan goed uit komt kan je er een hindernis(je) van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:20

Hier een absolute fan van inuitjes. Maar voor vrijspringen weet ik niet of ik dat zo echt geschikt vind. Je probleem zit 'm zo te zien in je andere topic in de voorwaartse impuls. Ik zou dat denk ik liever vanuit het zadel aanpakken dan vanaf de grond. Gewoon lekker beginnen met wat galopbalkjes en dat rustig uitbouwen naar inuitlijntjes.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:26

TS niet luisteren naar : lesgever zoeken
XD
Bokkers hebben de neiging om te denken dat je overal geld vandaan toverd om iemand te betalen die zon 20 euro per uur vraagt voor een lesje: Hoe zet ik een sprong op en laat ik een pony erover gaan :+

Ik zou gewoon combineren met schriktraining bijvoorbeeld :D
Zet een mini parcoursje op en dan zo:
Zorg dat er een draad op de binnenhoefslag gespannen is de hele bak zodat het paardje nergens anders kan lopen dan op de hoefslag (en dan wel 1,5 of 1 meter breed ipv lleen de hoefslag.
Zo blijft ie maar rondjes lopen en dan kun je gewoon paraplu's onder sprongen ehm vlaggetjes etc

Is leuk en ... leerzaam? xd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:34

Zo duur hoeft manegeles of clubles niet te zijn.
Waarom vinden mensen het wel normaal om voetbaltraining of turnlessen te blijven volgen, maar niet om paardrijles te blijven nemen :?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:38

komp zeg
Voor vrijspringen een instructrice.
Voor les qua sportgericht oké ,maar mensen willen overal een slaatje uit slaan.
Straks komen er nog Mestinstructrices die je gaan leren uitmesten ennneehh Invet instructrices die je helpen met je zadel invetten
_O- :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:38

Ik ga uit van springen onder het zadel. Is dat heel erg?
TS heeft het over (vrij-)springen en niet over vrijspringen, niet heel duidelijk dus.

blondedesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:15

Hallo,

Ik ben hier zelf ook mee bezig ga eerst kaveletties lopen en dan maak je het na een tijd iets hoger. Zorg ervoor dat je het rustig opbouwt ga ver voortijdig in de verlichte zt zitten zo voorkom je weigeren. Vragen Pb me maar of verder in dit topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:26

Ok, ik zal het even heel duidelijk zetten: het gaat op dit moment enkel om vrijspringen.
Onder het zadel wordt hij (voorlopig) niet gereden dus ik zoek echt dingetjes om hem in vrijheid wat bij te schaven .. Ik heb nu laatst (te zien in het topic in mijn onderschrift, heb nu al 3 vrijspringtopics, dus denk dat het ergens wel duidelijk kon zijn dat het nu vooral om vrijspringen ging ;) ) een zeil/tent onder en over de sprong gehangen, sprong ie al meteen een stuk anders door zonder dat de sprong echt veranderde, zo'n dingen bedoel ik dus :)

Eventueel combinaties van lage hindernissen, maar daar twijfel ik momenteel zelf nog een beetje over omdat hij dan echt precies moet uitkomen en hij nogal eens de neiging heeft om net wat anders te doen dan wat hoort :+ Ik kan hem wel iets bijsturen natuurlijk, maar het is toch wat moeilijker dan onder het zadel. Maar daarvoor ga ik niet op hem kruipen :P Dus dingetjes die vrijwel niet fout kunnen lopen zijn altijd wel welkom, we doen in ieder geval ons best ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:33

in-uitjes zijn goed voor de techniek, dat doen we hier ook met paarden met een ietwat aparte springtechniek :') die van mij heeft hierdoor geleerd om EERST de voorbenen, en DAARNA de achterbenen op te tillen, en niet alle vier tegelijk :Y)
je kan de afmetingen bepalen door een galopbalk voor een hindernis te leggen (2-2,5 mtr), gaat het goed en komt hij mooi uit, dan kan je de balk iets verhogen. Blijft het goed gaan, dan voor die 2 hindernissen weer een galopbalk leggen. Snapt je pony er echt niks van, dan kan je er eerst een dubbelsprong van maken, dus met 1 galopsprong er tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:43

Zijn er ook dingen die in draf te doen zijn? Of lukken die dingen ook wel in draf moest hij het galopknopje even niet meer vinden? :+ Het kan zijn dat hij het allemaal perfect gaat doen hoor, maar het kan ook zijn van niet, en ik heb liever niet dat hij bijna verongelukt in een poging tot ... (alhoewel, misschien zou hij het daarna wel beter doen :Y) :+ ).

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:50

vanuit draf zou je een hoog kruis kunnen doen, dan trekken ze meestal de benen verder in, omdat de hindernis aan de zijkanten hoger is. Ook je paarse blokken zijn handig, dan kan je een soort mini-triple maken, en balk op de grond, 1 op de eerste 'standaard' en eentje op de tweede, daarna misschien alle balken eentje omhoog.
Sowieso is het handig om voorlopig een grondbalk houden, dus een balkje op de grond, ±8-10cm voor de hindernis, zodat hij niet te dicht op de hindernis kan komen, dan kan hij groter/ruimer springen :)

:') misschien in plaats van in-uitjes eerst galopbalkjes proberen dan? als hij dat zonder kleerscheuren kan doen, dan pas de balken op een staander leggen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:51

Nee dat gaat je niet helpen, als je dingen op galopafstand neerzet en hij gaat er in draf overheen. Dat bedoelde ik ook met dat je wel de voorwaartse impuls moet kunnen houden, anders zie ik weinig heil in dergelijke oefeningen. Daardoor wordt hij niet zekerder, het zal de techniek ook zeker geen goed doen als 'ie steeds niet lekker uitkomt.

PS sorry hoor dat mij niet duidelijk was of je nou alleen wilde vrijspringen of er ook op wilde, ik ga niet eerst iemands berichtengeschiedenis achterhalen als ik iemand probeer te helpen in een topic. Ik ken je niet, en heb geen idee wat je verder met je dier doet. Daarom is een duidelijke openingspost nou zo belangrijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:59

@ Tammy_ : Bedankt :) Zal eens kijken wat ervan te maken valt :Y) Die paarse blok is trouwens een behoorlijk ding, als je alles vol legt zit je op 80 cm, dat is toekomstmuziek, hopelijk :') Maar misschien kan ik wel iets kleins oplopends maken :j Met die oxer sprong hij ookal een stuk beter :j

Een grondbalk heb ik er altijd voor liggen, langs beide kanten trouwens, iets wat ik nu besef dat met die paarse niet gaat .. (naja, gaat wel, maar het springt een beetje moeilijk denk ik :+ ). Dat moet ik nog even bekijken, ik wissel namelijk nogal graag van hand omdat pony het anders saai gaat vinden en om nu na elke sprong of elke 2 sprongen die hindernis te staan omdraaien.. :+

En qua galop gaan we het eerst eens met balkjes proberen :j Eventueel iets hoger (denk dat je ze op 10 cm ofzo kan leggen) zodat hij toch iets meer het idee van een sprong heeft en dan even kijken hoe dat gaat .. we weet verbaast ie ons wel :Y)

@ Sonja: neen, klopt, dat begrijp ik .. vandaar dus de vraag wat wel mogelijk is in draf en wat toch helpt .. In draf is geen probleem, in galop nog wel .. ook onder het zadel trouwens dus dat zou niet helpen ;) Maar daar werken we aan :Y) Ik hoop vooral op blijvend mooi weer zodat mijn paddockje wat groter wordt zodat we wat meer ruimte hebben :+ (nu gaat het wel om te springen en te oefenen, maar als ik echt aan de galop wil werken heb ik ruimte nodig en nu zijn er nog wat plaatsen wat modderig enzo .. komt ie in normale omstandigheden niet, maar dan wel :+ ).

En ach, berichtengeschiedenis ... de 2 topics in mijn onderschrift even aanklikken en het was waarschijnlijk al duidelijk geweest als je twijfelde ;) Maar ik zal volgende keer alles heel erg duidelijk neerzetten :Y)

Btw, wat is de juiste afstand voor een galopbalk voor een grote D-pony? :o
Iets van 3 meter? Mijn drafbalken liggen op een ruime meter (ongeveer, 1 grote pas & een kleintje, en dat gaat goed).

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:23

Een galopbalk is net als een inuitje qua afstand. Ik denk dat dat voor jouw pony ongeveer 2.5m is, maar dat moet je even uitproberen rond die afstand. :)

Edit: wij hadden trouwens ook wel eens een aantal emmers op zn kop op een rijtje als 'gekke' sprong.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:29

Ik denk zeker niet dat een gediplomeerd instructeur overal geld wil uitslaan, maar ik ben er wel zeker van dat heel veel ruiters meer les zouden moeten volgen, en tja idd dat kost centen.
Paardrijden is echt veel moeilijker dan het eruit ziet, en daar kom je pas achter wanneer je al heel lang les volgt, hoe meer meer lessen je volgt hoe meer je erachter komt dat je het nooit echt zal leren, een mensenleven is eigenlijk te kort om goed te leren paardrijden.
Als je al jaren alleen maar op je eigen paardje rijdt, en je gaat eens op een ander net iets moeilijker paardje rijden , dan is het daar dat je die rijtechnische kennis echt wel nodig hebt.
Bij paardrijden is privéles echt een noodzaak om het ooit eens beter te kunnen doen.

Elin_ schreef:
komp zeg
Voor vrijspringen een instructrice.
Voor les qua sportgericht oké ,maar mensen willen overal een slaatje uit slaan.
Straks komen er nog Mestinstructrices die je gaan leren uitmesten ennneehh Invet instructrices die je helpen met je zadel invetten
_O- :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:34

xSaarSaar schreef:
Een galopbalk is net als een inuitje qua afstand. Ik denk dat dat voor jouw pony ongeveer 2.5m is, maar dat moet je even uitproberen rond die afstand. :)

Edit: wij hadden trouwens ook wel eens een aantal emmers op zn kop op een rijtje als 'gekke' sprong.

Dank je wel :)
Ik heb weer een nieuw springtopic in mijn onderschrift staan, blijkbaar gaat het beter naarmate het hoger wordt :+

Ik had ookal wat klaarliggen om onder de sprong te zetten :j Uiteindelijk niet gebruikt (behalve de paraplu) maar ik heb nog een drinkbak (is een rechthoek, komt beetje overeen met een rijtje emmers, alleen dan in rechthoek ;) ) en heb een aantal banden gevonden, hopelijk binnenkort pionnen en dan kunnen we daar ook alweer mee spelen :)

Maar nog andere ideeën & tips zijn welkom :Y) Ik wil het voor hem wel spannend en gevarieerd houden, ookal zou die over steeds dezelfde hindernis blijven springen volgens mij :+ :')