HELP! paard staat met geen mogelijkheid stil met opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

HELP! paard staat met geen mogelijkheid stil met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:11

Ik ben op zoek naar alle tips die zouden kunnen helpen.

Mijn 7 jarige ruin (Nederlands Trekpaard) staan sinds hij verhuisd is niet meer stil met opstappen.
Stilstaan was erg moeilijk aan te leren met het inrijden, maar het ging steeds beter.
Heb toen steeds iemand vast laten houden en dan steeds iets verder weg gaan staan, tot buiten de bak.
Nu is hij in september verhuisd en stond ineens niet meer stil met opstijgen. Dus weer bij begin begonnen, vasthouden, los, maar verder gaat het niet meer.

Ik stap op met krukje.

Ik hoop dat iemand een goede tip heeft waar ik iets aan heb.

Alvast bedankt

aeolusnr1

Re: HELP! paard staat met geen mogelijkheid stil met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:18

Maak er eens een training van, dus even niets anders dan het stilstaan oefenen, lukt het 3x op rij , paardje belonen en niks meer vragen, terug naar de weide of naar de stal.
Maar dit kan zeker lukken in één trainingsessie, gegarandeerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:21

Aan de voorkant begrenzen zodat hij enkel achterwaards weg kan. Na 20 rondjes achteruit worden ze het doorgaans vanzelf wel zat.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:23

Ik heb al een paar keer een trainig van gemaakt, en dan gewoon paar keer opstappen en rondje lopen, dan staat hij gewoon stil, maar dan de volgende dag/keer gaat hij weer lopen en draaien.

Hij blijft gewoon gaan, maakt niet uit hoelang je bezig bent.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:24

Ik heb het mijn paard ook geleerd. Was best lastig inderdaad, maar de aanhouder wint. Ik deed het zo dat ik hem naast het opstapje 'parkeerde' en stil liet staan. Zodra ik op het opstapje (klein trapje) ging staan moest hij natuurlijk blijven staan. Als hij dat niet deed, liet ik hem in stap aan de teugel drie kleine rondjes om me heen stappen en zette hem weer stil. Stond hij weer niet stil, deed ik het weer. Als hij wel bleef staan dan kreeg hij van mij, zodra ik in het zadel zat en hij nog steeds netjes stil stond een stukje brood, dat gaf ik hem vanaf zijn rug. Zowel de rondjes als het brood waren niet lang nodig, al moesten we af en toe op herhaling :D

Ik gebruikte er wel het stemcommando 'wachten!' bij. Het betekende altijd dat hij stil moest staan, of ik er nou op zat, bij hem in de buurt was of niet.

Succes!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:27

Die van mij is daar ook heel goed in. Hij is 1.70 (en ik ook), en ik stap altijd met krukje op. Nou, toen hij net ingereden was ging dat altijd heel braaf, maar langzaam aan begon hij ook te 'lopen' , en dan werkt het ook niet om hem in een hoek te zetten enzo. Uiteindelijk heb ik pogingen gedaan door hem aan zijn halster vast te zetten en daaronder zijn hoofdstel, dus zodra je zit de knip losdoen (want hij blijft wel gewoon rustig), en dan het halster weer af als je erop zit, aangezien het niet echt makkelijk is op elke plek werkte dat ook niet, maar ik heb nu de heilige manier:

Hij vind het heerlijk als ik bij zijn schoft en manenkam kriebel, en dan gaat hij zo helemaal uitgestrekt staan en allemaal genieten enzo. en dan staat hij stil. Dus ik ben nu veel aan het oefenen, rondjes lopen, stilstaan, krukje neer, kriebelen, en weer lopen. En dan uiteindelijk gewoon opstappen (en door blijven kriebelen), als ik dat doe staat hij perfect stil :P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:28

Als je een heviger paardje aan de voorkant gaat begrenzen, dan ga je zeker en vast recht naar boven, het gewoon gaan begrenzen of tegenhouden is nooit de goede keuze.
Je moet het zo aanpakken dat het paard zelf kiest om te blijven staan, hij moet kiezen hetgeen jij wil, maar hij mag dat zelf niet weten, het is immers zijn keuze.
Dit is mssn raar uitgelegd maar het is wel juist, ga nooit een gevecht aan met je paard, laat hem zoeken maar geef hem pas rust als hij juist kiest.

Sizzle schreef:
Aan de voorkant begrenzen zodat hij enkel achterwaards weg kan. Na 20 rondjes achteruit worden ze het doorgaans vanzelf wel zat.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:31

Nou mijn paard kan wel 30 rondjes achteruit lopen :+ Ik hinkel nu gewoon mee, en als ik erop zit dan is het weer goed :P

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:35

mee hinkelen gaat niet als ik met een krukje op moet stappen ;-) Zodra ik erop zit kan hij ook heel braaf stilstaan, maar alleen bij het opstappen loopt, draaft, galoppeert hij weg.

Snoepje/broodje/stukje appel geven heb ik geprobeerd, maar daardoor ging hij drammen

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:46

Bij mij was hij op een gegeven moment zo ver, dat hij na het opstijgen bleef stilstaan tot ik hem zijn stukje brood had gegeven. Op zich prima, behalve dat ik het brood weleens vergat. Ik heb het toen vervangen door wat ge-aai en belonende woorden.

DaniqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:38

Als het paard echt niet wil stilstaan zou ik het paard voor een muur neer zetten dat hij geen kant op kan of kijken of iemand je kan helpen bij het opstappen zodat het paard vastgehouden kan worden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:42

Ik heb het geaccepteerd, hoe meer heisa ik er van maak des te erger het word.
Nu is het hier niet heel extreem.

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:37

ik heb een tinkermerrie van 7 jaar , een pittige dame
echt extreem voorwaarts niet goed te houden (rij met een scherp bit)
rijden met haar ben ik gewend
maar als ik wil opstappen, ookal wil ik mijn 2e been rechts erover gooien, weg is ze.
tis gewoon heel gevaarlijk ze galloppeert gewoon weg
heb alles geprobeert, snoepje, krukje niks werkt. ze staan stil tijdens het opstappen en klimmen, alleen als ik er volledig op zit, nouuu niet normaal.

vandaag ben ik op mijn heup terrecht gekomen omdat maddammeke weer er vandoor ging
iemand tips?? wil dat dit stopt

steffi

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:58

Dat probleem had ik ook! Kijk eerst eens of je paard goed staat, zet druk op het zadel zodat je paard wel goed moet gaan staan en oefen dat een paar keer. Als dat goed gaat zet je je voet in de beugel (wel van te voren weer even druk uitoefenen op het zadel), gaat hij weer lopen laat m dan om je heen draaien, dus de linkerteugel strak houden!

ElineMeike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:20

altijd als paarden dit bij mij doen, trek ik aan de teugel die aan mijn kant zit.
mijn paard gaan dan rondjes lopen, dat moet je laten gaan tot hij stil staat, als je er dan op stapt doet hij het niet meer.
als dit niet lukt zou je het nog een keer kunnen proberen tot hij het wle doet?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:26

Mijn systeem is, weglopen tijdens opstappen ??
Direct eraf en aan de teugels terug zetten.
Een kwartiertje volhouden, erop, gelijk lopen ??, eraf en terug zetten.