Momenteel rij ik een Quarter van bijna 4 jaar oud. Hij is sinds oktober 2010 onder het zadel.
Voor die tijd is er grondwerk met hem gedaan en heeft hij lekker vakantie gehad op de wei.
Het rijden gaat erg goed; het stuur, gas en de rem zitten er lekker op. Hij is erg braaf en
heeft er ook altijd zin in. Helemaal ideaal dus
. Ik rij hem om de dag ongeveer een half uur tot maximaal 3 kwartier (inclusief in- en uitstappen). We hebben goede begeleiding, waaronder 1x
privéles in de week en 1x groepsles.
Waar ik nu een beetje tegenaan loop is het feit dat hij meer conditie krijgt en dus ook meer energie.
De laatste tijd heeft hij erg veel 'haast' met rijden; beetje racen, beetje huppelen en vooral teveel
bezig zijn met dingen dan op mij letten. Hij staat hele dagen op de paddock en als ik hem binnen
haal gooi ik hem altijd nog even los in de buitenbak. Daar gaat hij dan volledig uit zijn dak; racen, bokken,
enzovoorts
. Net of-ie even zijn ei kwijt moet. Dan haal ik hem binnen, rustig poetsen en zadelen en dan rijden. En zoals gezegd is hij de laatste paar keer nogal druk. Wij denken zelf dat het komt omdat hij
steeds meer conditie krijgt.
Wat nu te doen met al die energie van hem?
Zelf rij ik hem liever niet vaker dan om de dag, omdat ik van mening ben dat een jong paard ook genoeg
rust moet krijgen om alles te verwerken. Ik neig ernaar om de training een beetje op te bouwen van 30 minuten
naar ongeveer 45 minuten om de dag. Eventueel eerst even longeren en dan pas erop.
Waar ik ook aan denk is om de dagen dat ik hem niet rij, iets anders met hem te gaan doen. Bijvoorbeeld
wandelen, grondwerk, longeren, et cetera. Zodat hij wel iets doet, maar niet teveel belast wordt. Of zou dat toch
een beetje teveel worden?
Zouden jullie eens met me mee willen brainstormen? Uiteraard bespreek ik dit ook met mijn instructrice, maar
ik vind het fijn om ook een beetje te klankborden hier
)...