help mijn haflinger galoppeerd altijd verkeerd aan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anoukvdc

help mijn haflinger galoppeerd altijd verkeerd aan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 21:26

Heey,
Ik heb een 5 jarige haflinger alleen ze springt op de linkerhand altijd verkeerd aan in galop!
Een tijdje terug deed ze het altijd goed en was het zelfs haar beste galop, maar ineens begon ze het fout te doen...
Ik heb al heel wat dingen geprobeerd, zoals: in een longeercircel galopperen, mijn gewicht een beetje verplaatsen, meer of juist minder druk op de teugels of aangalopperen na het van hand veranderen.
Heeft iemand nog tips?
groetjes

FrannieTJE

Re: help mijn haflinger galoppeerd altijd verkeerd aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:32

meer trainen op de linkerhand, waarschijnlijk is haar rechterhand op dit moment beter getraind.
Sommige paarden zijn hier heel gevoelig voor, en zouden eigenlijk om gelijk te blijven op beide handen iedere dag op de zelfde manier getraind moeten worden.
mijn tip is dus weer een tijdje wat meer linksom trainen, niet te veel ;), want dan heb je het probleem weer op de rechterhand. Dus altijd je trainingen goed in de gaten houden.
goede oefeningen om de linkerhand te trainen zijn voltes, schouderbinnenwaards, wijken, ed op de linkerhand. oefeningen met stelling links in ieder geval

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:37

Vaak kun je wel goed laten aanspringen door veel stelling te vragen.
En inderdaad wat FrannieTJE ook aangeeft, niet TE veel, anders heb je hetzelfde probleem rechtsom.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:58

Je moet ook goed opletten dat je met je binnenhand voldoende meegeeft. De linkerschouder (binnenschouder) moet namelijk de ruimte krijgen om als eerste naar voren te grijpen; dat kan niet als je die blokkeert met je binnenhand. Dus buitenteugel (rechts) er goed bij, links ontspannen en je verdere hulpen geven.

solaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:28

misschien op de volte gaan aandraven nog een paar voltes maken genoeg stelling vragenen aangalopperen
als het niet lukt probeer een kleinere volte te maken en meer stelling te vragen en houd je binnenbeen (linker been) goed stil en gebruik alleen je buitenbeen om in galop te zetten

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:33

Om te helpen bij het aanspringen kan je ook een balkje neerleggen of een sprongetje nemen. Deze kan je dan bijvoorbeeld naast de hoefslag zetten bij E of B zodat je vanuit een volte er over heen kunt en daarna ook op een volte kunt doorgaan. Maar dat is een tijdelijke oplossing denk ik.
Ik zou ook eens met je instructeur kijken naar de oorzaak van het probleem en actief bezig gaan met het rechtrichten van je paard (als je dat nog niet deed). Succes!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:35

Probeer eens met een beetje contrastelling aan te springen. In theorie vraag je een beetje binnenstelling aan om goed aan te galopperen maar als je enorm je best doet om je paard in de goede galop te laten aanspringen vraag je vaak onbewust meer stelling dan nodig is en dan komt er te veel druk op het binnenvoorbeen en dan is het makkelijker om het buitenvoorbeen naar voren toe te brengen en spring je paard dus verkeerd aan.

DaniqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:25

Vaak is dit een probleem wat met de balans van het paard te maken heeft. Je kunt het paard het beste op de volte zetten en hierbij stelling en buiging houden en ruimte geven om aan te springen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:30

Je kunt ook proberen na een hindernis proberen goed aan te galopperen, of op de verkeerde hand lichtrijden en dan aanspringen. Mijn nicht heeft ditzelfde probleem met haar haf, maar dit helpt haar heel goed :j

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:32

Rijerijerije schreef:
Je moet ook goed opletten dat je met je binnenhand voldoende meegeeft. De linkerschouder (binnenschouder) moet namelijk de ruimte krijgen om als eerste naar voren te grijpen; dat kan niet als je die blokkeert met je binnenhand. Dus buitenteugel (rechts) er goed bij, links ontspannen en je verdere hulpen geven.

Hier ga ik helemaal in mee. Mijn pony had dit probleem afwisselend, de ene keer op de linkerhand en de andere keer op rechts. Maar ik hield m'n binnenteugel gewoon teveel bij mij.. Doe eens een keer overdreven je binnenhand naar voren op het moment dat jij aanspringt.
Nu ik weet wat het probleem bij mij was, gaat het sindsdien gewoon altijd goed :)

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:39

Ik heb een draver gehad (ken je misschien nog wel, Ax), die in het begin helemaal fout galoppeerde.
Ik heb hem toen 3 maand enkel aan de longe laten galopperen, tot hij dit echt vlekkeloos deed. Na die 3 maanden riep m'n moeder aan de rand van de piste dat ik maar eens moest proberen, en omdat het helemaal goed voelde, spoorde ik hem aan in de wending. Hij sprong aan met een bokje, wat hij daarna ook nog af en toe deed, maar heeft NOOIT een contragalop gelopen. Dus als ik jou was, zou ik gewoon goed oefenen aan de longe, tot ze het hier perfect doet. En daarna kun je weer gaan oefenen onder de man =)

Veel succes!

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:54

Op mijn bijrijdpaard had ik op een kant ook moeite om goed aan te galopperen.
Ik ben met hem heel veel oefeningen gaan doen om hem los te rijden, in de draf.
Veel stelling vragen, tempo wisselingen zodat zijn rug ook los wordt en voltes sluiten en vergroten.
In draf heb ik ook goed zijn achterhand erbij gereden zodat hij daar sterker op werd.
Dus echt het oefenen van soepelheid en kracht op de achterhad.

Bij het aangalopperen heb ik hem eerst goed verzameld, achterhand eronder en dan aangalopperen.
Hij had de neiging om heel hard te gaan draven en zo in een galop te vallen, vaak de verkeerde.
Ik nam hem dan terug, weer verzamelen en dan nog een poging.
Zat hij in de juiste galop, beloonde ik hem met mijn stem en tijdens het galopperen een aai over zijn hals.
Nu gaat het aangalopperen helemaal goed, het is nog wel een moeilijkere kant, maar door middel van oefeningen probeer ik hem ook soepel te rijden in de galop

anoukvdc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 20:13

bedankt voor de tips allemaal!
ik ga is wat dingetjes uitproberen, het gaat al iets beter omdat ik nu probeer aan te galopperen in de longeercirkel.
Laatst sprong ze 3 keer achter elkaar goed aan!!!

Juulie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:25

Probeer eerst eens aan te galoperen terwijl je in een volte rijd, en anders goed opletten dat je stelling houdt (;

xandra1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:38

Het is ook een kwestie van ZO SNEL MOGELIJK terug nemen als ze verkeerd aanspringt.
Dan leert ze niet aan dat ze door kan gaan en zal ze weer naar de goede galop gaan.
Als ze het eerst wel kon is het nu gewoonte geworden, en misschien verkeerd gereden.
Doet ze het aan de longe ook verkeerd? anders zou het aan je hulpen kunnen liggen.
Succes ermee!

Ro_peace

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:46

Ik heb zelf veel ervaring met jonge pony's en het aanleren van de goede galop aanspringen.
zorg in eerste instantie dat het paard goed aan springt aan de lange lijn.
Doe het op een grootte volte en kleine volte aan de lange lijn.
Als ie dit goed doet ga er dan op zitten en laat iemand hem aan de lange lijn op de volte.
Doe zelf niks en laat de gene die hem longeert hem aanspringen.
Als dit goed gaat haal je hem van de lange lijn af.
Probeer je het zonder lange lijn en lukt het niet pakt dan een zweepje erbij om hem op de kont aan te tikken!
Met nadruk aan tikken. Je hoeft hem geen pets te verkopen, maar hem laten voelen dat iets op zn kont licht.
Zorg wel dat je je zweepje in je binnenhand hebt.
Dan tik je hem aan terwijl je de hulp van galop geeft.
Op dat tikje tilt hij zijn binnen achter been op en dan is het 90 % zeker dat hij in de goede galop zit.
Neem hier alle tijd voor en vewacht niet dat hij dit binnne een dag doet, verwacht dat ik hier spreek van een periode van enkele weken!