paard wennen aan balkje/sprongetje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

paard wennen aan balkje/sprongetje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 21:17

Ik wil graag voor de afwisseling af en toe eens wat gaan werken met balkjes (en/of kleine sprongetjes) in mijn training. Yup, ik ben dressuurprikker :+ en de laatste keer dat ik een balk van dichtbij heb gezien is al wel een jaar of 8 geleden en toen liep het niet helemaal af zoals ik het wou :Y) :D (lees, ik zag hem van TE dichtbij). Daarna nooit meer een poging gedaan met iets wat maar op springen lijkt, maar nu heb ik een ander paardje en deze heeft echt behoefte aan afwisseling, uitdaging en ook het zien en meemaken van "vreemde dingen".

Ik heb mijn balken onder de laag gras die er over was gegroeid weggegraven :P (zijn van kunststof, dus niet verrot), maar hoe nu verder haha. Het paard is een 8-jarige kwpn merrie (met springafstamming, maar dat terzijde), ze is pas sinds een dik jaar serieus in training en loopt L1 (dressuur dus) in de wedstrijden. Ze heeft jaren geleden wel eens vrijgesprongen, en dat deed ze best leuk. Nu ben ik al wel wat met pionnetjes bezig geweest en dat gaat al heel goed. Ook al eens gelongeerd met een balk in de bak (ze vond hem wel wat eng maar ook wel heel interessant), maar probeert wel om er omheen te lopen ipv er overheen aan de longe.

Hoe kan ik die balk of balkjes nu eens gaan gebruiken in mijn training onder het zadel? Ik ben bang dat als ik 1 balk in de bak gooi, daar een beetje links en rechts omheen rij en dan eens er over probeer te gaan dat het een meeeegasprong gaat worden (en ik de balk dus weer van TE dichtbij ga bekijken), dus ja. hoe begin je met zoiets? Ik hoor graag wat praktische tips! :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:26

Eerst aan de longe er wat over laten draven, dat ze de balkjes kent en er ontspannen bij blijft. Maar dat had je al gedaan. Wordt ze daar al vreselijk opgefokt van, dan doe je het een tijd dagelijks, dat die balken volkomen normale arbeid worden.

Gewoon een klein aantal balkjes achter elkaar neerleggen, en er rustig onder de man over proberen te draven.
Pakt ze in galop een megasprong (leert ze vanzelf af met een rij balkjes :j ) dan probeer je zo goed mogelijk mee te gaan en herhaal je tot ze er gewoon ontspannen over draaft. Je doel is op dat punt puur spanning weghalen, dus proberen niet te storen en laat haar zelf maar afstanden zoeken, wordt ze handig van.
Als die ontspanning er is, leg je het laatste balkje op een klein verhoogje (weet niet of je een traprand in de bak hebt, maar dan zou je de buitenkant op de traprand kunnen leggen dat je een schuine balk hebt, anders kun je met twee autobandjes veilig verhogen, bakstenen of de onderkant van kleine pionnen oid kunnen ook, het moet echt maar inieminie zijn).
Dan maak je van het laatste een laag kruisje.
En dan ga je langzaamaan alle balkjes ervoor weghalen afgezien van een evt. grondbalk, je oefent eens met steiltjes en oxertjes en ga je meerdere lage sprongetjes zetten, om te oefenen met ritme en aanrijden.
En als dat goed gaat, ga je de hindernissen leuk aankleden om een beetje variatie in het uiterlijk te krijgen (dekentje erover, zeiltje erover, baaltjes stro eronder, pionnetjes eronder, autobandjes om de balk, kratjes, een muur maken van kartonnen doosjes op een windstille dag,...).
Dan kun je ook nog leuk knutselen met afstanden (in en uitjes enzo, paardje handig maken, snelle beentjes creëren en een beetje gymnastieken voor de rug) en pas daarna ga je werken met verhogen, mocht je zelf graag weer hoger willen gaan springen.

Muronia

Re: paard wennen aan balkje/sprongetje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 10:33

Uriëlle dank je voor de tips! Ik heb tot nu toe steeds maar 1 balkje gebruikt met het longeren, dat is denk ik ook maar goed (geen rijtje balkjes)? Je zou dus onder de man meteen beginnen met meerdere balkjes achter elkaar en niet met 1 balk? 1 balk nodigt denk ik meer uit om het als een sprong te zien in plaats van meerdere balkjes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:30

Ik longeer ook gewoon over een rijtje balkjes hoor, daarmee kun je ook heel goed je longeerwerk ondersteunen. Wil je ze ruimer hebben of oefenen met strekken dan leg je ze wat verder uit elkaar, wil je ze wat meer doorsluiten of vlugger in hun beenwerk krijgen dan leg je ze juist kort op elkaar. Ook het stappen heb ik met balkjeswerk echt kunnen verbeteren.

Met 1 balk heb je idd sneller dat ze een sprong gaan nemen. Als er een rij balkjes ligt wordt het al een breedtesprong (en als het echt een lange rij is dan moeten ze ergens middenin landen, dan laten ze het normaal wel om te springen). Ook voor een paard wat te snel op de sprong afgaat, werkt een rij balkjes remmend, ze moeten zorgvuldiger lopen.

solaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:17

ik heb tips voor als je paard nog altijd LANGS de balken loopt;
leg ze in een L- of T-vorm voor langs de bakrand en in eenrechthoekige U-vorm of H-vorm voor ergens anders in de piste,
rijdt je paard goed door en als ze dan nog wil uitbreken moet ze toch nog over de balken die afsluiten en misschien zelfs schuin... dus dat zal ze niet doen...
als dat nog niet helpt leg je de baken langs de zijkant wat hoger... dan moet ze meer inspanningen doen om uit te breken dan te gehoorzamen

solaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:20

en als je bang bent dat je paard springt kan je inderdaad best een rij balken leggen
of misschien nog eens springles nemen zodat je leert mee te gaan in de beweging en kunt blijven zitten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:34

ik zou ook een rij balken leggen
met mijn paard heb ik de ervaring dat ze over een balk, of over een hindernis een giga aanloop neemt, en veel te groot en lomp springt, terwijl bij drafbalkjes, dat ze in eerste instantie mss wat hard afkomt, maar zichzelf dan direct corrigeert, en de tweede maal wel wat beter denkt
in uitjes of dubbelsprongen net hetzelfde, eerste sprong wat hard, tweede sprong corrigeert ze, en als we de tweede keer de serie springen is ze al heel wat rustiger :D

gewoon balkjes of cavaletti's leggenn, en aan de andere kant drie of vier galopbalkjes, en dat meenemen in je grondwerk, tot je zelf zeker genoeg bent voor een sprongetje
wnnr je wil springen, leg je 2 drafbalkjes op de gewone afstand, dan op het einde een sprongetje (balkje-balke-3mruimte - sprong)
zo zal je paard netjes in draf blijven voor hij springt, en geeft dit jezelf ook wat vertrouwens ;)

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:45

Balk op de grond (duh..) en paardje aan de longe er over heen laten gaan?
Of paard lossen met balkjes, en dr zo aan laten wennen, lijkt me. Zo heb ik het ook gedaan, en Ax heeft van zn leven niet geweigerd of een giga sprong genomen =)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 10:19

hahaha, nou dat wordt dus nog een wat langer project dit.. Gister ben ik ermee bezig gegaan. Ze had zoals ik zei al eerder aan de longe over een losse balk gelopen, dus ik dacht, laat ik eens 3 drafbalkjes in de bak leggen voordat ik ga rijden.

Eerst met haar in de bak gewandeld, balkjes besnuffeld en bekeken, er wat tussendoor gewandeld. Nou dat ging prima! Dus opgestapt. Toen begon het feest, rennen, bokken en met een heeeeeele grote boog om de balken heen. En dat terwijl ik niet eens de intentie had om er overheen te gaan, echt puur laten wennen aan het feit dat er "iets vreemds" in de bak ligt en daar gewoon omheen lopen. Pas tegen het einde van het rijden liep ze, zonder mega te versnellen, op ongeveer 10 meter om de balken heen en was er sprake van "iets" dat concentratie en ontspanning genoemd mag worden.

Pfeww, ik had niet verwacht dat ze er zo'n drama van zou gaan maken. Maar wat is nu wijs.. eerst terug aan de longe? Of heeft iemand nog andere ideeën er over?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:26

Ik zou toch in eerste instantie aan de longe gaan werken denk ik. Paard moet gewoon rustig over een setje balkjes (3-5) kunnen draven zonder mega gestresst te raken. En stappen over balkjes kan natuurlijk ook he? Dan krijgen ze meer vertrouwen dat die dingen niet ineens omhoog komen en bijten :P.

Pas zodra het in draf aan de longe goed gaat zou ik onder het zadel verder gaan, en dan eerst weer in stap over een lijntje balkjes (misschien beginnen met er tussendoor ipv er overheen), dan pas draf oppakken.

Maar om eerlijk te zijn vraag ik me toch ook een beetje af of dit gedrag niet ook voortkomt uit je eigen nervositeit, zou dat kunnen? Als je zelf het een beetje eng vindt, zal je paard dat natuurlijk ook vinden. Misschien is het dan idd handig eerst op een manege een paar springlessen te nemen op een paard dat je vertrouwt, zodat je zelf ook weer weet wat balkjes ook al weer zijn :P.
Maar hiermee kan ik het natuurlijk ook volledig mis hebben :D.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:34

Wat bij mij heeft geholpen, is meerdere balkjes in een rij, eerst er tussen rijden voor er over heen gaan.

Maar zo te lezen wil jou paard niet eens in de buurt komen onder de man van de balkjes.
Misschien kun je achter een ander paard aan rijden die het niet eng vind?

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:00

Ik zat met hetzelfde probleem. Ik ben zelf ook absoluut geen held met springen. Aan de hand ging het goed, maar onder het zadel sprong ze echt hoog over de balk. Dit kwam puur voort uit mijn eigen spanning. Met mijn vriendin (paard is van ons samen) kon ze wel rustig over de balk lopen. Na lang en rustig opbouwen spring ik er nu zelf steiltjes van 50/60 cm mee. Zonder angst! Dat is voor mij het belangrijkste. Misschien ga ik ooit nog wel hoger.