Alle ontspanning weg in zware bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cecil

Alle ontspanning weg in zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 19:56

Hebben jullie hier ook ervaring mee?

Ik rijd afwisselend in 2 verschillende bakken.
Bak 1 van rond de 12 bij 30m deze bak is erg zwaar om te rijden, paard zakt er echt wat weg met de benen.
(echte kuilen in het zand)

Bak 2 van rond de 20 bij 60m en een stuk lichter.
In deze bak rijd ik dus een stuk lekkerder, vaak is paard wel wat meer ''loperig'' maar wel veel makkelijker nageefelijk te rijden.
In de kleinere en zwaardere bak heb ik der makkelijker op een rustig tempo aan het lopen(paard is erg voorwaarts) maar vindt ik het echt super moeilijk om haar mooi en onstpannen nageeflijk te rijden.
Paard drukt hele rug weg en is helemaal gespannen.
Wie heeft hier tips voor?

Lusitana

Re: Alle ontspanning weg in zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:01

Niet in de zware bak rijden. Het is slecht voor het paard, punt.
als je niet zelf de eigenaar van de bak bent, geef dan aan bij de verantwoordelijke dat het zo geen rijden is.
Als je zelf de eigenaar bent zoek dan een oplossing om de bodem beter te maken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:03

Helemaal eens met Lusitana. Als je de keuze hebt zou ik voor de grote bak gaan. Het is ook niet verwonderlijk dat ze langzamer gaat in de zware bak, het kost haar te veel energie om de benen uberhaupt op te tillen, laat staan hard te gaan.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 20:18

die gedachte had ik ook al, bedankt voor de tips.

Ik twijfel dan voormijzelf van tja, wat is zwaar voor een bak

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:37

Je paard geeft blijkbaar al wel aan wanneer de bak te zwaar is. ;) Ik merk zelf dat de bak aan de zware kant is (weet het nu ook wel uit ervaring) als bijv. de galop, wat mijn paard normaal vrij gemakkelijk en netjes doet, ineens toch veel moeilijker gaat met de achterhand er veel minder onder.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:52

cecil schreef:
Ik twijfel dan voormijzelf van tja, wat is zwaar voor een bak

Elke bak waar de hoef totaal verdwijnt, is zwaar tot te zwaar.
Een paard moet OP de veerkrachtige oppervlakte gaan en zich af kunnen zetten en niet er in wegzakken.
Denk aan op het strand het verschil tussen het harde zand vlak aan zee en het zachte zand bij de duinrand.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:00

Hier hetzelfde probleem. Stal waar ik sta heeft 1 bak en die is zwaar, paard ging afgelopen herfst slechter lopen, maar hij had toen ook rugproblemen, dus ik heb eigenlijk het probleem daar op gegooid.
Ik heb 'm 3 maanden op locatie met binnenbak gehad om te overwinteren en ik had er een geweldig paard aan. Kon heerlijk rijden en de oefeningen van het M1 gingen prima.
Nu weer terug bij z'n vertrouwde stal en het rijden gaat weer moeizaam. Weer terughoudend, strak en scheef willen lopen. De eigenaren willen er niets aan doen, dus ik ga zoeken naar een andere stal helaas.

Jij hebt gelukkig keuze, dus ik zou zoveel mogelijk plannen dat je in de grote en lichte bak terecht kunt en de zware bak zoveel mogelijk vermijden.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 21:02

boemel schreef:
Hier hetzelfde probleem. Stal waar ik sta heeft 1 bak en die is zwaar, paard ging afgelopen herfst slechter lopen, maar hij had toen ook rugproblemen, dus ik heb eigenlijk het probleem daar op gegooid.
Ik heb 'm 3 maanden op locatie met binnenbak gehad om te overwinteren en ik had er een geweldig paard aan. Kon heerlijk rijden en de oefeningen van het M1 gingen prima.
Nu weer terug bij z'n vertrouwde stal en het rijden gaat weer moeizaam. Weer terughoudend, strak en scheef willen lopen. De eigenaren willen er niets aan doen, dus ik ga zoeken naar een andere stal helaas.

Jij hebt gelukkig keuze, dus ik zou zoveel mogelijk plannen dat je in de grote en lichte bak terecht kunt en de zware bak zoveel mogelijk vermijden.

Nou idd dat heb ik dus ook ;( ik zie ook gewoon echt kuilen waar ze weg is gezakt met der hoeven en na 1 keer rijden heb ik echt een hele hoefslag in de bak.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:43

Ja idd in de andere bak gaan rijden, het is erg vermoeiend om door zo`n zwaar zand te ploegen en erg slecht voor zijn rug en pezen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:44

ik zou ook niet meer in de te zware bak rijden, je paard geeft aan dat het te zwaar is voor hem, als hij het al aangeeft en je rijdt door, dan zal je schade berokkenen, aan de pezen,gewrichten, spieren

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:51

Eigenlijk ben ik het hier niet echt eens met iedereen hier.
Dat die éene bak veel zwaarder is dan de andere das heel duidelijk, dat je zeker niet op dezelfde manier kan rijden is ook duidelijk, en dat je idd rekening moet houden met het feit dat de kans op blesure er idd is.
Maar om nu echt zo te zeggen, niet daar te rijden, nee dat vind ik net iets te veel.
Wij maken trektochten te paard, en trainen dus ook onze paarden op bijna elke mogelijke ondergrond.
Ook dat kan , maar je moet wel rekening houden met de conditie en training van het paard.
Maar idd hou er wel rekening mee dat de kans op blessure vele keren groter is.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:59

aeolusnr1 schreef:
Eigenlijk ben ik het hier niet echt eens met iedereen hier.
Dat die éene bak veel zwaarder is dan de andere das heel duidelijk, dat je zeker niet op dezelfde manier kan rijden is ook duidelijk, en dat je idd rekening moet houden met het feit dat de kans op blesure er idd is.
Maar om nu echt zo te zeggen, niet daar te rijden, nee dat vind ik net iets te veel.
Wij maken trektochten te paard, en trainen dus ook onze paarden op bijna elke mogelijke ondergrond.

Ook dat kan , maar je moet wel rekening houden met de conditie en training van het paard.
Maar idd hou er wel rekening mee dat de kans op blessure vele keren groter is.

Met het dikgedrukte ben ik het toch niet eens; afwisselende training op diverse soorten bodem; niets mis mee. Maar om dat in een kleine èn zware bak te doen (bij herhaling) kàn gewoon niet goed zijn.
Een flink stuk mul zand rechtuit... daarin zie ik een keertje ook niet zo'n probleem. Maar dan is de achterliggende gedachte ook anders; ze leren om hun balans te houden en te blijven letten op waar ze hun pootjes neerzetten.
Mijn advies is dan ook; niet meer in die zware bak te rijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:10

idd, bodemtraining voor trektochten oke, ze moeten dat kunnen en leren
enige verschil is dat je op trektochten je gang kan aanpassen, en je in een langzamer tempo erdoor kunt gaan, ander verschil is ook dat je geen geforceerde dwangmatige cirkels moet rijden (voltes of hoefslag in de piste) en de eenzijdige belasting een stuk minder is, en het grootste verschil is dat een trektochtpaard meer de kans krijgt om zelf zen lichaamshouding te kiezen een aan te passen met de grond, en dat is het grote verschil met een dressuurpaard die in een gevraagde houding en balans moet lopen, met een bepaalde mate van verzameling
als paard van de TS duidelijk aangeeft dat hij het lastig heeft, dan is de oefening te zwaar voor hem, punt uit.
is eigenlijk niet veel denken en gissen aan, dan heeft ts twee keuzes: doortrainen in deze bak om hem sterker te maken (niet aan te raden wegens kapot rijden van je paard) of doortrainen in een andere bak, eraan werken om hem op goede bodem sterker te maken, en dan na verloop van tijd in de slechte bak rijden om je vooruitgang te bekijken.
maar stelselmatig in een té zware bak rijden, zou mijn dada niet zijn

DaniqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:29

Een zware bak kost een paard hartstikke veel energie, vooral in draf en in galop. Het paard is dan meer bezig met het voorwaarts zijn dan met het nageeflijk en ontspannen lopen. Ik zou inderdaad gewoon zo veel mogelijk in die andere bak rijden.

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:35

duidelijk verhaal lijkt me inderdaad..
om een simpel voorbeeld aan jezelf te geven (desnoods om het zelf uit te proberen)
om het strand heb je verschillende vlaktes, het water dichter naar het water is een stuk harder (zak je minder in weg) dan het water richting de duinen.
ga eens na hoe het zou zijn om een kilometer te hardlopen op dat stuk wat goed stevig is en waar je niet in wegzakt. en dan de volgende dag eens op dat andere stuk, tegen de duinen, lekker mul..
uiteraard is dat een stuk zwaarder en is het veel moeilijker om te ontspannen, omdat je al je spieren nodig hebt om vooruit te komen..
het is wel een goede spiertraining, maar niet om regelmatig in te rijden. daarnaast is de slijtage van de gewrichten, pezen en de belasting van de spieren veel erger wanneer zij verder wegzakken in het zand..
daarnaast is 12x30 niet echt een makkelijk formaat om in te rijden lijkt mij...