Help!! Pony hangt in de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DangerBoyE

Help!! Pony hangt in de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 18:11

hallo!

ik geef 1x in de week een meisje van 12 les. zij heeft een welsh pony van 6 jaar oud.
Het probleem is dus al een beetje dat ze allebei nog redelijk groen zijn. de pony is beleerd en kent de basis dingen maar heeft
zichzelf aangeleerd om "sterren te kijken"(zijn hoofd helemaal omhoog te gooien).
We zijn flink bezig geweest om hem voorwaarts neerwaarts te krijgen. Dit gaat opzich goed.
maar de laatste maand doet ie niets meer. hij wil zijn hoofd niet laten zakken en schiet elke keer weg. Het achterbeen zit er goed onder, en de ruiter hangt ook niet erg naar voren...
we hebben vandaag de touwtjes erom gedaan. ik had de touwtjes zo afgesteld dat zijn hoofd wel naar voren en alles kon maar dat
zijn hoofd niet zo super hoog meer kon. toen de pony een keer de druk van de touwtjes voelde als hij zijn hoofd zo hoog probeerde te doen,
kwam hij eigenlijk meteen naar beneden en de touwtjes hingen helemaal los. opzich super zou je zeggen
maar nu komt het probleem:
Als de pony rond komt dan gaat hij enorm op de teugels hangen. Het is net alsof ze echt compleet de steun zoekt op de teugels. Maar het ruitertje heeft na het rijden last van haar handen en haar armen. Bij mijn paard is dit opgelost als ik meer been geef, maar deze pony gaat dan alleen harder lopen en de druk verdwijnt niet.
Is er iemand die misschien nog tips heeft om dit op te lossen? De pony moet eigenlijk meer zelfstandig gaan lopen i.p.v zich compleet op de ruiter te storten. Kan iemand misschien helpen?
Laatst bijgewerkt door DangerBoyE op 01-03-11 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Re: Pony hangt in de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:13

Op het moment dat het dier gaat hangen, loslaten, echt je hand flink naar voren doen zodat de verbinding even helemaal weg is.
Als het past, zou je zelf eens op de pony kunnen gaan zitten om te kijken of jij het wel voor elkaar krijgt?

DangerBoyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 18:15

Dat hebben we ook geprobeerd maar de pony duikt achter de hand aan zeg maar. Ze wil niet zelfstandig lopen...
Ja ik zou het natuurlijk zelf kunnen proberen.. had eigenlijk gehoopt dat ze het zelf op zou kunnen lossen maar misschien is dat voor iemand die 12 is en nog niet zoveel ervaring heeft wat hoog gegrepen?

iig bedankt voor je reactie kleinvosje!=)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:16

Hoe loopt hij als je er zelf op gaat zitten? Ik denk dat de pony niet snapt wat de bedoeling is....een onervaren pony, met onervaren amazone is heel moeilijk les geven!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:17

Ga er gewoon maar op zitten dan, iemand van 12 die groenig is, heeft inderdaad vaak niet de kennis en het gevoel om dit op te lossen. Drijf je pony van achteren naar voren naar de hand toe. De kans is dat ie dan even nog zwaarder op de hand wordt, dat proberen te doorbreken met ophoudingen. Wellicht moet je een beetje streng daarin zijn, maar ja, hij moet het een keer leren.

DangerBoyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 18:20

Ja indd. Ik heb al wel vaker op de pony gereden, maar voor zijn eigen baas doet hij het meest! (hartstikke logisch natuurlijk :P) En het wegschieten? Ik laat haar de pony nu altijd op de volte zetten, of zoveel wendingen en dingen doen dat de pony eigenlijk geen tijd heeft om weg te schieten...

DangerBoyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 18:33

Weet iemand verder nog tips of oplossingen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:38

Hoe is het zadel, past dat goed, ?
Want vaak steken ze daar ook het hoofd door omhoog, ook is het achterbeen gebruik niet goed als hij stetr kijkt, want de rug word helemaal weg gedrukt als hij sterre kijkt, touwtjes eraan is dus gene oplossing, maar ga eens aan de gang met het gymmen/rechtrichten, dus stelling buiging, zijgangen aan leren , jij als instructrice zou daar allemaal een oplossing voor moeten hebben en zeker geen touwtjes hangen aan een sterre kijker daar los je niks mee op maar dan ben je met dwang bezig het dier laag te houden waardoor het weer gaat hangen. logisch het dier heeft geen balans, dus leer dat eerst eens aan de pony , geef dus les aan het meisje zodat zij huiswerk krijgt hoe ze de pony goed kan trainen,
Met goeie begeleiding kan een onervaren ruiter echt wel met een onervaren paard samen leren , maar dan moet er wel een ervaren instructrice zijn die dit goed kan vertellen en over brengen op een goeie technische manier .

DangerBoyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 19:40

Hoi Midgie,

dank je wel voor je reactie, ik wil je er echter wel even op wijzen dat de touwtjes absoluut niet gespannen stonden of kort. De touwtjes waren erg lang hij kon zijn neus alle kanten op doen alleen niet zo belachelijk hoog.
Het dier heeft inderdaad geen goede balans. Hier zijn we ook hard op aan het trainen en hij is veel rechter als dat hij was.
Zijgangen gaan goed. Wijken is eigenlijk geen probleem voor haar. Ze moet alleen eerst goed aan het been gereden worden.
Schouderbinnenwaarts zijn we nu mee bezig en het gaat super! ze doet het echt heel goed.
En ik ben geen volleerde instructrice. (sorry als dit zo leek!) Ik rij zelf wedstrijden met mijn eigen paard en ik help haar met de basis dingen. Die heeft ze echter aardig onder de knie en de pony moet nu ook aan zijn eigen balans gaan werken.
Maar nogmaals: De touwtjes waren niet als dwang voor het rond lopen! Het was om te voorkomen dat hij helemaal ging sterrenkijken. De pony werd niet gedwongen tot "rond" lopen!! we hebben later zonder touwtjes gereden en dat ging erg goed.

Wel bedankt voor je reactie! ik ga zeker nog verder met de buig oefeningen

DangerBoyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 19:43

aerdenhout1 schreef:
Hoe loopt hij als je er zelf op gaat zitten? Ik denk dat de pony niet snapt wat de bedoeling is....een onervaren pony, met onervaren amazone is heel moeilijk les geven!

Ik ben inderdaad ook van mening dat de pony het gewoon niet goed begrijpt. Hij is niet zelfstandig genoeg. als ik er zelf op zit gaat het wel beter hoor. maar ik vind dat het ruitertje het ook zelf op moet lossen.. maar het is duidelijk dat ze dit niet alleen kan!

Happie

Re: Help!! Pony hangt in de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:06

Speelt je pony niet gewoon het spelletjes kijken wie er harder kan trekken? In dat geval zou ik los laten wat al gezegt is handen naar voren doen wanneer de pony aan de teugels gaat hangen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:35

DangerBoyE schreef:
Ja indd. Ik heb al wel vaker op de pony gereden, maar voor zijn eigen baas doet hij het meest! (hartstikke logisch natuurlijk :P) En het wegschieten? Ik laat haar de pony nu altijd op de volte zetten, of zoveel wendingen en dingen doen dat de pony eigenlijk geen tijd heeft om weg te schieten...

MMMMM...hier ben ik het eigenlijk niet mee eens...als jij minder kan met de pony dan de amazone, kan je haar denk ik ook niet verder helpen!
Zeker als de pony een beetje dominantie problemen heeft, en ik denk dat dat hier het geval is, dan zou jij de pony moeten kunnen corrigeren als je er op zitt.

DangerBoyE

Re: Help!! Pony hangt in de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 18:04

Sorry voor de late reactie allemaal.
ik denk dat je me verkeerd begrijp Aerdenhout. ik bedoel dat ik de pony wel aan het lopen krijg, maar dat hij uiteindelijk voor zijn eigen ruitertje het meeste wil doen. het is een hele eigenwijze pony die precies weet wat ze wil!:P In ieder geval bedankt voor al jullie tips! Ik ga het zeker uitproberen!!:D

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:43

euhm... miss heel veel overgangen rijden en de pony afleiden?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:49

rosy1326 schreef:
euhm... miss heel veel overgangen rijden en de pony afleiden?

ja hou een wortel op kniehoogte. Dan krijg je vast een start-stop systeem. :=

Sorry kon het niet laten.

Ik zou me niet teveel bezig houden met nageeflijkheid maar juist op eigen benen lopen
en op kuitdruk leren reageren (kuit dus geen hak) Pony gaat uiteindelijk echt vanzelf
wel dalen.. (degene die ik ken wel in ieder geval...)