Hoe paard geruststellen als het schrikt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pat85

Hoe paard geruststellen als het schrikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 15:59

Misschien een vreemde vraag;

ik zie hier op Bokt regelmatig mensen die zelf schriktrainingen etc. doen met hun paardje, erg leuk! :)
Ik neem aan dat je je paard erg goed kent en ongeveer weet wat ie doet.

Maar wat ik vragen wil, stel dat je paard dus schrikt van sommige dingen
(niet alleen op schriktrainingen maar ook buiten etc.etc)
Hoe stel je hem dan het best gerust, zodat hij toch jou vertrouwd en hiermee
verder gaat en loopt? :o

Ik zou zelf ook zo'n schriktraining willen doen, maar hier in de buurt hebben we niemand die dat geeft.
Als ik het zelf wil doen, wil ik het graag goed doen, zodat mijn paard me goed gaat vertrouwen, zodat het op buitenrit ook beter gaat.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:04

Wat bij mijn paard altijd goed hielp
was dat ik zelf rustig bleef tegen hem praatte en hem liet kijken naar het gene wat hij eng vond
desnoods met zijn neus er tegen aan.

Nou is het met een rijdende auto natuurlijk een wat moeilijker verhaal maar met bv een wapperend zeil
of iets lukt dat natuurlijk wel het praten en het belonen als het goed was hielp erg goed.

Het belonen is zoiezo het belangrijkst.

hoop dat je er iets aan heb succes :D
Laatst bijgewerkt door RandyOrton25 op 01-03-11 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:04

Het ligt een beetje aan de situatie :j
Als mijn pony schrikt van iets tijdelijk (plotseling hard geluid, hond die door de bosjes stuift) dan probeer ik gewoon door te rijden en het schrikken te negeren. Als ik doe alsof er niks aan de hand was doet hij dat meestal ook.

Bij een schriktraining en dus 'bewust' enge dingen die ook niet weggaan praat ik rustig tegen hem, laat hem even kijken, dring wat aan. Als hij dan nog echt niet wil en zich helemaal strak houd stap ik er even bij weg, even de rust er terug in, iets doen wat goed gaat zodat ik hem kan belonen, en dan nog een keer. Ik stop pas met rijden als ik bereikt heb wat ik wil. Soms duurt het dan wat lang voordat je (bijvoorbeeld) over een zeiltje heen bent, maar ik ga wel door tot het gelukt is. Desnoods aan de hand als onder het zadel nog te spannend is, maar we gaan er wel overheen.

eenitraM

Re: Hoe paard geruststellen als het schrikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:05

Ik doe er altijd een beetje lacherig om. Praten tegen het paard en klopjes geven als hij vervolgens braaf reageerd..

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:05

Eerst even laten kijken naar hetgene waar hij van schrikt, tegen hem praten en kroelen op de hals.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:12

Het ligt natuurlijk ook aan het karakter van je paard. Ik heb een paard dat stiekum veel eng vindt maar dat liever niet laat merken. En wanneer het 'm te veel is barst in 1 keer de bom. Het is dus zaak om regelmatig spanning te laten afvloeien, gewoon tijdens het rijden of wandelen.

Wanneer hij ergens van schrikt wat achter hem is maakt hij 2 of 3 galopsprongen of töltpassen en dan is het over. Schrikt hij van iets dat voor hem is staat hij stokstijf stil. Ik doe altijd of er niets aan de hand is, wanneer je een angstig dier geruststelt bevestig je juist de angst. Wel belonen als hij weer rustig is. Meestal zeg ik dan ook iets van: zie je wel mannetje, er is helemaal niks aan de hand :Y) Wanneer hij ergens niet langs wil omdat hij het niet vertrouwt helpt het als ik voor hem uit loop. Dan zucht hij diep ("o gelukkig, je bent er!") en dan loopt hij mee. Verder helpt het bij hem totaal niet om aandacht te vestigen op het engs, dus niet aan laten snuffelen enzo, gewoon doorlopen. En van een paar keer langs het engs heen en weer lopen wordt het alleen maar erger.

Dus tja... het ligt naar mijn idee toch echt aan het individuele paard. Maar mijn belangrijkste stelregel is: gewoon doen of er niets is, ontspan en rij/loop door.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:17

Mij wordt altijd verteld dat het al een heel verschil maakt als je zelf niet zenuwachtig wordt; gewoon doen alsof er niks aan de hand is. Je hoort ten slotte de leider te zijn over je paard en hij zal dan naar jou kijken in 'enge' situaties...
Maar ik vind dit soms persoonlijk ook makkelijker gezegd dan gedaan, hoor. Mijn paardje is weliswaar vrij koel in d'r koppie, maar ze heeft er nogal een handje van om mij uit te willen proberen: Heel af en toe 'doet ze alsof' ze ergens van schrikt en ik word dan zelf onzeker. Op zulke momenten is het wel eens lastig haar er dan van te overtuigen dat ze er echt langs moet gaan.
En inderdaad, wat RandyOrton25 typt is ook een goede tip; goed laten kijken helpt soms ook. Ik heb de mijne ook wel eens met haar neus bovenop iets 'engs' geparkeerd. Daarnaast laat ik haar soms aan ongewone objecten, die soms toevallig op het erf staan, snuffelen; ook wanneer ze daar niet angstig op reageert, daarna belonen. Gelukkig is mijn paardje vrij nieuwsgierig van aard...

Als je ooit met je paard een schriktraining kunt bijwonen op een stal of manege bij jou in de buurt; zou ik dat zeker doen! Het lijkt mij ook een hele leerzame ervaring...

Rickymennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:20

Als ik aan het rijden ben, is mijn paardje wel een zo geconcentreerd bezig dat hij soms schrikt van de domste dingen en dan wil die ook echt omdraaien en weglopen, meestal zeg ik dan tegen hem stel je niet zo aan! en dan is het meestal klaar. Mijn paard is echt zo een van eerst wegrennen en daarna pas kijken.

Als ik met hem aan de hand naar iets engs toe ga, dan loop ik meestal voorop het dan wil hij mij meestal wel volgens anders met een klein beetje druk op het halster dan komt hij zeker wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:22

Bij schrikreacties vooral niet geruststellen. Doen alsof er niets aan de hand is. Afhankelijk van het feit of je er naast staat of er op zit, paard aan het werk zetten, cirkeltjes laten lopen, desnoods om dat heen wat hij eng vind. Tot hij zijn aandacht bij jouw heeft. Honderd keer langs dingen rijden die eng zijn. Advance and retreat bij dingen waar je niet omheen kunt. Bij heel erge dingen startpunt bepalen, al werkende je naar dat toetasten wat hij eng vond. En dan herhalen. Dagelijks herhalen...

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:23

rustig blijven en praten ook als je spanning al voelt aankomen

xRosanna1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:45

Ik heb er zelf niet zo veel verstand van
maar ik weet wel dat het belangrijk is dat je zelf ook rustig blijft

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:50

Het belangrijkste is dat je zelf rustig blijft. Je paard moet op jou kunnen vertrouwen en als je zelf neit rustig bent, dan zal je paard dat zeker niet zijn.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:55

In principe negeer ik het schrikken van mijn paard meestal en geef hem de gelegenheid te gaan kijken bij hetgeen waarvan hij schrok. Ik ga hem in ieder geval vooraf niet gerust stellen want dan versterk je naar mijn idee de schrikreactie/ oeh, ik zie iets engs alleen maar. Omdat je dan onbewust toch een bepaalde spanning opbouwt.
En gelukkig is mijn paard wel dusdanig nieuwsgierig dat hij ook wil weten waar hij van schrok, dus dan laat ik hem even kijken en dan is het ook klaar. Maar dat zal niet voor ieder paard werken, maar dat doet het voor die van mij wel! :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:09

Ik ben het met de mensen eens die de schrikreactie negeren.

Wanneer je je paard klopjes gaat geven om hem gerust te stellen, dan beloon je de schrikreactie. Dus dan schrikt hij de volgende keer weer, want dat wordt beloond.

Zelf rustig blijven, duidelijke leider zijn. Jij bepaalt waar jullie langs gaan, en jij zegt dat het daar goed is.

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:12

Ben het eens met blijheid.
Bij een "gewone" schrikreactie op iets, gewoon doorrijden en negeren.
Ziet het paard iets waar hij op gaat fixeren, dus nog voor het echte schrikken, dan zou ik wel gerust stellen en kalmeren. Hier moet het paard dan niet mee doorgaan want dan is het; niet zeuren en doorlopen. Die van mij wil nog wel eens een bepaalde hoek spannend vinden. Kom ik er zo niet door dan laat ik die hoek voor wat die is en ga aan het werk aan de andere kant van de bak. Wanneer ze dan een poosje aan het werk is dan kun je vaak zo weer door de enge hoek rijden :D

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:14

Als hij bijv. schrikt van iets onverwachts meestal: hoo maar rustig etc.
Maar hij kan ook heel erg aanstellen, dus voor elk blaadje schrikken, gewoon aanstellen dan is het meestal gewoon even: let op! loop dooor!
Als een paard gespannen is word ik meestal automatisch ook gespannen, bij mij helpt het heel erg op zachtjes een liedje te zingen of te neurien, mn pony word dan automatisch heel ontspannen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:29

Cassidy schreef:
Bij schrikreacties vooral niet geruststellen. Doen alsof er niets aan de hand is. Afhankelijk van het feit of je er naast staat of er op zit, paard aan het werk zetten, cirkeltjes laten lopen, desnoods om dat heen wat hij eng vind. Tot hij zijn aandacht bij jouw heeft. Honderd keer langs dingen rijden die eng zijn. Advance and retreat bij dingen waar je niet omheen kunt. Bij heel erge dingen startpunt bepalen, al werkende je naar dat toetasten wat hij eng vond. En dan herhalen. Dagelijks herhalen...

Ben het weer helemaal met je eens.

Wat ook heel goed werkt bij een object waar het paard bang van is.
Er op af lopen/rijden en voordat de schrik/angst reactie optreedt, afbuigen.
Dit blijven herhalen en na enkele keren wat later afbuigen.
En ineens kan je er zonder problemen voorbij.
Kost misschien 10 minuten van je tijd.

Zal maar niet vertellen dat hier de bak gewoon gesleept wordt met de paarden erin.
Of een kleine reparatie in de box gedaan wordt waar het paard bijstaat.
Enige risico wat je loopt is dat het paard zo nieuwschierig wordt zodat zijn neus ineens voor de hamer zit.
Of je bent je hamer kwijt, loopt het paard ermee te zwaaien.

Belangrijkste, vind ik, niet praten en niet belonen bij schrikreacties.
Paarden praten ook niet met elkaar.
Belonen voor een paard is stoppen ergens mee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:34

het hangt af van paard tot paard
de belg die ik rij schrikt meestal niet vlug, als ze schrikte is het een sprong opzij
als ze schrikt dat ze aan de kletter gaat of probeert weg te lopen, neem ik ze ,indien nodig, nogal hard terug
ze mag schrikken, ze mag tonen dat ze bang is, maar ze mag niet gevaarlijk lopen doen

als ze gewoon opzij springt is het meestal zaak van ze effe te laten kijken, wat praten ertegen, en daan gaan we er langs, bij een groot gevaarte (vrachtwagen,tractor, meestal is ze niet bang, maar soms wel) dan is het gewoon zo ver mogelijk opzij gaan, stilzetten en ertegen praten.

het friesje spreek ik gewoon streng toe, en dwing ze min of meer erlangs, dit paard rij ik enkel in dezelfde buitenpiste, dus als ze daar bang is is het gewoon spelen met me dat ze doet
als ze effectief schrikt van iets onverwachts is het ook gewoon wat tegen praten, effe tot rust laten komen en dan terug doorrijden

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:36

Ik vraag meestal aan het paard of hij daar nou echt bang voor moet zijn... :+

Over het algemeen reageer ik niet, het is voor mij een teken dat ik er meer aan moet rijden, dan heeft hij geen tijd meer om te schrikken.

EsLoveHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:23

Ik zing altijd een liedje om hem gerust te stellen, dan ben ik zelf ook een stuk rustiger en dat scheelt ook!!!!!!!!!!! ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:26

Inderdaad gewoon negeren en doen alsof er niets aan de hand is. Nooit de angst bevestigen, bij geen enkel dier.
Mocht je het opwekken of iets tegenkomen wat gewoon eng is (bijvoorbeeld een container oid) blijf ik er omheen cirkelen, totdat hij zich ontspant, dan loop ik weg. Mocht ik op buitenrit zijn laat ik het er dan bij, mocht ik echt schrikoefening doen ga ik daarna weer opnieuw aan de gang maar dan dichter bij het enge object (zo slecht in uitleggen..)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:28

Ik reageer niet, ik rij gewoon door.
Geef ik hem ook geen reden om een volgende keer weer van hetzelfde te schrikken.

yaske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:41

hangt af van paard tot paard, meestal negeer ik het en als hij blijft schrik hebben van dezelfde plaats, probeer ik hem af te leiden dmv wijken etc

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:44

Mijn paard ging er in blinde paniek van door (op een zandpad), uiteindelijk wist ik weer tot hem door te dringen door met hem te praten! Maar goed ook anders hadden we het ws beiden niet na verteld (het zandpad kwam uit op een 80km weg)

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:50

Als mijn paard tijdens het rijden ergens van schrikt, probeer ik het te negeren en gewoon door te rijden. Komen we met buitenrijden iets tegen wat ze heel erg eng vind, of doe ik schriktraining, dat werkt het bij mij paard het beste om zelf rustig te blijven en vooral niet aan te dringen. Als ik dat doe is het foute boel. Wacht ik gewoon rustig dan heeft ze de kans om zélf haar angst te overwinnen, en besluit ze vanzelf dat het niet eng is. Maar zoals de meesten hier al zeggen, dat is voor elk paard anders.
Het belangrijkste is denk ik dat je zelf rustig blijft en vooral niet gaat doen alsof het inderdaad heel eng is.