jonge pony, longe: galop is ontploffen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosiewozie

jonge pony, longe: galop is ontploffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 15:23

Hallo

Mijn jonge pony heb ik vorige zomer ingereden en ben toen enige tijd aan het sukkelen geweest met zadels. Nu ligt het zadel in principe goed en is helemaal nagekeken.
Ik ben er van de zomer ook een aantal keer hard afgevallen omdat hij plots uit het niets ging bokken of met opstappen of aandraven, dit wellicht ook vanwege zadel problemen.
Afgelopen winter heeft hij niets gedaan ivm blessure en nu ben ik weer rustig aan het opbouwen aan de longe. Ook heeft hij pas nog een behandeling van de osteopaat gehad.
Ik longeer met zadel zodat hij weer wat vertrouwen en gewenning daarin kan krijgen.
In het begin als hij wat stess kreeg (van bv. verkeer ofzo) dan begon hij te bokken (aan de hand), nu niet meer.
Stap en draf gaan allemaal prima, maar als ik hem laat galoperen ontploft hij. Met man en macht probeert hij dan het zadel van zijn rug af te krijgen, dus echt geen vreugde bokjes.
Ik moet nog iets voorzichtig zijn nog met zijn blessure dus even laten uitrazen en dan paar tellen laten galoperen zonder bokken en dan stoppen is lastig. Hij geeft ook niet een twee drie op.
En eerlijk gezegd heb ik nu ook niet zo'n zeker gevoel om erop te stappen en eerst onder het zadel stap en draf verder uit te werken en later pas de galop te introduceren...

Hoe zouden jullie dit aanpakken??

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:46

Als je zonder zadel longeert wat doet de pony dan. Het kan best zo zijn dat de pony het zadel vervelend vind vooral in galop. Vertrouwen moet de pony weer krijgen. Ik zou een paar stapjes terug gaan. Vaak denk je dat hij is al onder het zadel geweest dat het wel wat sneller kan.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:09

Ik heb een jong paard (bijna 4) en ook vorig jaar ingereden. Hij is superbraaf nog nooit gebokt of zo, maar de galop heb ik nog steeds niet gedaan. Ik vind het belangrijk dat hij eerst helemaal zijn balans heeft gevonden in stap en draf. Daarnaast proberen we hem nu in stap en draf wat meer op zijn achterhand te krijgen. 1x per week longeer ik hem en dan oefen ik de galop, ik zie nu dat hij aan de longe netjes in de goede galop aanspringt en niet meer zo op voorhand galloppeerd. Ik denk dat binnenkort de tijd rijp is om een galopje onder het zadel te doen. Ik heb dus heel bewust de galop uitgesteld tot hij in stap en draf fijn loopt. Hij heeft echt geen idee dat hij met mij op zijn rug ook kan galloperen, hij is al eens zogenaamd geschrokken als hij wat fris is en dat hij gaat hij maar wat harder draven :D.
Dat zal straks dus wel eens anders zijn, als hij een ondeugende bui heeft ;)