Slechte galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anita26

Slechte galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 22:16

Ik heb een merrie van 8 jaar. Rij L1 bijna L2.
Maar de galop blijft bij haar een slechte gang.
Als ik aanspring in de galop dan wil ze slecht voorwaarts. Ze gaat heel narrig, ingehouden galopperen.
Als ik dan been geef wil ze niet voorwaarts. Ik geef dan een tikje bij met de zweep en dan nog wil ze niet goed vooruit.
Na een rondje of 2 wil ze weer meer voorwaarts, maar de galop wordt niet echt heel fijn.
Het zit ook niet fijn, heel stuiterig. Over het algemeen kan ik op haar niet fijn galopperen (zitten).
Ik heb al veel dingen geprobeerd. Overgangen, veel voorwaarts, maar ik heb niet echt het idee dat het heel veel beter wordt.
Heeft iemand dit ook wel eens mee gemaakt? Of hebben jullie tips voor mij?

Casarell

Re: Slechte galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:19

Heb je er al een keer een osteo, fysio, masseur oid bij gehad?
Kan goed zijn dat er ergens een blokkade zit en ze daarom niet voorwaarts wilt..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:21

Zoals ik het nu lees zou ik het in het voorwaarts neerwaarts op proberen te lossen. Het lijkt erop dat ze haar rug vastzet (laat dit ook even checken, het kan nodig zijn dat er iemand bijkomt). Ik zou lekker voorwaarts rijden en veel weg en terug overgangen maken in de galop. Daarbij erop letten dat ze over de rug blijft gaan en zichzelf niet vastzet. Door weg en terug te galopperen maak je haar sterker. Dat komt niet in 1 week, maar moet je steeds mee bezig zijn, ook al lijkt het zo 123 niet te werken, toch doorzetten. Let er op dat ze ook goed recht blijft, als ze haar binnenachterbeen wat naar binnen probeert te zetten in de galop, kan je lichtjes haar buitenschouder naar binnen brengen, een beetje schoudervoor in galop dus.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:47

Is dit een western opgeleid paardje ???
Want idd sommige paardjes die opgeleid werden voor "pleasure" die galoperen bijna ter plekke, en zijn ook echt niet vooruit te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:51

Rubiquel x Balzflug, weinig kans op western opgeleid ;)

Ik sluit me aan bij het advies van Storm.
Verdere fijne oefeningen bij dit werk: balkjeswerk, kleine inuitjes, in draf eerst wat SV zetten voor je aangaloppeert, en in draf vooral wat wijkende oefeningen om het achterbeen sterker te maken. Verder goed op letten dat ze niet verkrampt in de bovenlijn, wissel maar goed af in diepte van instellen.
Ik zou 'r ook even laten checken door de osteopaat.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:54

In ieder geval moet je zorgen dat je paard de juiste spieren gebruikt en opbouwd. zoals hier boven al geopperd word laat er desnoods even naar kijken. als de buik en rug spieren van je paard sterker worden kan het zijn achterbenen verder onder zijn lichaam brengen en zich dus beter dragen waardoor de galop meer opwaarts en comfortabeler word. deze spieren kun je goed trainen met overgangen, zijgangen en voor de buikspieren zijn drafbalken en in uitjes springen ook heel goed. mijn paard werd hier erg los van. gaf zich meer en liet haar hoofd veel makkelijker ontspannen zakken. bij ons was het probleem een zadel dat niet optimaal lag plus dat ze jong en rillerig is en het nog niet helemaal snapte. ik hoop dat je hier wat aan hebt. bij mij heeft het echt geholpen

anita26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 07:50

bedankt allemaal voor jullie reacties. Hier kan ik mee aan de slag.
Ik had zelf ook al gedacht om toch iemand naar haar te laten kijken. Misschien zit er inderdaad wel iets vast. Ik heb net een nieuw zadel op maat laten maken. dus ik ga ervan uit dat het daar niet aan ligt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 08:00

eet ze veel stro en/of kuil?

Ik heb ook een paard gehad dat heel narrig werd in de galop aan het been als hij voorwaarts moest.

Heb hem toen op veel hooi gezet, toen at hij minder stro en accepteerde hij de spoor ook weer

anita26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 08:08

nee, ze eet geen stro.
Ze staat namelijk op vlas...dus dat kan het niet zijn.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 08:13

Dan denk ik ook idd aan een spierprobleem.. of het zadel is verkeerd aangemeten en er is over gezwegen.
Heb (jaaaaren terug hoor) eens een zadel aan laten meten, die zat te strak. Gelukkig was dat overduidelijk
te zien, ze hadden de maten verkeerd gebruikt, toen moest ik nog 2 maanden wachten op mn zadel. Als
ze het voor het nw. zadel niet deed...

Om goed te kunnen galloperen gebruiken ze veel rugspieren.. misschien zit er ergens gewoon een
vervelende knoop in de rug. Kan zo hoor.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:58

Hoe lang heb je je zadel al? Het kan namelijk ook zijn dat ze inmiddels veel meer spieren op haar lijf heeft en dat het op maat gemaakte zadel daarom nu niet meer goed ligt. Je zou een goede zadelmaker eens kunnen laten kijken om dit uit te sluiten. Als je zeker weet dat het niet aan het zadel of haar lijf ligt, dan kun je haar er ook doorheen rijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:13

Te krap zadel zou inderdaad kunnen.

Neem je haar weleens mee op buitenrit? Wat gebeurd er als ze op een stuk echt lekker voluit mag galopperen? Doet ze dat ook niet?
Anders kan het nog weleens helpen om gewoon eens op een recht stuk een flink eind te galopperen zodat ze alles eens wat oprekt en ziet dat ze ook voorwaartser kan.

(mits het natuurlijk geen zadel of spierprobleem is)

anita26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 16:59

het zadel heb ik afgelopen november laten maken. Ik ga ervan uit dat het daar niet aan ligt. Maar ik heb net de zadelmaker gebeld. Toch even voor de zekerheid. Ze komt volgende week het zadel weer controleren. Je weet natuurlijk maar nooit.

Ik moet zeggen dat ik niet heel vaak met haar het bos in ga. Ik kan niet alleen met haar en zij is erg onrustig in het bos.
Maar ik kan dit natuurlijk altijd eens proberen.

Ik heb net gereden en heb haar geprobeerd heel voorwaarts te rijden. De eerste paar ronden wou ze helemaal niet. Ik moet zeggen dat het daarna iets beter ging. Voor mijn gevoel scheurde ik door de bak. Maar ik had het gevoel dat haar sprong ook iets groter werd. Maar daarna wou ik nogmaals rechtsom aanspringen en toen ging ze eerst protesteren. Ze wou niet aanspringen en ging dwars doen. Even goed door gepakt en toen ging het redelijk.
Wie weet als ik dit een poosje probeer dat het dan beter gaat.