Overkruist galloperen (20 jarige merrie)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Overkruist galloperen (20 jarige merrie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 12:42

Ik heb sinds kort een bijrijd paard hier. Hele leuke merrie.

Baasje is echter niet zo rijkunstig aangelegd lijkt het wel. Ze krijgt wel les met de merrie en rijdt sinds ze klein was, maar ze lijkt heel onzeker en lijkt verwarrend voor het paard.

Ik heb nu 3 keer op haar gereden, en het valt me op, dat ze zowel bij mij, als bij haar baasje 7 van de 10 keer overkruist aanspringt. Ze gaat er dan ook nog eens heel langzaam bij galloperen. Ik neem haar dan terug, zet haar op de volte met iets contra-stelling en vraag het nog een keer, dan doet ze het goed, maar zodra ik van de volte afkom wisselt ze met haar achterhand en zit ze weer overkruist.
Ik heb 1x met haar gesprongen, dan springt ze wel constant goed aan (ze is dan opgewonden), maar na de sprong is ze weer overkruist.

Het paard zit verder goed in haar bespiering, ze is ontspannen (misschien iets tè?) en is niet onzeker oid.

Meestal kom ik het bij jonge paarden tegen en die gaan er dan ook nog eens hard bij omdat dan de balans makkelijker te houden is. Vandaar mijn vraag, ligt dit aan de ruiter(s)? Is het luiheid? Wat kan ik er het beste aan doen?

Ik kon geen ander topic vinden wat echt mijn vragen beantwoordde, vandaar dit topic.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Overkruist galloperen (20 jarige merrie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:53

Ik verwacht dat het toch een kwestie van kracht missen is. :)

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:56

het eerste wat ik dacht, zeker in combinatie van de leeftijd, is ongelijkheid van de bekken. ik kan je wel tips geven hoe rechter te krijgen, maar ik denk dat er eerst maar eens een fysio naar moet kijken, deze kan je ook stap voor stap voordoen hoe je de oefeningen kunt uitvoeren.