Ik heb na het paardrijden altijd vreselijke rugpijn ik rijd met bodyprotector. Als ik op een paard rijd dan heb ik meer rugpijn dan op een pony! Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
Gr,
Horse5
Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-11 20:53
Niemand?
Ingrid_V
Geplaatst: 25-02-11 20:54
Misschien kun je iemand laten filmen wanneer je rijdt? Het kan zijn dat je tijdens het rijden onbewust een verkeerde houding aan neemt. Op het filmpje kun je dit dan goed terugzien. Zit je gespannen? Zit je voorover of maak je een holle rug?
Hmmm, dat heb ik al jaren! Waarschijnlijk iets niet helemaal goed aan je houding! Ik ontspan bijvoorbeeld te weinig. Ik heb hier centered riding lessen voor! Werkt heel erg goed! Beetje zweverig maar daardoor onthoud je het wel makkelijk!
marjolein_el
Geplaatst: 25-02-11 20:57
Inderdaad wat Ingrid_v zegt. En als dat het niet is, misschien even langs de fysiotherapeut? Ik heb een werveltje uit de kom gehad en daar had ik ook altijd erg veel last van. Dat is door een (paar) bezoekje(s) zo verholpen.
MD_Triumph
Geplaatst: 25-02-11 22:23
ik heb er ook vaak last van en krijg toch nooit commentaar dat ik verkeerd zit ofzo.. zou het misschien aan een zadel kunnen liggen?
ik heb er ook regelmatig last van en rijd ook met bodyprotector. Ik denk dat het daar wel aan licht want als ik 'm uitdoe is mijn rugpijn zo goed als weg altijd
FeLaRe
Geplaatst: 25-02-11 22:25
Wie weet. Kan zijn dat de zit van je zadel niet bij je rug past. Ik heb dit wel eens gehad en werd hierop geattendeerd door mijn instructrice.
Ja want ik ben nu begonnen bij een andere manege en reed daar in het begin elke week op een andere en toen had ik er veel last van, nu ik op een vaste zit en dus ook een ander zadel heb heb ik er veel minder last van.. misschien dan toch het zadel! en @Anna5, ik heb er ook meer last van als ik op een paard rijdt dan op een grote pony..
ik rij op verschillende paarden (en dus ook verschillende zadels) en heb evenveel last... kmag niet zonder bp rijden
Nachtlampje
Geplaatst: 25-02-11 22:31
En soms zit je net iets scheef in het zadel/zit je zadel wat scheef, dat kan ook flink wat veroorzaken.. Of misschien dat je bodyprotector net niet goed zit en een druk op je rug veroorzaakt?
Grote kans dat het zadel niet voor jou geschikt is. Ik heb op een Anky dressuurzadel gereden een week lang en een week rugpijn. Dit merk je ook wel tijdens het rijden. Ik werd op dit zadel naar voren gegooid, wat ik weer ging corrigeren door extra druk naar achter te geven om rechtop te blijven zitten. Voelt het zadel wel goed?
het zadel waar ik last van mijn rug kreeg had ik eigelijk niet echt het idee dat ik naar voren werd gegooid o.i.d.. maar bij het paard ofja grote pony die ik nu rijd zit zo lekker! dus bij mij lag het denk ik toch aan dat zadel alleen ik rijd niet met bodyprotector dus bij mij kan het daar ook niet aan liggen..
montyjansen
Geplaatst: 26-02-11 08:42
Kan zijn scheef paard , scheef zadel, hangen aan 1 teugel, naar voren zitten, 1 been verder naar voren dan de andere, paard voor je gevoel te snel loopt, 1 hand verder naar voren/achteren dan de andere, staan in de beugels op je tenen, Ja en wat al niet meer.
Horse5
Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-11 21:47
Ik denk dat het heel erg aan mij ligt want ik heb ook verschillende lengte van benen. Ook sta ik met mij tenen vaak op de beugel i.p.v met mijn bal van mijn voet. Maar ik denk ook dat het paard redelijk scheef is, hij is ook vaak stijf en loopt niet lekker. Gooit ook vaak hoog op.
Als een paard stijf is en hoog opgooit, dan kun je als ruiter nooit een ontspannen onafhankelijke zit aannemen. Je hebt kans dat je makkelijker kan zitten ( zonder rugpijn) als het paard wat ronder en losser wordt gereden. Probeer ook tijdens het lichtrijden dicht bij je zadel te blijven, laat je niet 30 cm omhoog gooien, ondanks dat hij hoog opgooit. Dichtbij blijven, zachtjes neerkomen in het zadel en een rustig tempo aanhouden. Als je lichaam de bewegingen niet kan volgen of aankan, dan krijg je automatisch last van je lijf.