Ineens een ander paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nino3

Ineens een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 17:58

Hoi Bokkers,

Graag jullie advies over onderstaande.

Zojuist heb ik gereden op mijn bijna 4 jarige Haflinger. Hij luisterde goed naar me commando's en mijn hulpen. Op een gegeven moment heb ik halt gehouden, en heb ik hem beloond met een snoepje omdat hij het zo goed deed. Echter daarna had ik een heel ander paard! Toen ik hem aanspoorde om weer te gaan lopen weigerde hij, vervolgens begon hij als een gek te rennen en te bokken!

Toen ik hem weer onder controle had, heb ik hem uit laten stappen en ben ik eraf gegaan omdat ik best geschrokken was.

Hebben jullie misschien een idee wat hij mij hiermee probeert te vertellen?

_PaaRdJeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:00

misschien vond hij 1 snoepje niet genoeg? :D
haha ;)

Geen idee waar het aan kan liggen geen gekke dingen om hem heen die gebeurde?
misschien geen snoepjes meer geven tijdens het rijden en pas echt wanneer jij klaar bent met rijden en hem dan belonen met een snoepje.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:03

Volgende keer niet afstappen, maar gewoon verder rijden. Op zo'n moment is het moeilijk, ik weet het, maar anders gaat je paard weten dat hij zo onder het werk uit kan komen de volgende keer ;)

Schrok hij niet ergens van?
Ik zou persoonlijk niet onder het rijden snoepjes gaan geven. Ik geef trouwens helemaal geen snoepjes, gaan ze alleen maar van bedelen :o
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 24-02-11 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 18:03

Haha nou dat zou me niks verbazen inderdaad!

Maar ik ben wel genezen, en geen inderdaad geen snoepjes meer met rijden. Er gebeurde niks om hem heen hij was gewoon vervelend bezig. Ik spoorde hem aan om te gaan lopen en hij legde zijn oren naar achter begon te draaien en naar achter te lopen, en vervolgens schoot hij bokkend weg.!

_PaaRdJeS_ schreef:
misschien vond hij 1 snoepje niet genoeg? :D
haha ;)

Geen idee waar het aan kan liggen geen gekke dingen om hem heen die gebeurde?
misschien geen snoepjes meer geven tijdens het rijden en pas echt wanneer jij klaar bent met rijden en hem dan belonen met een snoepje.

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 18:05

Nee hij schrok niet, als hij schrik dan maakt hij ineens een schijnbeweging, heb ik ook al een paar keer mee gemaakt.

Het leek wel of hij beledigd was ofzo. Ben er expres ook niet gelijk vanaf gegaan maar ik vond het te spannend om nog te gaan draven ofzo. Ik heb hem nooit zo meegemaakt dus ik schrok er best van.

Laura_x_ schreef:
Volgende keer niet afstappen, maar gewoon verder rijden. Op zo'n moment is het moeilijk, ik weet het, maar anders gaat je paard weten dat hij zo onder het werk uit kan komen de volgende keer ;)

Schrok hij niet ergens van?
Ik zou persoonlijk niet onder het rijden snoepjes gaan geven. Ik geef trouwens helemaal geen snoepjes, gaan ze alleen maar van bedelen :o

EngeltjeS

Re: Ineens een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:07

Misschien gaf je vanuit het niets je beenhulp? :) en hield je hem nog van voren vast? :)

Gewoon lekker door rijden, en met halthouden extra opletten.

Gloe1lamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:23

Voortaan geen snoepjes meer onder het rijden :D

Waarschijnlijk associeert hij de beloning met stoppen met werken en had hij daarna geen zin meer.

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 18:27

Gloe1lamp schreef:
Voortaan geen snoepjes meer onder het rijden :D

Waarschijnlijk associeert hij de beloning met stoppen met werken en had hij daarna geen zin meer.

Dit zou inderdaad wel kunnen...Iig geen snoepjes meer voor hem tijdens het rijden :)

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:56

Waar heb je hem gekocht? Hoe lang heb je hem al? Was het mischien ooit een manegepaard ofzo? Want mischien werden de paarden daar na het rijden en het afstappen met snoepjes en gingen ze daarna naar stal. En dan denkt jou paard mjischien van he HALLO ik ben klaar ik heb je snoepje gekregen, ik ben nu klaar en moet ie opeens toch lopen en heeft hij daar natuurlijk geen zin in. Mischien is dit ook wel niet zo :o . maar in ieder geval: NOOIT MEER DOEN. :+

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 19:06

amziss schreef:
Waar heb je hem gekocht? Hoe lang heb je hem al? Was het mischien ooit een manegepaard ofzo? Want mischien werden de paarden daar na het rijden en het afstappen met snoepjes en gingen ze daarna naar stal. En dan denkt jou paard mjischien van he HALLO ik ben klaar ik heb je snoepje gekregen, ik ben nu klaar en moet ie opeens toch lopen en heeft hij daar natuurlijk geen zin in. Mischien is dit ook wel niet zo :o . maar in ieder geval: NOOIT MEER DOEN. :+

Ik heb hem gekocht bij een pariculier, en ik heb hem nu een jaar. Maar hij is pas 4 dus manege lijkt me niet :).

Hahaha nee doe het NOOIT MEER! :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:30

Misschien een heel raar idee, maar misschien deed het snoepje wel pijn aan zijn slokdarm of maag?
Zoniet, geen snoepjes meer tot na het rijden ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:15

Dat snoepjes verhaal , tjaaaa tis zeker nooit een goed idé om met snoepjes af te komen, maar of dit er hier ook maar iets mee te maken heeft betwijfel ik heel erg.
Volgens mij is je paardje gewoon niet goeg aan de hulpen, begrijpt hij de vraag niet heel goed, en krijgt hij gewoon ook te veel vrijheid in handelen.
Ik train zelf ook paarden op, en je zegt dat je jouw paardje al een jaar hebt, op een jaar training zou een paard klaar moeten zijn om op wedstrijd te kunnen gaan.
Dus meer trainen , correcter trainen, geen poespas.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:20

Misschien zat het snoepje niet goed in zijn mond. Had hij er last/pijn van. Zat het tussen het bit en .....

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:25

Sowieso geen snoepjes geven onder het rijden. Eten doet hij in zijn eigen tijd.

En de volgende keer gewoon doorrijden als er iets dergelijks gebeurd. Anders weet hij ook precies hoe hij onder het werk uit moet komen.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:42

Sowieso niet slim om een snoepje te geven onder het rijden! Mijn haflingers zouden er ook mee stoppen als ik ze snoep zou geven onder het rijden ;) Volgende x gewoon doorrijden, doe je dat niet, heb je best kans dat hij de volgende keren begint voordat hij aan het werk moet.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:53

Als mijn haflinger door zou hebben dat hij snoep ohz kan scoren zou hij zelfs gaan rollen om me eraf te krijgen :')

Het kan ook zijn dat tijdens het inbuigen voor het snoepje net een spiertje verkeerd sprong, het zadel drukte op een schouderblad etc.
Goed dat je bent blijven zitten! Ik begrijp dat het schrikken is :j Ik denk niet zo snel aan stout gedrag meer aan: blij, happy, pijn, angst, niet snappen, te weinig werk en genoeg tijd om iets slims te bedenken hoe die er onderuit kan komen...

Mijn jonge haflinger besloot afgelopen zaterdag ineens in rengallop te gaan ohz en normaal is hij echt super kalm :j (verklaring: Blijheid, een mega buitenbak!)
Ik ben onwijs kalm blijven zitten en heb me spieren slap gemaakt (niet boos worden :) ).
Als het nog eens gebeurd moet ik van mijn instructrice eerst denken wat heb ik gedaan? kalm en ontspannen blijven zitten en al is het in rengallop rustig de oefeningen rijden zonder van mijn kant spanning te creeeren. En van daaruit weer terugnemen en een stapje terug naar een vertrouwde oefening die hij al kent.

Succes