ikzelf sterk in de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yessica94

ikzelf sterk in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 15:03

als ik mijn paard nagevelijk wil rijden, dan wil mijn paard wel komen, maar doordat ik heel erg vast hou in mijn hand, en mijn handen heel raar kantel, ''trek'' ik haar om het maarzoo tezeggen er weer uit, terwijl ik het zelf niet doorheb. en ik heb al heel erg vaak geprobeerd er goed op te letten, en los te laten in mijn handen, maar weten jullie mischien nog iets, dat ik zelf mijn handen los laat, zodat ik mijn paard de ruimte geef om te zakken?

Chaos

Re: ikzelf sterk in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:04

Teugels wat losser? Hand naar voren, handen dragen, je wilt een licht/verende/contstante verbinding eigenlijk, dus let er gewoon op. Als je voelt dat je vastpakt gelijk weer loslaten. Oefen het anders met longeren. Je moet gewoon leren snel te worden in het toestaan en meegeven naar voren.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:06

hmm lastig probleem!
Ik zou een instructrice / instructeur zoeken die je hierbij kan helpen.
Soms helpt het als iemand je de hele tijd herinnert, dus tegen je zegtdat je op je handen moet letten.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:22

Een sterke hand kan je haast alleen afleren door iemand te vragen je iedere 20 tot 30 seconden daarover een bericht te geven, zelfs als je je hand op dat moment niet sterk maakt. Dan wordt je er namelijk HEEL bewust van (wat je met je handen doet), want je moet er steeds aan denken. Andere 'truukjes' zijn er haast niet. Het enige alternatief dat ik nog kan bedenken is, om je teugels te vervangen door (relatief) dunne touwtjes, zodat jij daar geen kracht op kan zetten en het jouw ook aan je vingers pijn gaat doen als er kracht op komt....
Succes.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:29

Heb je teugels met rubberen tussenstukjes?
Zoja, dan is het misschien een idee om 'gladdere' teugels te gebruiken

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:52

Je misschien meer bewust worden wat je in je handen houd.
Word bewust dat hoe meer druk jij in je handen hebt hoe meer het paard een naar of pijnlijk gevoel in zijn mond heeft, bedenk dat jij zijn tong en onderkaak in je handen hebt en aangezien een mond,tong heel gevoelig is zou jij daar bij je zelf ook geen druk op willen hebben, bedenk eens wat je doet als je slikt , je drukt je tong tegen je verhemelte dat is bij een paard niets anders.

Of bedenk eens dat je eieren in je hand hebt of parkietjes, die wil je ook niet kapot knijpen of geen pijn doen toch en zo gevoelig is een paarden mond ook.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:03

Hier een mooie tip:

Haal je teugels over de hals en neem ze zo vast (je hebt wel voldoende lange teugels nodig), dus zodat het uiteinde niet boven maar onder de hals zit.
Zo kun je echt niet terugwerken, en je zult het altijd voelen als je het toch probeert.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:04

misschien zitlessen nemen om een onafhankelijkere zit te krijgen. Vaak heb je namelijk een hardere hand wanneer je wat 'steun' zoekt

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:16

Volgens mij gaat dit in 4 stappen.
Eerst deed je het onbewust niet goed (te veel druk)
Nu ben je je er bewust van dat je te veel druk hebt.
De stap die daarna komt is bewust ontspannen, probeer elke halve minuut te denken aan of je nog wel ontspant.
Als dat goed gaat gaat het onbewust goed en heb je je doel bereikt.
Het moeilijke is altijd om het bewust goed te gaan doen en het kan daarbij heel erg helpen om je instructeur/instructrice te melden dat je daar mee bezig bent, zodat hij/zij je regelmatig helpt herinneren dat je moet ontspannen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:08

Tegen het raar buigen van je polsen/handen: ga eens met van die skeeler beschermers voor je pols rijden. Zo worden je polsen in een neutrale stand gedwongen, en kun je niet kantelen. Door er een tijdje mee te rijden wordt er je er meer bewust van.

Verder echt op les door iemand die je iedere seconde vertelt wat er niet goed is!

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:13

Ik heb er zelf soms ook een beetje last van maar ik kreeg de tip om mijn handen meer te dragen en dat helpt best goed! succes :D

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:14

Ik heb wel eens de tip gelezen om draadjes garen tussen het bit en de teugels te binden... als je te veel druk geeft breken ze.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:18

RosiePosie schreef:
Ik heb wel eens de tip gelezen om draadjes garen tussen het bit en de teugels te binden... als je te veel druk geeft breken ze.

Dan moet je wel zorgen dat er nog een goed "vast" contact is, want anders loopt je paard ineens zonder teugelbesturing rond....

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:19

Goed dat je dit door hebt en dat je eraan wilt werken!
Probeer erop te letten dat je je bovenarmen ontspant, daar zit meestal het probleem.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:21

RosiePosie schreef:

hier hebben ze ijzerdraad gebruikt.
dat breekt namelijk niet als het paard onverwachts schrikt :)

was een klein jongetje dat de mond van zijn pony kapot trok.
ijzerdraad en geen handschoentjes hebben dit opgelost.
pony wordt nu fijn los en bitloos gereden :)

Gloe1lamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:08

Toch proberen omm er zelf aan te denken en bij elke wending die je maakt je binnenhand lossen. Dus in het begin overdreven je hand naar voren doen. Bij mij werk het dan zo dat ik mijn buitenhand dan mee ontspan zonder contact te verliezen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:10

misschien een touwtje om de nak en bij je teugels in de hand nemen, dan kun je niet teveel druk geven.
spiegels ophangen, jezelf filmen om ermee te confronteren? Les nemen of bijstanders laten meekijken?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:13

Ik heb er zelf ook last van. Als ik merk dat het weer wat minder goed gaat, MOET ik van mezelf een rit zonder teugeldruk rijden, door de teugels gewoon te lang te laten. Jammer dan dat mijn paard dan met d'r hoofd alle kanten op kan, zolang ik maar van de teugels afblijf. Is ook gelijk een goeie oefening om op je been en je zit te moeten sturen!

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:21

ik heb het zelf ook heel erg en vind het vreselijk moeilijk om het goed (en vooral vriendelijk) te doen. Ik rij alleen met les dus nooit zelf, juist omdat ik wil dat iemand me er op wijst dat ik te vast en te strak de teugels vast houd.

Wat mij is/wordt geleerd; een paar keer per les mijn schouders optrekken tot aan mijn oren, echt heel overdreven, dan langzaam laten zakken en op het moment dat je denkt dat je schouders "normaal" laag zijn, nog lager doen. Dan ga je met ontspannender schouders en bovenarmen rijden en wordt je hand automatisch ook minder vast.

andere instructie die ik kreeg; af en toe heel overdreven de teugels naar voren doen, dus loslaten (zei iemand hierboven ook al). net alsof je met een lange teugel wilt rijden. dan voel je pas hoe weinig (geen!) kracht je nodig hebt om je paard te sturen.

En wat mij zelf ook helpt; niet mee bezig zijn om te denken aan nagevelijk te rijden maar te denken aan contact houden. Geloof ook niet dat je dit heel makkelijk leert (ik rij nu (pas) 3 jaar). Ik vind het ook ongelooflijke moeilijk maar merk steeds meer dat het beter gaat.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:21

kleinvosje schreef:
Ik heb er zelf ook last van. Als ik merk dat het weer wat minder goed gaat, MOET ik van mezelf een rit zonder teugeldruk rijden, door de teugels gewoon te lang te laten. Jammer dan dat mijn paard dan met d'r hoofd alle kanten op kan, zolang ik maar van de teugels afblijf. Is ook gelijk een goeie oefening om op je been en je zit te moeten sturen!

net of ik mijn instructeur hoor praten! :D Precies wat ik ook altijd doe.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:36

zorgen dat er balans is bij jou en bij je paard zodat je niet hoeft vast te houden aan de teugels. Een worden met zijn achterbenen en niet bezig zijn met de voorkant. Pas als je balans hebt en een paard dat van achteruit naar voor wil en kan bewegen kun je je bezig gaan houden met de mate van oprichting etc aan de voorkant.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:44

Je kunt ook oefenen met iemand: Ga tegenover elkaar staan en geef elkaar een hand. Diegene wiens hand je vast hebt gaat vervolgens alle kanten opbewegen met haar/zijn arm/hand. Jij volgt zonder die ander tegen te houden, maar wel met een lichte verbinding. Helemaal moeilijk wordt het als die ander zegt wat die gaat doen maar ondertussen wat anders doet, b.v. ik ga nu naar links maar gaat dus naar rechts. Jij moet dus verbinding houden met een hele lichte druk maar mag niet tegenhouden. Als je rechts bent zal het met je rechterhand/arm wel redelijk goed gaan maar of het dan ook met je linkerarm/hand goed gaat.........
Ook het de trap oplopen met 2 plastic bekertjes water is een goede, weliswaar met een andere doelstelling, oefening. Vervolgens kun je ook nog afwisselen door te oefenen met je ogen dicht.
Het gaat allemaal om beheersing en die krijg je door te oefenen.
Succes.