Paard springt opzij en gaat ervandoor tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nononsense

Paard springt opzij en gaat ervandoor tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 12:43

Tijdens het rijden springt mijn paard opzij en gaat er als 'n idioot vandoor. Ik voel het niet aankomen, als hij heel braaf op de volte loopt (lekker nageeflijk, geconcentreerd, goede buiging/stelling) kan hij ineens vanuit het niets opzij springen en heel hard ervandoor gaan. Nadat ie opzij is gesprongen ben ik m'n beugels verloren en zit ik vaak al half op zijn nek, dus ik ben op dat moment eigenlijk druk bezig er op te blijven zitten, laat staan dat ik het op kan brengen hem de volte op te sturen. Ik ben al meerdere malen gevallen op die manier. Sommigen zeggen dat ik hem aan het werk moet zetten, dat doe ik ook, maar hij blijft echt vanuit het niets opzij springen. Sommigen zeggen dat ik hem flink moet slaan als ie weer eens is weggesprongen, maar dat zie ik niet zitten omdat ik op zo'n moment al blij ben als ik blijf zitten. Ik weet het echt niet meer. Geen idee of het nu ondeugd is of angst van hem. Ik overweeg ook om met 'n slofteugel te gaan rijden. Mischien heb ik er dan meer over te vertellen. Tips zijn meer dan welkom.

midgie

Re: Paard springt opzij en gaat ervandoor tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:01

IK zou hem zeker niet slaan en ook geen slof er aan hangen, maar les nemen en het rijtechnisch op lossen, het kan zijn dat het paard last heeft van spierpijn, een balans probleem, hij doet het niet voor niets en de fout ligt bij jou dan is het niet eerlijk om hem te straffen,
Probeer eens bij elke halve volte wat meer ontspanning te geven.
Dus zoek iemand die jou hier in kan begeleiden en luister niet naar de gene die zeggen dat hij het met opzet doet.
Hij zal het zeker aangeven van te voren aan jou de taak te leren voelen waar het fout gaat.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:04

Is het een jong paard, doet ie het al lang, elke keer als je rijdt, komt ie regelmatig los, wat heb je tot nu toe gedaan.

Wie weet raak je tijdens een bepaalde oefening een spier waardoor je paard weg schiet, of is je paard overgeconcentreerd waardoor hij al schrikt van een bewegende zandkorrel, of verveelt ie zich tijdens het rijden waardoor je meer afwisselende dingen moet doen in je training.

Het kan helaas zoveel zijn.....

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:12

Als je bijna elke keer bijna uit je zadel ligt, als hij wegspringt, dit wil dus zeggen dat je zit nog niet voldoende goed is, hoe denk je dan een slofteugel met gevoel te gaan hanteren ??????
Dit is toch duidelijk dat ook dat niet echt goed gaat lukken.
Een slofteugel is een soort van hulpteugel die idd wel eens meer gebruikt wordt bij het opleren van paarden in de hogere dressuur, maar een slofteugel is zeker niet bedoelt om als anker gebruikt te worden, het is geen teugel die bedoelt is om je paard onder controle te houden, zeker niet op momenten dat hij zou wegschieten, en idd mssn helpt het wel even , maar het probleem los je daar niet mee op, erger nog je zal het ergr maken, en dan is corrigeren eigenlijk bijna een onmogelijke opgave geworden, leer gewoon beter te rijden, ga terug naar de basis.
Het is echt niet voor niets dat er zo'n aandacht moet besteed worden aan het goed instaleren van een goede basis, want het is daarop, waar je dan steeds waneer het even moeilijk wordt weer terug kan naar terug grijpen.
De fout zit niet in de soort teugel, de fout zit bij jou.

BeautyLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:20

Ummm mischien zou je, je pony eerst even kunnen longeren omdat hij mischien een beetje vris is in het begin. Of je kan eerst een rondje naast je pony lopen door de bak dat hij eerst alles rustig kan bekijken. En als je er op zit moet je zelf goed opletten en aan kunnen voelen als je pony weg wilt springen.

SlovesA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:26

nee je moet niet slaan dat is onnodig want hij heeft gewoon spanning denk ik. maar misschien dooordat jij weet dat ie dat doet dat jij toch anders gaat zitten ookal heb je het zelf niet door maar dat voelt hij en dan gaat ie. maar een slof zou misschien wel hanidg zijn kan je altijd proberen.

BeautyLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:31

@SlovesA (ik weet niet waar het stond maar zij, zij iets over zeker niet slaan)
Hoo stop zeker niet gaan slaan!
Als je, je pony gaat slaan dan word hij bang. En als je pony er al vandoor gaat is er kans dat hij dingen eng vind. Als je hem dan gaat slaan dan is er kans dat het erger word!

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:53

Dit soort problemen zijn vrij lastig op te lossen via internet, het paard kan het idd zoals al eerder gezegd om veel verschillende redenen doen. Ik weet niet of je een goede instructrice of instructeur hebt? Maar ik zou één iemand kiezen die je met het probleem gaat helpen op een manier die ook goed bij jezelf past. Al die verschillende meningen zijn allemaal maar ingewikkeld. Waarom denk jij dat het paard dit gedrag vertoont?

Zolang je niet weet hoe een paard wegspringt kun je geen oordeel geven over de rijvaardigheid. Met de opmerking van de slofteugel ben ik het gedeeltelijk eens. Mijn vorige paard ging (toen ik haar net had) er ook regelmatig keihard vandoor op de meest onverwachte momenten. Bij mij was dit een combinatie van, net verhuist (het paard), onzekerheid van mij en ongehoorzaamheid. In zo´n geval kan de slofteugel een uitkomst zijn. Want je heb gewoon meer te vertellen en het geeft jezelf ook een soort van veilig gevoel. Let wel ik had de slof met rijden helemaal los bungelen, maar als ze er dan vandoor ging kon ik hem aantrekken. Het paard leert dan dat wegrennen geen zin meer heeft, jij wordt zekerder en uiteindelijk kan die slof er weer af. Ik heb hem wel gebruikt met mijn instructrice, nu kan ik deze zaken rijtechnisch oplossen, toen nog niet en in combinatie met juist gebruik en een goede instructrice kan het uitkomst zijn (wel een tijdelijke).

Dat wegrennen bij mijn paard kwam voort uit dat zij mij de baas was en spanning, ik ben haar meer aan het werk gaan zetten, dus niet één rondje over de hoefslag zonder wat te doen. Niet de hele tijd hetzelfde dus bv je rijd een volte in je maakt deze 1x en je gaat door met wat anders, gaat de volte niet goed, rijd je toch rechtdoor maar zet hem een halve ronde later in. Tempowisselingen, in het begin alleen terug, dit geeft je meer controle. Rijd altijd terug naar die ontspanning, doe je iets wat het paard moeilijk vind, wissel dat af met dat hij bijvoorbeeld even zijn hals mag strekken. (zo kan je paard de spanning ook kwijt)

Ook is een paard slaan niet altijd zielig, je moet alleen wel weten waarom een paard het gedrag vertoont.
Mijn paard bokte in het begin wel eens, omdat hij niet naar rechts wilde maar naar links (ongehoorzaamheid), hij krijgt dan een tik (het is namelijk ongewenst gedrag). Maar mijn paard bokt ook wel eens bij het aanspringen omdat hij het moeilijk vind, hij krijgt dan geen tik, hij doet immers zijn best.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:31

Een tip die vaak wel werkt is om veel te praten tegen je paard tijdens het rijden
Longeren na zo'n uitval kan ook wel helpen, even goed aan het werk zetten.
Daarna terug verdergaan met rijden

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:20

Ik denk dat het aan het werk zetten de juiste weg is (wij hebben ook een springkonijn thuis) veel variatie in de les, zorgen dat hij verast blijft. En wanneer hij dan wegspringt (en je hebt je beugels nog) dan even flink door laten rennen en wanneer hij terug wil, ga jij nog even door. Laat hem maar lopen tot je voelt dat hij zich erbij neerlegt. En zeker geen situaties gaan vermijden, je hoeft ze niet op te zoeken maar stug doorijden wanneer ze zich voordoen. Een keer flink boos worden, zonder gefrustreerd te raken, om daarna weer te ontspannen. Die ontspanning is de beloning, daar moet hij het voor gaan doen. Dus aanpakken dit paard anders gaan ze er een spelletje van maken. (maar weet ook wel hoe moeilijk dit is)

Succes ermee