Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
het lijkt mij het best om gewoon met hem te doen en om te gaan zoals je normaal ook met een paard omgaat. Als ie ervandoor schiet weer 'rustig' terugnemen en weer verder rijden.....en veeeeel geduld denk. Ik denk dat hij vertrouwen moet krijgen in jou en dat het dan wel beter zal gaan. Ga hem iig niet in de weg zitten, of afstraffen (als hij ECHT bang is dan he, als ie loopt te zeuren of ervandoor gaat om jou in het zand te krijgen is t een ander verhaal) dan zal hij ben ik bang het vertrouwen in jou niet kunnen "opbouwen"!

gewoon proberen zo 'min mogelijk' op te reageren (behalve als het echt aanstellerij is natuurlijk, dan kun je es een x flink boos worden). Als ie angstig is, gewoon kordaad zijn, niet zelf bang gaan worden. Ook niet echt dingen uit de weg gaan (behalve als het link wordt ofcourse
) zo te eerder leert hij dat ie nergens bang van hoeft te zijn. 
josien schreef:een paard dat bang is komt doordat hij niet genoeg vertrouwen heeft in zijn berijder. het paard is een kudde dier die zich in de kudde veilig voelt maar daar buiten in gevaar is. veel paarden reageeren er niet meer op maar de beteren wel. jij moet hem die vertrouwen geven dat jij de leiding heb. stel regels in die in de natuur ook worden gebruikt als voor hem lopen inplaats van naast hem. en duidelijk maken dat hij niet voorbij jouw mag komen. maar vooral wees zeker van je zelf. dus rust en consentratie.