lopen bij opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TheStar

lopen bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 18:03

Heee mede-bokkers,
Als ik wil opstappen gaat mijn paard altijd lopen, dit is echt heel irritant aangezien mijn paard even groot is als ik, maar in tegenstelling tot mij heeft ze lange benen.
Dus als ik er gewoon op wil klimmen kost het me al moeite maar laat staan als ze dan ook nog gaat lopen is het helemaal onmogelijk.
Meestal lukt het me wel maar niet al te subtiel.
Als iemand weet hoe dit op te lossen is? heel graag

xxbanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:05

misschien kan je haar tegen een wand of muur aan zetten zodat ze niet naar voren kan lopen, of loopt ze ook opzij en achterwaards enzo? en anders aan iemand vragen of ze haar willen vast houden. en oefenen totdat ze stil blijft staan :)

TheStar

Re: lopen bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 18:08

ze loopt ook opzij en achterwaarts, vragen aan iemand om haar vast te houden heeft geen nut, dan loopt ze als nog

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:12

Na het opstijgen nog even een tijdje stil laten staan. Zodat ze eraan went om op jouw teken te wachten.

Iemand op de grond kan als het goed is ook helpen met het voorwaarts,achterwaarts,zijwaarts gaan tegen te gaan en haar zoveel mogelijk op d'r plek te laten staan. Gewoon in een hoek met haar kont richting de bakrand zetten, waardoor ze alleen nog maar naar voren kan, want aan de andere kant (zonder bakrand) sta jij om op te stappen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:15

Ik had het zelfde probleem, en ben gaan clickeren.Als ik op stap click ik,hij buigt z,n nek dan naar mij toe, ik geef dan een snoepje.In de tijd dat ik het clickeren doe en het snoepje stap ik op.Het snoepje wordt wel af gebeouwd.

vera1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:57

Zet je paard stil en als hij gaat lopen stap je niet meer op maar zet je hem weer stil, zo ga je de hele tijd door en geeft hij het vanzelf wel een keer op!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:58

Hoe stap je op? Dit is van wezelijk belang.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:32

Ik volg dit topic ook, ik moet vaak iemand me paard vast laten houden, omdat het paard gewoon van je wegfraait...

hgklady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:27

ik heb het zelfde probleem gehad met mijn paard ik heb het opgelost door middel van rustig blijven en een doel te stellen zeg maar dat je jezelf 2 weekgeeft zodat ze stil staat het enige wat je dan ook doet is op en afstappen je stapt op als zestil staat als ze dan wegloopt stap je weer afdoe je het opnieuw als ze dan op ten duur blijft staan loop je een stukje met je paard en stap je weer af en begin je weer van voor af aan

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:33

Ik stap zelf op met een krukje. Maar zodra ik mijn been over mijn paard heen zwaai, begint ze met lopen. Ik denk dat dat voor haar makkelijker is dan te blijven staan. Ik vind het geen probleem. Maar als ik nog bezig ben om mijn voet in de beugel te krijgen kan ze wel even wachten hoor. De enkele keer dat ik vanaf de grond opstijg, moet ze ook wel blijven staan. anders wordt het zo'n oncharmant gestuntel. :o Volgens mij een kwestie van oefenen. laat iemand haar vast houden, of zet haar klem tegen de muur/ in de hoek.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:53

Mijn paard deed dit toen ik haar net had ook altijd. Af en toe doet ze het nog wel eens. Mijn instructeur heeft me geleerd haar een meter of tien achterwaarts door de rijbaan te duwen in stap. Daarna zet ik haar terug op de plek waar we begonnen en dan kan ik zonder problemen opstappen waarna ik haar beloon omdat ze dan wel netjes blijft staan. Dan is het ook gelijk weer paar weken over.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:07

Dat probleem heb ik ook wel eens gehad met een pony, die begon altijd al te lopen als iemand de voet in de beugel zette. Haar eigenaresse had/heeft daar niet zo'n probleem mee, maar toen ik haar een aantal keer zou rijden wilde ik wel dat ze stil zou staan bij het opstijgen. Telkens als zij al wou lopen terwijl ik dat nog niet wou, zette ik haar een aantal passen naar achteren. Steeds weer totdat ze stil stond als ik op ging stijgen, na een paar keer lukte dat dan. Ik ben er volgens mij ook wel een keertje bijna 10 minuten mee bezig geweest, maar goed ik had die dag toch de tijd en je moet er natuurlijk wel consequent in zijn ;) Het gedrag hield wel stand en ze doet het nu nog steeds bij haar eigenaresse (en als er eens iemand anders op rijdt, dan bij die persoon waarschijnlijk ook), maar als je het consequent vol blijft houden dan zal het vast wel (bijna helemaal) verdwijnen.

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:38

Als ze gaat lopen idd paar passen achterwaards En dan als ze weer gaat lopen weer paar passen achterwaards. Suc6!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:56

Miss eens gaan oefenen in het stil staan, er een hele aparte oefening van maken b.v
Neem de tijd er voor en heb geduld, elk paard kun je leren stil staan is eigenlijk een basis oefening,wat al bij voor het zadelmak maken aangeleerd zou moeten zijn.
Stap ook eens met een krukje op, kan zijn dat het paard het hangen aan een kant niet fijn vind, jou gewicht komt er namelijk 3 x aan te hangen en dat kan een zeer en naar gevoel geven waardoor hij op de loop wil.

SlovesA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:18

je kan misschien de teugels goed strak houden en zodra ze gaat lopen tegenhouden ofzo want tegen een wand aanzetten heeft weinig nut denk ik je weet hoe ze zijn ze lopen gewoon door.
en zodra je ernaast hangt zegmaar om alleen nog maar je been erover heen te doen en ze gaat lopen even blijven hangen en aan de teugels trekken en dat een paar keer herhalen misschien helpt het ik hoop het voor je ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:55

idd zoals al aangegeven is , ieder paard kan je leren te blijven stilstaan.
maak er eens een training van en 1 keer niet rijden maar enkel dat stil staan oefenen.
Ik ben er zeker van dat je paard binnen de kortste keren, dus binnen 1 training braaf zal blijven stilstaan tijdens het opstijgen, en idd ook dan moet hij braaf wachten tot je hem vraagt om te vertrekken.
Dit had idd eigenlijk al moeten aangeleerd zijn van voor het moment er op dit paard gereden wordt.
Dit is echt basis werk.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:57

vera1234 schreef:
Zet je paard stil en als hij gaat lopen stap je niet meer op maar zet je hem weer stil, zo ga je de hele tijd door en geeft hij het vanzelf wel een keer op!

Zo heb ik het gedaan met mijn bijrijd pony en met 3 x was het geleerd ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:01

ladyratina schreef:
Mijn paard deed dit toen ik haar net had ook altijd. Af en toe doet ze het nog wel eens. Mijn instructeur heeft me geleerd haar een meter of tien achterwaarts door de rijbaan te duwen in stap. Daarna zet ik haar terug op de plek waar we begonnen en dan kan ik zonder problemen opstappen waarna ik haar beloon omdat ze dan wel netjes blijft staan. Dan is het ook gelijk weer paar weken over.

Dit is precies zoals wij het aanpakken. Vooral het belonen niet vergeten!

StillAngel schreef:

Naar mijn mening beloon je het paard op deze manier juist voor het weglopen. Immers; je zet hem stil (geeft rust) en stapt niet op. Dit lijkt mij
dus juist averechts werken. Maar goed; ik lees bij een paar andere dat dit wel werkt. :)

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:11

Het kan ook zijn dat je paard last heeft van zn rug, of dat je iets te hard "neerploft" als je gaat zitten.
Of misschien prik je zonder dat je het doorhebt met je voet in de buik..
Als je paard wegloopt, hebben wij geleerd om wel weer terug te gaan naar de plek waar je begon met opstappen..

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:20

@rumpleteaser: Ligt er ook beetje aan wat voor paard je hebt. Een lui paard dat onder het werk wil uitkomen of een werkwillig paard wat gewoon graag wil en enthousiast is. Bij de 1ste zal het misschien niet werken, bij de 2de zeker wel. ;)

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:21

vera1234 schreef:

Idd..same here! Opvoedingsfoutje van mij :o maar tijdens mijn vakantie was mijn instructrice hier niet zo gecharmeerd van. Even volhouden en probleem lost zich vrij snel op. Daarna wel consequent BLIJVEN!! _O-

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:22

justdjen schreef:
vera1234 schreef:

Idd..same here! Opvoedingsfoutje van mij :o maar tijdens mijn vakantie was mijn instructrice hier niet zo gecharmeerd van. Even volhouden en probleem lost zich vrij snel op. Daarna wel consequent BLIJVEN!! _O-

Bij mij is het best wel pure noodzaak, als het paard blijft lopen kom ik er amper op :o En ik heb al een krukje :D

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:24

Mijne deed het ook. Die had uiteindelijke gigantische pijn linksachter en staat nu voor altijd stil.
Dus bekijk eerst of er geen medische rede is...

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:28

Rumpleteaser schreef:
StillAngel schreef:

Naar mijn mening beloon je het paard op deze manier juist voor het weglopen. Immers; je zet hem stil (geeft rust) en stapt niet op. Dit lijkt mij
dus juist averechts werken. Maar goed; ik lees bij een paar andere dat dit wel werkt. :)

Daar ben ik het ook mee eens. Grenzen stellen is belangrijk en als je hem elke keer dat ene stapje laat zetten, krijgt hij elke keer zijn zin.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:30

Wat ik ook doe bij zo'n paard is na het rijden nog even oefenen. Hou halt op de middenlijn (of waar je anders opstapt), stap af, loop een rondje en stap weer op. Meeste paarden zijn na het rijden wel moe dus dan blijven ze beter stilstaan. Als paard het braaf doet beloon je uitvoerig met bijv kloppen op de hals. Zo snapt hij dat hij iets goed doet en zal het voor het rijden ook makkelijker worden ;)