Hengsten en concentratie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedus

Hengsten en concentratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 16:13

Even een vraagje voor mensen die zelf een hengst hebben doorgetraind: ik rij sinds kort een 7 jarige hengst bij. Echt een gaaf dier en ook lief. Het is een Jazz X Samber en er zit dus nogal wat bloed in. Hij is niet heel erg sensibel of neurotisch, maar wel enorm kijkerig en heel moeilijk om naar de ontspanning te rijden. Hij reageert op alles en is waanzinnig sterk.
Ik wil hem niet op kracht rijden, maar ik heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking waar altijd wel iets gebeurt. Nu longeer ik hem eerst even om de stalmoed er af te halen en dan ga ik er op.Ik rij hem dan voorwaarts op de rustige stukken en bij de wegrenmomenten vang ik hem juist weer op. Ik rij veel wendingen, wissel de buiging en de oefeningen af en wissel zijn werk veel af met balkjes, sprongetje, buiten etc. Nu wordt hij langzaam sterker en gaat het dus meer en meer overnemen van mij. Als hij iets engs ziet of hoort zet hij die speknek er op en weg is hij.
Wie heeft er tips om hem goed aan het werk te houden, zonder dat ik hem op mijn spierballen bij de les moet houden.
Zie het onderste paard in mijn profiel en het is meteen duidelijk wat ik bedoel denk ik. :P

Anoniem

Re: Hengsten en concentratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:18

Denk dat het ook een beetje een kwestie van respect is, in dit geval. Hij weet dat hij het over kan nemen van je. Denk hem heel duidelijk maken, dat als jij links zegt, je dan ook links bedoelt, en dat je als je rechts zegt, ook rechts bedoelt.
Verder zelfverzekerd zijn, ook met rijden, bij iemand die zelfverzekerd is, en niet bang, zal een hengst veel minder proberen als wanneer je niet helemaal zeker bent.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 16:23

Tja ik ben waarschijnlijk wat te voorzichtig. Het is niet mijn paard. Bang ben ik niet echt, ik ga wel door tot het lukt in ieder geval. Hij is alleen zo godallejez*s sterk en dat weet ie ook. Nu is mijn oplossing om hem dan maar weer aan de longe te zetten en er weer op te gaan als hij moe is en op mij kan letten (of beter gezegd niet meer op zijn omgeving). Maar ja dat wil ik ook niet eindeloos zo blijven doen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:31

Da's met een hengst die ik vorige week (ivm misschien gaan rijden van dat paard) probeerde ook, was eerst iets wat te voorzichtig (ben een tijdje niet meer zo met hengsten in aanraking geweest) en reken er goed op dat hij het doorhad, en hij probeerde dus nogal over me heen te lopen.
Toen ik bedacht dat ik nu toch wel echt de leiding ging nemen, en hij niet, wandelde hij zo als een lammetje achter me aan, geweldig! Heeft mij wel weer aan het denken gezet, hengsten zijn zo sensibel wat jouw gevoel betreft, en als je maar iets onzeker of voorzichtig bent, en je pakt ff niet genoeg door, en dat hoeft helemaal neit met slaan en schoppen hoor (als je niet "Zen" bent, zeg maar, ben je ook de l*l) lopen ze zo over je heen. En als je wel relaxed bent en kalm, en je bent zeker van wat je doen, en zeker van wat je wilt, dan is juist een hengst zó te genieten :+:

Hengsten zijn leuk om mee om te gaan, maar je moet wel de leiding kunnen nemen en doorpakken als het nodig is, en dan zijn ze geweldig. Hoe is hij met rijden? Wel voorwaarts? (ken er wat die zijn nogal een beetje lazy namelijk).

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 16:56

Hij is aan de hand juist super. Het lammetje waar jij het over hebt. Geeft geen kik, blijft keurig achter me. Het is alleen met rijden. En ja hij is inderdaad lazy. Plakt aan het been. Heb al wel eens een spoortje gepakt, maar daar walst hij ook zo doorheen, dus kan dat net zo goed laten. Loopt net zo lekker zonder. Ik zet hem meestal ook ff terug als hij door me heen loopt. A la Monty Roberts. Heb dit onder de man ook een keer gedaan, maar dat was buiten en het werkte wel.
Hoe heb jij dit met rijden opgelost dan? Voorwaarts rijden en het geklier ff negeren ofzo? Ik heb verder namelijk geen ervaring met hengsten. Hij is trouwens dus weer wel goed te rijden met andere paarden in de bak. Hij kijkt een keer en let er daarna niet meer op. Het zijn zeg maar de non-paard dingen die hem opvallen. BLaadjes, ritseltjes etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:16

Voorwaarts rijden idd, en soms ff een flinke tik erbij, niet te lief zijn hoor. En idd, het geklier negeren en hem prijzen als hij het goed doet (hengsten hebben ook vaak een typisch mannelijk ego, héél gevoelig voor beloningen, ze horen graag dat ze knap en leuk en lief enzo zijn).
Maar vooral belangrijk: hem niet een vinger geven, ook niet met rijden, want hij pakt gelijk je hele hand. Dus lopen is lopen, en niet lopen is direct een tik erbij. Bokken? Kan hij er nog een krijgen, ook dat niet tolereren. Bij hengsten heb ik een zero-tolerance beleid, wat moet dat moet, en wat niet mag, mag ook echt niet. En je kan wel kiezen om de enge hoeken een beetje links laten liggen, maar wees wel gewoon heel streng in: als jij wil dat hij doorloopt, dan moet hij dat doen, en als jij wil dat hij daar en daar een volte maakt, moet hij dat echt doen, niet 1 keer goedvinden dat hij het niet doet, want dan doet hij het alle volgende keren ook niet meer.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 17:39

Ok, als ik het zo hoor dan ben ik dus eigenlijk wel goed bezig. Moet ik alleen iets minder voorzichtig zijn. Ik ga door tot hij doet wat ik wil zonder trekken en vermijd eigenlijk niks. Thx!
Overige tips blijven welkom hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:44

Idd iets minder voorzichtig zijn, en idd niet trekken, niet hem uitdagen om het gevecht met je aan te gaan (dat wint hij altijd) maar niks vermijden en gewoon eerlijk en consequent zijn. Voordeel van veel hengsten is imo wel dat ze goudeerlijk zijn, met al hun praatjes :D Ik hou er wel van, ruwe bolster, blanke pit :D

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:50

Ik heb mijn hengst zelf alles geleerd, dus ken hem door en door.
Hij heeft ook last van zijn concentratie, ik negeer dit en rij gewoon lekker door en binnen seconden is hij gewoon weer bij mij.
Je kan een hengst niks afdwingen, het is vragen en geven.
Als zij hier geen antwoord op hebben en hun eigen gangetje gaan hebben ze gewoon geen respect en die respect moet er uiteraard zijn.

Ik zou wat consequenter gaan rijden zonder hem iets af te dwingen, maar wel duidelijk laten weten wat je wilt. Maja, vind maar een goede balans hierin.
Gewoon door blijven rijden en vanaf seconden 1 aan het werk zetten, hengstem zijn vaak ook lui dus je moet flink achter hun reet zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:54

Vragen is bij een merrie :D
Hengsten geef je gewoon een opdracht hoor :D Tenminste, ik toch wel, ik ga niet vriendelijk vragen of hij bij E-B wel even een volte wilt maken. Als ik een volte wil, maken wij een volte, zo simpel is dat, hoor :D

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:58

Yamcha schreef:
Voorwaarts rijden idd, en soms ff een flinke tik erbij, niet te lief zijn hoor. En idd, het geklier negeren en hem prijzen als hij het goed doet (hengsten hebben ook vaak een typisch mannelijk ego, héél gevoelig voor beloningen, ze horen graag dat ze knap en leuk en lief enzo zijn).
Maar vooral belangrijk: hem niet een vinger geven, ook niet met rijden, want hij pakt gelijk je hele hand. Dus lopen is lopen, en niet lopen is direct een tik erbij. Bokken? Kan hij er nog een krijgen, ook dat niet tolereren. Bij hengsten heb ik een zero-tolerance beleid, wat moet dat moet, en wat niet mag, mag ook echt niet. En je kan wel kiezen om de enge hoeken een beetje links laten liggen, maar wees wel gewoon heel streng in: als jij wil dat hij doorloopt, dan moet hij dat doen, en als jij wil dat hij daar en daar een volte maakt, moet hij dat echt doen, niet 1 keer goedvinden dat hij het niet doet, want dan doet hij het alle volgende keren ook niet meer.

Helemaal mee eens. Anders neem je een keer een slof erbij, die kan gewoon loshangen, maar zodra je hengst het overneemt pak je hem erbij. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:02

Zat ik ook aan te denken, maar word al regelmatig afgeschoten (IRL, niet op Bokt) omdat ik aan een slof durf dénken, dus noemde het maar niet :o

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:07

Tuurlijk als je een volte maakt maak je een volte.
Maar ik kan mijn hengst niks afdwingen op een groffe manier, dus schoppen, slaan etc.

Wat ik duidelijk wil maken is dat je een manier moet vinden om samen te werken en hij moet gewoon respect voor je hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:26

Denk dat wij langs elkaar heen praten.
Er bestaan veel meer vormen van dwang dan alleen maar slaan en schoppen. Het niet slaan en schoppen is niet hetzelfde als niets afdwingen.
En afdwingen op een grove manier zou je imo bij geen enkel paard moeten doen. Alleen zijn ruinen en merries (hoewel, niet allemaal := ) op dat punt toleranter. Ik wil met ieder paard een manier vinden om samen te werken, want op kracht een paard willen overheersen verlies je uiteindelijk altijd...... als je denkt dat je als klein mensje tegen 600 kg op kan, op kracht, moet je nog maar eens heel hard nadenken :=

Alleen bij een hengst moet je gruwelijk consequent zijn, 10 keer consequenter dan bij een ruin of een merrie, want een hengst pakt de ruimte die je geeft, álle ruimte die je geeft, en sneller dan jij door hebt. Qua rijden vind ik hengsten niet ingewikkelder dan merries of ruinen, dat werkt min of meer hetzelfde, dat is gewoon goed rijden, en consequent zijn in je hulpen. Maar in de omgang is een hengst wel degelijk moeilijker dan een ruin of een merrie, en vooral moeilijker in die zin, dat ze je keihard confronteren met je fouten. 1 klein foutje, 1 keer minder strak kun je best bij een ruin doen, maar bij een hengst niet. Want de volgende keer doet hij het gewoon niet meer, want vorige keer hoefde het ook niet.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:32

Denk ook dat wij langs elkaar heen spraken en waarschijnlijk formuleerde ik het niet duidelijk, want ik ben het totaal met je post eens haha.

Het klopt dat je ze een stuk minder ruimte kan geven, wel weet ik uit ervaring wat ik bij mijn hengst gezien heb toen iemand erop reed. Die dus van mening is dat je een paard iets moet afdwingen. Dat mijn hengst helemaal in verzet kwam, ook omdat hij de ruimte niet kreeg.
De ruiter gaf een hulp, maar geen ruimte om het paard dit te bewerken en hield hem erg strak van voren, er was dus totaal geen sprake van samenwerking.
Mijn ruinen hadden dit gepikt en het gevecht niet zijn aangegaan maar mijn hengst dus wel.

Onder mij is hij hartstikke braaf, ken hem ook door en door. En hij kent alle hulpen en loopt succesvol in de sport

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:34

Dat herken ik idd wel, bij mij als je de hengst heel kort pakt, staat hij rechtop, en da's niet grappig (en hij maait erbij met de voorbenen). Je moet idd wel fysieke ruimte geven, maar geen ruimte om onzin uit te halen, of niet consequent zijn :j
Wij praatten idd langs elkaar heen, want ik herken precies wat jij zegt :j

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:35

Haha via internet valt ook minder goed te communiceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:38

Klopt, denk dat als we dit gesprek IRL hadden gevoerd, dat we het vanaf het begin met elkaar eens waren geweest :)

't Is lastig soms hoor, met geschreven taal mis je de helft van de boodschap.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:46

Inderdaad! En soms komen dingen ook heel anders over dan dat bedoelt word.

Ach! We zijn het eens haha, laten we weer ontopic gaan haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:48

Ik niet, ik stop ermee voor vandaag. Ik pak een goed glas wijn en een boek. Morgen weer paarden :) en hengsten (was ik toch nog ontopic).

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:06

Mijn ervaring is dat je met hengsten kort, strak en duidelijk moet zijn. Op kracht red je het niet. Waarschijnlijk ben je net niet snel genoeg of is hij net wat sneller dan jij. Ik stap op en zit er dan letterlijk en figuurlijk bovenop en probeer elke vorm van sabotage gelijk de kop in te drukken. Ik ben duidelijk maar niet hard of grof. Deze manier van rijden moet je wel liggen natuurlijk. Als hij last van bakkabouters heeft kun je over het volgende nog even nadenken: in de natuur zijn hengsten voor de verdediging en voortplanting. Dit maakt dat hengsten vaak een stuk minder angstig en veel dapperde zijn als merries en ruinen. Vaak is het niet echt schrikken maar kun je met bakkabouters enorm lachen ( als paard dan he)

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 11:26

Een andere ruiter heeft hem voor mij al met slof gereden en toen ging hij inderdaad rechtop. Ik ben zelf wel handig met een slof, maar gebruik hem liever niet. De reden waarom het mij mij tot nu toe iets beter gaat is omdat ik hem meer ruimte geef en hij dus ook het idee heeft dat hij mag lopen. Helaas ben ik dan weer net iets te ruim voor hem denk ik :D . Ik zaag, schop en trek niet, maar moet hem af en toe wel echt even op kracht doorbuigen waar hij dat dan niet direct wil. Daar zet ik dus wel echt even op kracht (en met been) door. Dat is dan met name in al die enge stukjes van de bak.
Nou is hij buiten aan de hand ook een enorme angsthaas }:0 en is het helemaal geen dominante hengst. Sterker nog als hij los staat met een ruin, dan is die hem de baas. Hij schuilt graag achter mij of een ander paard (ruin of merrie) en dan zonder interesse om uit te dagen of er op te springen. Het is eigenlijk nogal een watje. Heeft ook veel meegemaakt en hij is gewoon niet zo'n haantje.
Hij neemt zeker teveel de leiding met het rijden, daar ben ik het met jullie wel over eens. Aan de andere kant is de bak naast een loods met een open stukje waar veel werklui bezig zijn met hoogwerkers, veel klapperende stukjes plastic, katten die voor je voeten wegschieten en veel groot verkeer. Mensen aan de overkant met lawaaierige werktuigen en dat soort dingen. En hij is pas laat ingereden en nooit doorgereden. Dus hij is 7 en nog zo groen als gras. Ik zou hem zelf graag eens een tijdje in een binnenbak doorrijden en dan weer de buitenbak in, maar helaas kan dat dus niet. Ik ben in ieder geval wel aan het lessen met iemand die hetzelfde zegt als jullie doen, dus het zal wel goed komen. Daarnaast gaat er nog iemand anders mee aan de slag zodat hij ook wat meer gereden gaat worden. Ik kan namelijk maar 1 a 2 keer per week er op, dus dat schiet ook niet op. _/-\o_
O en ik ben geen superruiter, maar een hele gewone. Maar consequent ben ik dus echt wel. Dat heb ik dan weer mee gelukkig. En het komt ook niet in mijn woordenboek voor om op te geven. Hij gaat pas naar stal als ik een stukje ontspanning heb. Afsluiten met een succeservaring en beloning is mijn motto en soms is dat dan na een half uur en soms pas na anderhalf. :P

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 11:31

Iemand van jullie toevallig een Hagenees? Dan ben je heel erg welkom om een keer mee te kijken hoor :D

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:47

Ik heb in de tijd nog een fjordhengst gehad (broer van mijn merrie)
Dat was ook echt een mak lammetje in alles! Tot het opleren begon..
Mijn reactie was ook 'ga jij klieren, gooi ik je wel aan de longe', net zoals jij.. Maar daardoor leren ze net, dat als ze moeilijk doen, jij eraf stapt en ze lekker mogen gek doen aan de longe.. Nou, ga je toch zoveel mogelijk klieren tot je baas helemaal niet meer op je rug komt?
De longe vind ik een goeie oplossing voor aan het begin, om inderdaad de stalmoed of overtollige energie er even uit te gooien. Maar ik gebruik het nooit of te nimmer meer tijdens het rijden zelf wegens de reden dat ze den danken 'oh lekker klieren, baas gaat eraf'
Gewoon lekker doorzetten en je niet laten doen zoals de rest voor mij al zei..

en vooral.. geniet ervan!
Veel succes!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 14:26

was een noodoplossing hoor hahaha, maar zal er aan denken]