Niet aan de hulpen, wat bedoelen ze ermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linnnh

Niet aan de hulpen, wat bedoelen ze ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 11:43

Hoi!

Ik en mijn vriendin hebben de laatste tijd steeds hetzelfde op de coupon staan;

Niet genoeg aan de hulpen (of in die trant)

Wat word ermee bedoeld? Aan het been of wat?
Ik rij B, vriendin L2 en we komen er eigenlijk niet zo goed uit. Want aan het been zijn ze wel, maar hoe of wat?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:44

Aan de hulpen betekent dat je paard scherp is op jou hulpen, dus zonder al te veel poespas. Luisterd hij als je harder of zachter wilt, als je een volte wil maken, als je in galop wil aanspringen etc. zonder dat je hiervoor een schop hoeft te geven, aan de teugels hoeft te sjorren of je zweep hoeft te gebruiken.
Dat soort dingen ;)

Marvel

Re: Niet aan de hulpen, wat bedoelen ze ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:02

Dus als hij niet genoeg aan de de hulpen is, betekend dat dat je bv veel been moet geven om reactie te krijgen. Om je paard beter aan de hulpen te krijgen kan je veel overgangen rijden. Dan niet alleen stap-draf, draf-galop. Maar ook vanuit stil-stand aandraven of vanuit stap in gallop. Je zult merken dat je paard dan veel actiever reageert op alleen je kuithulp. Succes!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 18:34

ja maar dat is het hem juist, hijs echt perfect aan mijn been. Als ik stilsta en ik geef been is die binnen 1 sec weg. Vandaar dat we het ons zo afvroegen, meer dan alleen aan je been bijv..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:44

en als je onderdelen van een proef uitvoert, met de voorbeelden die brittkitt noemt (volte, afwenden, wijken) hoe gaat dat? Ben je tijden je proef ook veel aan het drijven? En op het moment dat je aandrijft, hoe doe je dat dan?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:44

Lynn_x schreef:
ja maar dat is het hem juist, hijs echt perfect aan mijn been. Als ik stilsta en ik geef been is die binnen 1 sec weg. Vandaar dat we het ons zo afvroegen, meer dan alleen aan je been bijv..

Misschien ben je te groot in je hulpen? Dus em dat je te grof bent weet niet goed hoe ik het uit moet leggen maar misschien bedoelen ze gewoon dat je niet subtiel je hulpen geeft.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:52

Het kan ook zijn dat het paard teveel 'zelf' loopt.
Paard loopt, maar jij hebt eigenlijk niets te vertellen over het tempo.
Wanneer jij vraagt om te 'wachten', wacht het paard niet. Het paard bepaald zelf het tempo en niet de ruiter.
En op dat soort momenten moet jij wat 'harder' inkomen met je (rem)hulpen. ;)

'Niet aan de hulpen', hoeft dus niet persee samen te hangen met 'aan het been'.

Overigens, het paard schiet misschien wel goed weg voor je been, maar is dat wel jou tempo?
Of trekt het paard zich er eigenlijk onderuit? (lang maken ipv achterhand er onder). En duwt het paard dan door? Dus niet stoppen wanneer jij ho zegt?

Niet willen wachten en niet écht vooruit gaan op het been hangt vaak samen.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 22:52

Pion; aha dat maakt het wel een stuk duidelijker. Als ik been geef zet ze idd wel gewoon achterhand eronder, maar ze maakt vaak wel der eigen tempo in het proefje; 2 proeven = klaar. Dus sneller lopen is sneller klaar was der al snel duidelijk :+

Denk dat ze idd dat bedoelen, bedankt ik ga ermee bezig :j

BeautyLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:22

Aan de hulp betekend dat je pony niet goed aan je ben is dus je moet je pony atentermaken met inrijden en trainen. Ook in de proef moet je daar op blijven werken natuurlijk.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 16:44

Aan me been is ze juist wel, denk eerder wat pion zegt; niet luisteren naar rem hulpen ;_

Gloe1lamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:25

Onder aan de hulpen staat versta je alle hulpen, dus ook het remmen. Als ze niet reageert op een ophouding, steeds iets sterker inkomen totdat ze reageert. Daarna moet je proberen om je hulp weer kleiner te maken, totdat een ophouding weer genoeg is. Eventueel kun je dit oefenen samen met een stemhulp.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:52

Aan de hulpen bedoelen ze het totaal pakket, dus netjes vw voor je been, zijwaarts voor je been,
netjes kunnen wenden, tempo omlaag of omhoog.
En dan is het ook nog het mooist, als die hulpen zo subtiel mogelijk zijn.

Je zegt zelf al dat overgangen terug niet zo goed gaan, tja, dan staat ie niet goed aan de hulpen....

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 23:06

Nouja opzich de overgangen terug gaan wel, maar ik snap wel wat ze ermee bedoelen en ze hebben er ook zeker gelijk in. Voort L2 moet allemaal nog wat netter, komt goed!

Bedankt iig!

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:39

Eigenlijk is niet aan de hulpen als een paard simpelweg nie naar je hulpen luisterd.