Eerste keer bitloos; paniek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlotteMae

Eerste keer bitloos; paniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 08:57

Hallo iedereen,

Door de vele positieve verhalen over bitloos rijden, dacht ik; kom laat ik het ook eens proberen.
Dus gisteren heb ik een bitloos hoofdstel gekocht, met kruisbanden. En dacht ik laat ik het maar gewoon proberen.

Mijn eerste reactie was zeer positief, hij reageerde goed op ophoudingen en liep lekker nagevelijk. Zelfs sturen en wenden was geen probleem.
Maar in de galop raakt hij opeens in paniek en begon hij met zijn hoofd te schudden. Dus doet hij normaal nooit! Hem toen weer ontspannen krijgen, kostte toen een stuk meer moeite.

Doe ik iets fout? Ik was natuurlijk niet hard met mijn hand. Of is dit gewoon een kwestie van wennen?

Alvast bedankt!

(Sorry als hier al andere topics over zijn...)

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:01

Een hoofdstel wat kaakgekruisd is, heeft vaak weinig release. Zodra je wat meer teugel geeft, wordt de druk op het hoofd niet direct minder. Wellicht heb je de teugel een keer wat meer aangehaald en wist hij even niet meer hoe hij aan de druk kon ontsnappen. Niet alle bitloze hoofdstellen zijn gemaakt om met aanleuning en constante druk te rijden. Misschien reageert hij beter op een sidepull?
Laatst bijgewerkt door Merel_Brit op 22-02-11 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:02

paard van mijn vriendin deed dit ook, zelfs in draf. Hij kwam gewoon bijna omhoog, zo hoog gooide hij zijn hoofd omhoog. Heb hem met hele lange teugels gereden en dan steeds iets meer oppakken.
Je zou ook deze als neusriem aan je bithoofdstel kunnen maken misschien en dan met dubbele teugel kunnen gaan rijden waarbij je de bitloze teugel iets losser laat?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:03

Bij zo'n kingekruist of kaakgekruist hoofdstel geeft het geen 'release' . Als je die een keer aanspant, blijft dat aangespannen! Misschien kun je beter een side-pull proberen. Daar is loslaten, ook echt loslaten.

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 09:49

Michellkuh schreef:
Bij zo'n kingekruist of kaakgekruist hoofdstel geeft het geen 'release' . Als je die een keer aanspant, blijft dat aangespannen! Misschien kun je beter een side-pull proberen. Daar is loslaten, ook echt loslaten.

Waar kan je die kopen?
Bij mijn ruitersportzaak hebben ze die namelijk niet. Alleen de kaakgekruiste.

bonnietje

Re: Eerste keer bitloos; paniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:54

Ik heb pas ook voor het eerst gereden met kaakgekruist, ik had gelezen dat deze ook het meest geschikt was voor dresssuurmatig gebruik. Opzich ging het wel lekker, ik reed express met langere teugels en hij liep lekker nagevelijk. Net als met bit. Maar in de galop kreeg ik hem amper vooruit, de release is inderdaad erg slecht en hij gaf daar echt wel aan van wat is dit. Hij heeft ook een dik vachtje dus dit helpt ook niet echt mee. Ik ga het misschien van de zomer nog een keer proberen en nadenken of ik op een of andere manier de release kan verbeteren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:57

Ook een kaak gekruist zou los moeten laten ,
Miss heb je in de galop te veel druk gehouden en daardoor is hij in paniek geraakt

Miss ook niet erg verstandig om gelijk te galopperen , maar bij het begin beginne, stap , draf en als dta bevestigt is de galop eens proberen, neem de tijd en wil niet alles in een dag of week of een mnd.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:03

Het klinkt mij meer alsof je teveel druk op de teugels hebt gehad. Een kaakgekruist hoofdstel is niet gemaakt om met een constante druk te rijden, maar juist meer voor signaalrijden. :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:08

Elanor schreef:
Het klinkt mij meer alsof je teveel druk op de teugels hebt gehad. Een kaakgekruist hoofdstel is niet gemaakt om met een constante druk te rijden, maar juist meer voor signaalrijden. :)

Ik heb juist geleerd dat dat met een kaak of kingekruist wel kan. Maar dat idd de release minder is.
De meeste paarden die ik ken rijden lekkerder op een sidepull. Maar dat hoeft natuurlijk niet.
Misschien kun je dat is proberen?

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:10

CharlotteMae schreef:
Michellkuh schreef:

Waar kan je die kopen?
Bij mijn ruitersportzaak hebben ze die namelijk niet. Alleen de kaakgekruiste.

Heb je misschien een aansnoer neusriem?
Die kan je ok als een side pull gebruiken.
Stel dat het bevalt kan je als nog z'n orgineel hoofdstel kopen.
Ik rij zelf ook met gewoon z'n aansnoer neusriem.
http://94.100.118.43/1171450001-1171500 ... _yDMZ.jpeg
http://94.100.122.146/1171450001-117150 ... _9Z73.jpeg

Je kan eventweel ook een gewoon engels neus riem pakken.
Maar zelf vind ik de aansnoer neus riem prettiger.
Omdat dit iets dikker is en wat zachter.
Maar dit schilt denk ook per paard.
Wat je ook kan doen is zelf een sidepull maken.
Ook dit is vrij makelijk en hoeft niet veel te kosten.
Als je in tressen heb laat maar even weten dan leg ik het wel uit.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:16

je kunt ook bij www.diereninpastel.nl je eigen laten maken, in je eigen kleurtjes. Eventueel bakstukken erbij laten maken, of gewoon aan je eigen bakstukken bevestigen. Voila :3 En precies in de kleuren dat je mooi vind.

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 11:36

Citaat:
Heb je misschien een aansnoer neusriem?
Die kan je ok als een side pull gebruiken.
Stel dat het bevalt kan je als nog z'n orgineel hoofdstel kopen.
Ik rij zelf ook met gewoon z'n aansnoer neusriem.
http://94.100.118.43/1171450001-1171500 ... _yDMZ.jpeg
http://94.100.122.146/1171450001-117150 ... _9Z73.jpeg

Je kan eventweel ook een gewoon engels neus riem pakken.
Maar zelf vind ik de aansnoer neus riem prettiger.
Omdat dit iets dikker is en wat zachter.
Maar dit schilt denk ook per paard.
Wat je ook kan doen is zelf een sidepull maken.
Ook dit is vrij makelijk en hoeft niet veel te kosten.
Als je in tressen heb laat maar even weten dan leg ik het wel uit.

Ja, graag!

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 11:38

Ik ga het vandaag nog één keer proberen. Anders breng ik het hoofdstel terug.

Hij loopt prima op een bitje, heerlijk ontspannen en heb nooit problemen. Ik wou het alleen een keer proberen om bitloos te rijden. :)

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:48

Wat ik niet genoemd zie worden, is het verschil in inwerking tussen kaakgekruisd en sidepull. Kaakgekruisd is insnoeren, release is mijns inziens volledig afhankelijk van de ruiterhand omdat het materiaal blijkbaar niet snel weer terugglijdt in positie. De sidepull geeft, bij juist gebruik, onmiddelijk release op het moment dat het paard nageeft (wijkt voor de druk), daarnaast kan de ruiter nog eens extra release geven.

Wat hierbij natuurlijk ook nog eens om de hoek komt kijken, is de definitie van "een stille hand"... De door mij gehanteerde definitie van een stille hand (zo is het mij ook geleerd door mijn rijinstructeur, een oude legerinstructeur) is de hand die meebeweegt met het hoofd om steeds een gelijke contactdruk te houden. Dus niet een hand die stil is ten opzichte van het lichaam van de ruiter... Dit laatste geeft namelijk steeds een ophouding/ruk(je).

Als ik kijk naar de reactie van het paard, vermoed ik een combinatie van slechte release (mogelijk door het materiaal) in combinatie met positie van de hand.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:21

Turbolove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:39

had hetzelfde probleem met mijn pony, voor de eerste keer, ik had een touwhalsterhoofdstel, met kingekruist, reageerde in stap en draf super, maar galop, ook erg met zijn hoofd schudden enzo.

Heb de eerste keren ook gewoon alleen stap en draf gedaan om,hem eraan te laten wennen,
maar niet elke optoming van bitloos is geschikt voor elk paard.

misschien kan je een sidpul proberen.
heb evt wel een bitloosombouwneusriem voor je liggen, mocht je het een keer willen uitproberen?

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:46

Met kaakgekruisd is niets mis wat mij betreft.. wel vaak genoeg lucht geven, maar je kunt met bit ook niet constant vasthouden (dan loopt het paard niet ontspannen).
Verder moeten veel paarden even een aantal keren wennen. dat kan wel 10 keer duren.
Vind het dus eigenlijk niet helemaal juist om meteen aan t dressuren te gaan.
Beter zou zijn niets vragen en paar keer uitproberen (in jouw geval stap en draf).
Steeds iets meer gaan vragen en een keer voorzichtig galop proberen na een aantal keren rijden.
Heb hier al meerdere paarden mee gereden en ieder paard bleek uiteindelijk geschikt voor bitloos.
Het ene paard liep er vanaf dag 1 lekkerder op dan met bit (t paard in mijn profiel) en t andere paard heb ik echt langzaam moeten wennen. Daarna vond hij het heerlijk!
Kun je hier iets mee?
Succes!!

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:46

Elanor schreef:

Maar moet je jezelf dan niet afvragen of dit dan het juiste harnachement is? Het kan nou eenmaal wel eens gebeuren dat er te veel druk op de teugel staat (zeg je paard geeft een keer een bok oid en je raakt even uit evenwicht). En het lijkt me niet fijn dat op die momenten je paard ook nog eens in paniek raakt.

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 00:08

amsterdam_30 schreef:
Met kaakgekruisd is niets mis wat mij betreft.. wel vaak genoeg lucht geven, maar je kunt met bit ook niet constant vasthouden (dan loopt het paard niet ontspannen).
Verder moeten veel paarden even een aantal keren wennen. dat kan wel 10 keer duren.
Vind het dus eigenlijk niet helemaal juist om meteen aan t dressuren te gaan.
Beter zou zijn niets vragen en paar keer uitproberen (in jouw geval stap en draf).
Steeds iets meer gaan vragen en een keer voorzichtig galop proberen na een aantal keren rijden.
Heb hier al meerdere paarden mee gereden en ieder paard bleek uiteindelijk geschikt voor bitloos.
Het ene paard liep er vanaf dag 1 lekkerder op dan met bit (t paard in mijn profiel) en t andere paard heb ik echt langzaam moeten wennen. Daarna vond hij het heerlijk!
Kun je hier iets mee?
Succes!!

Bedankt voor je tips!
Ik heb ook zeker geprobeerd erg rustig te beginnen, eerst rustig is stap, dan een keer halthouden. Natuurlijk nam ik licht aanleuning, ook hier reageerde hij goed op. Om de vijf minuten een lange teugel en dus lucht (overigens doe ik sowieso regelmatig lange teugel met rijden, ook met bit) Het beviel me allemaal erg goed. Misschien werd ik daarom wat overmoedig en deed ik er wat galop bij. Voor de rest heb ik niets 'gedressuurd'. :)

Ik heb het geprobeerd erg bij de basis te houden. Maar toen hij is paniek raakte, werd hij erg onrustig en ik werd wat onzeker. Het is voor ons beiden nieuw.
Vandaag gewoon weer met bit gereden. Maar ik ga het zeker nog een keer proberen om bitloos te rijden, op een maandagochtend in alle rust.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:11

Ik zou gewoon lekker beginnen met bitloos via een lage/africhtingsneusriem & gewoon aan de rondjes vast klikken. Gewoon links is links en rechts is rechts, geen ingewikkeld gedoe met onderlangs, vind ik zelf ook niet fijn rijden :n

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:10

Hihi.. met lucht geven bedoel ik geen lange teugel.. maar dat je niet constant grote druk houdt en een beetje ontspant (teugel iets losser laten soms) als het kan.
Vooral met de binnenteugel.
Heb mijzelf aangeleerd om bijv als paard super loopt even een aai over de binnenhals te geven kort ;). Dan laat je ook ff de teugel los.
Succes!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:26

Mooi hoofdstel.
Er zijn binnen het bitloos meerdere systemen:
SYSTEEMBESCHRIJVING
1 druk op hals (rijring)

2 druk op neus, directe teugelvoering (Bosal)

3 druk op neus en wangen, directe teugelvoering (sidepull)

4 druk op neus en wangen, kingekruiste teugelvoering

5 druk op neus en wangen, nek / kingekruiste uitvoering (Cook)

Als het goed is wijkt een paard voor druk en zal hij op die manier dus ook reageren op de druk. Misschien mist je paard nu juist de druk waardoor ie met het hoofd schudt.
Meer informatie over bitloos kun je vinden op onderstaande site.

Vinca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:08

kijk daarom heb ik geen gekruisde riemen want als je stuurt kneed of trekt snoert hij de neus af
en dat kan erg pijnlijk en vervelend zijn

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:48

Ik heb mijn pony tot bijna de M1 bitloos gereden (waar het dus stopte)
Ik heb een super mooie kieffer lindell side-pull one size
dus wie interesse heeft PB...... :D

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:52

heb mijn paard ook wel eens bitloos gereden op kaakgekruist systeem en gewoon met kingekruist e.d.
Nou, ik moet wel zeggen dat mensen een dag later dachten dat ik een training bij een bodybuilder had genomen. trekken!!! Mijn paard wordt daar ontzettend sterk op en als je teugels aanneemt, kun je hem niet fatsoenlijk sturen, terugnemen o.i.d. Wordt heel sterk, trekt heel erg en heel stug. Jammer, maar toch maar een bitje ;)