hoe bitloos sturen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sasjhuu

hoe bitloos sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 17:57

voor de mensen die zonder bit rijden

hey
ik heb het bitloos rijden ontdekt :D
ik vind het helemaal fantasties.
alleen nu is mijn stuur weg :')
dus mijn vraag aan jullie,
hoe sturen jullie??
hoe kan ik opnieuw leren sturen?

Judass

Re: hoe bitloos sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:59

Tja eigenlijk is het (bijna) hetzelfde...
Wat voor hoofdstel heb je?

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:01

Met je zit en je benen misschien? :D

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:02

Melissaaaaa schreef:
Met je zit en je benen misschien? :D

Daar komt het op neer ja :j .

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:03

sasjhuu schreef:

hey
hoe sturen jullie??

Als jij nu helemaal geen stuur meer hebt doe je iets niet goed. Sturen op een paard is veel meer dan aan de teugels trekken. Ik zou mijn paard dan dus eerst beter op de benen en de zit leren reageren.
Mijn paardje liep overigens zo weg met haar bitloze optoming toen. Wat voor optoming gebruik je?

sasjhuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 18:04

judith370 schreef:

ik heb een gewoon hoofdstel maar inplaats van bit heb ik er een Sidepull neusriem aan zitten

sasjhuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 18:05

eilleen333 schreef:
sasjhuu schreef:

hey
hoe sturen jullie??

Als jij nu helemaal geen stuur meer hebt doe je iets niet goed. Sturen op een paard is veel meer dan aan de teugels trekken. Ik zou mijn paard dan dus eerst beter op de benen en de zit leren reageren.
Mijn paardje liep overigens zo weg met haar bitloze optoming toen. Wat voor optoming gebruik je?

het stuurt een heel klein beetje als ik hard druk,
?optoming?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:07

Optoming=hoofdstel

Het gaat er juist om dat sturen niet enkel trekken is. Dus leer eerst ''goed'' sturen met bit (op zit en benen).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:08

Wat doe je als je een wending wil rijden?

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:08

Je moet niet 'hard drukken'. Heb je les?

sasjhuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 18:09

Air schreef:
Wat doe je als je een wending wil rijden?

ik geef aan de binnen teugel iets druk, ik doe de buitenteugel iets na voren en ik geeft druk met mijn buiten been

Melissaaaaa schreef:
Je moet niet 'hard drukken'. Heb je les?

als ik met bit rij druk ik ook niet hard, en ja ik heb les van 2 mensen en aventoe van een 3e erbij voor springen

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:12

Ehm...Er verandert redelijk weinig? Gewoon goed met je benen en zit inderdaad :j Qua teugels veranderd er bijna niet. Misschien moet je je pony langzaam laten wennen, eerst mét bit en dan steeds het teugelgebruik wat terugbrengen..? Zoiets?

Edit; Ik heb altijd geleerd ja om ook de buitenteugel iets naar voren te laten gaan, losser. Ging ook nooit. Nieuwe instructrice nu, en die heeft me juist geleerd met de buitenteugel richting je heup/buik te gaan en je binnenteugel iets meer druk naar de zijkant. En dan je benen etc.

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:19

Citaat:
als ik met bit rij druk ik ook niet hard, en ja ik heb les van 2 mensen en aventoe van een 3e erbij voor springen

precies hetzelfde als met bitloos, moet je ook niet hard drukken, dan komt er druk op de neus en op andere plekken bijv. achter de oren (weet niet welke optoming je hebt?) wat ook gevoelig is :) Qua rijden veranderd er idd eigenlijk niets!

sasjhuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 18:26

Melissaaaaa schreef:
Citaat:

precies hetzelfde als met bitloos, moet je ook niet hard drukken, dan komt er druk op de neus en op andere plekken bijv. achter de oren (weet niet welke optoming je hebt?) wat ook gevoelig is :) Qua rijden veranderd er idd eigenlijk niets!

ik heb een gewoon hoofdstel maar inplaats van bit heb ik er een Sidepull neusriem aan zitten
(ik heb hem vrij hoog zitten want ik las dat, dat moest)

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:38

huh? Je stuurt toch door je zit, je buitenbeen en je buitenteugel tegen de hals?! Toch niet met je binnenteugel?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:00

Finnean schreef:
huh? Je stuurt toch door je zit, je buitenbeen en je buitenteugel tegen de hals?! Toch niet met je binnenteugel?

:j Ligt er natuurlijk wel aan, maar in dit geval; ja.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:03

als je een wending wilt maken moet het paard eerst gereballanceerd worden dus op de achterhand met een halve ophouding (vanuit buikspieren en indien nodig hand/been) Dan draai je met het paard mee in het verloop van de wending en vervolgens gaan als het goed is je armen ook mee. Valt je paard op het binnenvoorbeen kan die de wending niet netjes doorkomen, zeker niet als je ook nog op dat been gaat zitten en hem erop trekt door aan je binnen teugel te trekken. Dan is er geen ruimte meer voor het binnenachterbeen om onder het lichaam geplaatst te worden en is de balans weg, iets wat erg belangrijk is, voor welke oefening dan ook. Als je paard teveel op binnenvoor valt kun jij met je gedachten bij de achter benen blijven en met je zit iets meer op het buitenachterbeen zitten, zonder te hangen oid.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:17

sasjhuu schreef:
judith370 schreef:

Een sidepull is wel de fijnste optoming (vind ik). Het sturen blijft inderdaad gewoon hetzelfde. Let op dat je de buitenteugel er in een wending goed bij houdt, zowel met als zonder bit. Kijk waar je heen wilt, beide handen iets naar die kant en gewicht op je binnenzitbeenknobbel. Succes!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:18

lailapri schreef:
als je een wending wilt maken moet het paard eerst gereballanceerd worden dus op de achterhand met een halve ophouding (vanuit buikspieren en indien nodig hand/been) Dan draai je met het paard mee in het verloop van de wending en vervolgens gaan als het goed is je armen ook mee. Valt je paard op het binnenvoorbeen kan die de wending niet netjes doorkomen, zeker niet als je ook nog op dat been gaat zitten en hem erop trekt door aan je binnen teugel te trekken. Dan is er geen ruimte meer voor het binnenachterbeen om onder het lichaam geplaatst te worden en is de balans weg, iets wat erg belangrijk is, voor welke oefening dan ook. Als je paard teveel op binnenvoor valt kun jij met je gedachten bij de achter benen blijven en met je zit iets meer op het buitenachterbeen zitten, zonder te hangen oid.

Dit is het oplossen voor het paard... iets wat je niet wilt aangezien ie dan alsnog scheef blijft.
Denk niet dat TS toe is aan halve ophoudingen terwijl ze bitloos nog niet kan sturen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:42

Het paard valt op het binnenvoorbeen omdat het vaak het buitenachterbeen niet wilt belasten. Ga je in het gecreeerde gat zitten maar wel van je paard eissen dat hij recht wordt zonder hem de ruimte te geven hem rechter te kunnen laten worden, vind ik dat niet geheel eerlijk naar je paard toe. Jij als ruiter wilt op het paard zitten, paard vraagt daar meestal niet om.

Misschien ziet ts dan in dat een wending (sturen) iets anders is als trekken?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:55

Maar het buitenachterbeen hoeft in die buiging ook niet belast te worden, dat is immers de buitenkant. Het binnenachterbeen moet onder de massa geplaatst worden. Dat je op buiten gaat zitten is juist wat het paard graag wil, dan wordt het makkelijker om scheef te gaan.
Het paard wordt in de wending hol ipv. bol.

Maar dat is een kwestie van rechtrichten en dat gaat een beetje lastig als je nog geen wending kunt maken.
Vooral kijken waar je heen wil en meedraaien in je lijf is belangrijk, anders blokkeer je het paard.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:01

ik prik hem niet in de andere buiging met mijn buitenzitbeen knobbel, zet enkel mezelf recht (zak dus niet in het gat en verkort de diagonaal die het paard graag lang maakt). Werkt bij mij prima en rij een heel lastig paard (lijkt soms wel hanentred te hebben en kan ineens mijn zijn benen gekruisd gaan staan, drukt graag het borstbeen eruit en is al op leeftijd) en wij komen prima de bocht door, maar misschien leg ik het wel fout uit?

Turbolove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:54

Finnean schreef:

dit dacht ik dus ook,
rijd zelf ook af en toe (lees: sinds een 2 weken) 1x in de week bitloos met mijn pony,
stuur dan met mijn zit en druk op de hals, waarbij de teugels voledig loshangen

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:54

Ik rij soms ook bitloos, en snap de handleiding ook niet altijd haha.
Ik heb altijd geleerd om gewoon de teugel tegen de nek van het paardje te leggen..

xBoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:58

Bij sommige hoofdstellen als je een klein beetje meestuurt naar de kant wat je wilt zegmaar, geeft het de neusriem als het ware druk op de neus, in principe zou dit al moeten werken. Maar het is niet zo dat je moet trekken aan de teugels, je moet goed kijken waar jij heen wilt gaan, mee zitten met je zit en sturen met je benen. Je teugels zijn meer een soort houvast en men wil juist voorkomen dat het paard alle hoeken word in getrokken :)