Alleen de ontspanning zonder zadel..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EarthFocus

Alleen de ontspanning zonder zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 10:38

Hallo bokkers :)

Ik zit een beetje met een vraagje, ik rijd voornamelijk bitloos en heb een boomloos zadel (Barefoot Cheyenne).
Zelf rijd ik vrijwel altijd zonder zadel en ik merk ook dat als ik hem iets ronder wil laten lopen en vanuit de achterhand de ontspanning mag komen, dat dit ook redelijk makkelijk lukt.
Het is een kwestie van vooruit rijden, teugels in een halfslappe boog en meneer pakt de ontspanning zo aan, en loopt netjes op de loodlijn.

Nu komt het... Als ik m'n zadel erop leg (ligt helemaal perfect) en ik stap op hem, dan voelt die meteen minder ontspannen aan, hij loopt met hele lange teugel met zijn neusje over de grond, dus totale ontspanning, maar zodra ik de teugels half oppak, gaat zijn neusje de lucht in en drukt die zijn rug weg, waardoor ik ook niet meer lekker mijn zit kan vinden.
Als ik daarna het zadel eraf haal en er zonder zadel opga is die wel weer nageeflijk, ontspannen rond met halfopgepakte teugels.

Nu is mijn vraag, zou Alwin liever willen dat ik op zijn rug zit zonder zadel zodat die mijn lichaamshouding helemaal begrijpen kan en alle drukjes en kneepjes dat die die kan toepassen? Dat als ik het zadel opheb, dat die alleen maar mijn kuiten nog voelt en daardoor in spanning schiet, omdat die heel mijn lichaam wilt kunnen voelen en begrijpen?

Er is trouwens geen 1 persoon die zonder zadel op hem kan rijden, zonder dat die eraf vliegt, hij pikt niemand zonder zadel op zijn rug... enkel ik kan er zo opspringen.
En met zadel kunnen andere mensen er wel gewoon op (al laat ik nooit iemand op hem rijden, alleen uitstappen soms) en dan zie je ook die gespannenheid in zijn koppie.

Kan het zo zijn dat Alwin en ik elkaar zo erg aanvoelen, dat als ik het zadel erop leg, dat dat een blokkade is tussen ons, dat we daardoor beiden gespannen raken?

Ik zit hier een beetje mee, niet dat ik het erg vind om zonder zadel te rijden ofzo, dat vind ik juist veel fijner, dan ben ik helemaal 1 met m'n paard :D

Liefs Gaby

Bungarus

Re: Alleen de ontspanning zonder zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:43

Ik rijd zelf ook het liefst zonder zadel/met barebackpad. Gisteren ging het plots helemaal super, ik denk dat het gedeeltelijk komt door de bbp(ervoor had ik een tijdje alleen met zadel gereden). Ze gaf lekker na en begon zichzelf veel beter te dragen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:50

Een boomloos zadel geeft toch behoorlijk veel door? Dat je voelt wat je paard doet en vice versa.
Dus dat is geen reden waarom hij er zo op reageert.

Ik vraag mij echt af of het zadel wel zo perfect past. :)

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:51

Het lijkt inderdaad of het zadel toch niet helemaal perfect past..

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:43

Rij je niet gewoon beter zonder zadel omdat je dat gewend bent?
Als je zadel goed past, dan neem ik aan dat een zadel ook fijn is voor een paard (dempt toch heel wat schokken).
Dan ligt het probleem niet bij je zadel en niet bij je paard, dan blijft alleen de ruiter over.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:46

Ik zou toch zeggen dat het zadel voor het paard niet lekker ligt, passen is 1 ding, lekker liggen is nog iets anders...

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:47

ik moet eerlijk zeggen dat mijn haf ook niet goed op de cheyenne reageerde, en de pony van mijn vriendin ook niet.
nu heb ik een ander boomloos zadel en gaat het super!
mischien moet je daar eens over na gaan denken?

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 15:50

hoihoi:)

Bedankt voor de reacties;
@pentax; het kan inderdaad zijn dat ik lekkerder rijd zonder zadel, maar of die er hinder van heeft met zadel dat betwijfel ik.

@Smurfie,bungarus,klodder en air; het zadel heb ik al langere tijd en een ander zadel ligt gewoon niet lekker op hem, hij vindt dit super, het is namelijk zo'n paardje, dat als het zadel niet goed ligt die je eraf gooit of dat die wegloopt als je met het zadel aankomt, met dit zadel blijft die rustig staan en kijkt toe wat ik doe.
Het ligt echt niet aan het zadel, en dit doe ik niet om eigenwijs over te komen, maar ik ken m'n paardje, en die reageert wel anders als er een zadel niet goed ligt.

Het is trouwens ook niet zo dat ik niet kan rijden met zadel op hem, hij is dan met lange teugel wel ontspannen, maar als ik ze een beetje oppak gaat die in de sh*t.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:55

Net als meer mensen hier vraag ik mij af of jouw zadel je paard wel lekker zit. Ook boomloos moet passen !!!

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:56

En jij gaat ook niet anders zitten als je de teugels oppakt? Om dat ook even uit te sluiten..

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 16:02

@joenohoe; er is echt werkelijkwaar niks mis met het zadel, want ik rij er vaak ook mee op buitenrit, en je merkt echt niks aan hem.
En ik snap dat ook boomloos niet kan passen, maar dit past wel en hij vind het super.

@Klodder; ik ga niet anders zitten, anders zou hij zonder zadel zo moeten doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:30

En als je naar de singel gaat kijken ipv naar het zadel? Kan 'ie daar last van hebben?

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 16:33

Het is het singel van Barefoot, die dikke met heel veel gel erin, haal altijd netjes het zand eraf, en vraag me ook af waarom die dan met lange teugel wel de ontspanning heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:36

Aanspanning buikspieren is anders als het hoofd omhoog komt.
Ik verzin ook maar wat hoor. Maar was van de week bij iemand waarvan het paard een singelkneuzing had opgelopen en daardoor een tijd stilgestaan had. Vandaar dat ik er aan denk. Paard had overigens geen krimp gegeven bij zadelen ed.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:43

Ik vind zonder zadel rijden ook heerlijk en mijn paard en ik voelen elkaar dan nog meer, het kleinste inieminie hulpje is genoeg.
Wijken voor druk, SB, om je been heen draaien ik heb dat allemaal eerst bevestigd zonder zadel.

Wat gebeurd er als je gaat doorzitten in het zadel?
Over het algemeen heb je dan ook meer contact en gevoel met je paardje.
Als je paard ook zo gespannen loopt terwijl je doorzit zou ik serieus overwegen om naar je zadel te laten kijken.

Wij hadden voorheen een wintec zadel, vaak vloeide de ontspanning weg, drukte de rug weg, weglopen bij opstijgen en werd kort van voren.
Sinds we een nieuw Massimo zadel hebben zijn al die problemen verleden tijd.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:45

Juist als je een zadel langere tijd hebt moet je checken offie nog wel past.
Ik zou eens naar de pommel kijken.

Met de neus over de grond is nog niet perse nageeflijkheid. Kan dus goed zijn dat wanneer hij wel wil gaan nageven de te krappe pommel voelt.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 18:59

@air; het is een flexibele pommel dus dat geeft geen verschil ;)
@doei; met doorzitten heeft die het ook, maar ik weet echt 100% zeker dat het niet aan het zadel ligt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:21

'Eigenlijk alleen geschikt voor erg brede XXL paarden.'
Kan dus prima zijn dat het voor hem niet lekker ligt.

Het moet toch ergens wegkomen en ik durf met zekerheid te zeggen dat het niet aan het minder gevoel ligt.
Zo lekker is het voor het paard niet als je er zonder zadel op zit.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:25

Ik mag het waarschijnlijk niet zeggen maar denk dat het toch echt komt door de houding die je aanneemt in zo'n zadel. Echt in balans kun je er niet op zitten dus echt in balans kan je paard niet lopen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:27

lailapri schreef:
Ik mag het waarschijnlijk niet zeggen maar denk dat het toch echt komt door de houding die je aanneemt in zo'n zadel. Echt in balans kun je er niet op zitten dus echt in balans kan je paard niet lopen.

Uh :?

Je kan er niet in balans opzitten? Kijk dat het moeilijker is dan op een dressuurzadel (met evt. gedwongen zit), maar er niet in balans op kunnen zit is echt onzin.
Als je dat niet kan heb je geen onafhankelijke zit, maar daar kan je aan werken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:48

Biomechanica laat zien dat een ruiter een andere vorm heeft als een paard, daar is mede het zadel voor ontworpen en dat zie je niet terug bij dat type barefoot. Ik wil je graag uitnodigen om de discussie IRL voor te zetten zodat ik je kan laten zien en voelen wat ik bedoel.
Ik ben niet tegen boomloos, maar wel tegen model zitting als de cheyenne (heb dr een liggen, en meerdere modellen gereden en mensen les op gegeven).

Een onafhankelijke zit is in mijn ogen meer als een gecompenseerde balans vinden op een zadel waar de zitting niet van klopt. Je kan op die manier namelijk nooit de juiste zithulpen geven.
Ik hou ook niet van een gedwongen zit, maar wel een evenwichtige zit om zo het comfort van mij als ruiter te bevorderen en zo het balans van ruiter en paard positief te kunnen beinvloeden.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 20:46

Je zou wel gelijk kunnen hebben dat mijn zit anders is op een zadel en dat die daardoor anders reageert..
naja, ik blijf toch voorlopig alleen nog maar zonder zadel rijden, dus last zal die er niet van hebben :))

Hartstikke bedankt voor de reacties en ik ga me is wat meer verdiepen in de zit op een zadel enzo ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:54

lailapri schreef:
Biomechanica laat zien dat een ruiter een andere vorm heeft als een paard, daar is mede het zadel voor ontworpen en dat zie je niet terug bij dat type barefoot. Ik wil je graag uitnodigen om de discussie IRL voor te zetten zodat ik je kan laten zien en voelen wat ik bedoel.
Ik ben niet tegen boomloos, maar wel tegen model zitting als de cheyenne (heb dr een liggen, en meerdere modellen gereden en mensen les op gegeven).

Een onafhankelijke zit is in mijn ogen meer als een gecompenseerde balans vinden op een zadel waar de zitting niet van klopt. Je kan op die manier namelijk nooit de juiste zithulpen geven.
Ik hou ook niet van een gedwongen zit, maar wel een evenwichtige zit om zo het comfort van mij als ruiter te bevorderen en zo het balans van ruiter en paard positief te kunnen beinvloeden.

Maar dat is absoluut niet logisch, want dan zou de TS ook zonder zadel problemen hebben. Vorm blijft dan hetzelfde.

Mag ik vragen waarom je voorlopig zonder zadel blijft rijden?
Als je er zonder zadel opzit is de drukverdeling niet heel goed. De drukverdeling is dan te klein waardoor je o.a. op de longen zit.
Voor een keer is het niet erg maar om het vaker te doen lijkt mij niet heel lekker voor je paard :)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 22:20

Ik rijd liever zonder zadel omdat ik dan en me paard beter aanvoel, en dat hij lekkerder loopt en dat ik veel lekkerder zit.

Rij vrijwel sinds dat ik hem heb altijd zonder zadel :))

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:32

Tja als hij lekker loopt is het logisch dat je beter zit... maar hij hoort ook goed te lopen bij een correct passend zadel. Het zadel mag daarin niet hinderen.

En bij een boomloos zadel voel je toch ook heel veel? :=

Is dat iets om trots op te zijn? Je hindert er vrijwel zeker je paard mee.. prettig is het iig niet als er iemand vaak op je longen leunt..