Hoeveel keer rijden 6 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinc

Hoeveel keer rijden 6 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 18:10

Hoi Bokkers.
Ik heb een vraag. Ik heb een paard wat ik mag rijden. Het is een 6 jarige. Ik rijd haar 5 dagen in een week. De andere 2 dagen heeft ze rust.
Ik rijd meestal in de bak maar ook wel eens buiten. Is die een goed schema voor het paard?
Ook was ik benieuwd wat voor schema jullie voor jullie paarden hebben en hoeveel keer jullie rijden?
Groetjes Quincy

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:12

BEH --> RT-P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:13

Zijn geen algemeen geldende schema's voor.
Als 'ie net onder het zadel is en nog geen rijconditie heeft en je rijdt 5x per week een flink uur stevige baktraining dan is het gekkenwerk wat je doet.
Maar als het een gezond en normaal doorgereden paard is met normale conditie en je rijdt 5x per week een gewone training en wisselt ook eens af qua werkje (dus eens een buitenritje of een sprongetje, of wat grondwerk) dan heeft je paard een heerlijk luizenleventje.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:17

Hallo,

Ik heb een 4jarige, ik rijd haar zeker 6 dagen in de week.
Ik rijd een half uur intensief, en daarnaast rijd ik haar een kwartier los, en stap ik een goed kwartier uit.
Met goed weer maak ik altijd lekker een ommetje nadat ze goed heeft gewerkt soort van beloning zal ik maar zeggen.
Ik beschik alleen maar over een paddock / rijbak dus vind het zelf belangrijk dat ze genoeg beweging krijgt.
Ze gaat ook veel mee naar manege's om te rijden en andere omgeving te zien. En bosritten, die staan wel voorop.

Voor een 6jarige is het niet slecht 5dagen in de week rijden, maar het is maar hoe je rijd.
* Ik houd er bijvoorbeeld niet van, om erop te kruipen aan te galloperen en na een uur mijn paard uitgepeigerd en vollop in het zweet terug op stal te zetten.

Wanneer je het rijden goed op en afbouwd en concequent een halfuurtje bv. rijd (ligt er maar net aan of je recreatief bedoeld (in de bossen oid, of in de bak) wanneer je maar goed opbouwd en afbouwd. Dan zie ik er geen kwaad van in.
Mits het paard al aan voldoende conditie voldoet.

Quinc

Re: Hoeveel keer rijden 6 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 18:44

Ik rijd haar meestal ook percies het zelfde, een kwartiertje los. En dan begin ik pas echt met het werk.
En dan ga ik meestal zo een halfuur. En dan nog meestal 10 minuten uitstappen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:26

ik heb een goed dressuur paard van 14 onder mij (hij heeft niet zo een mooi verleden)
en ik rijd hem elke dag gewoon lekker in de wei (ik heb geen piste tot mijn beschikking)
2x in de week spring ik lekker (tot 80cm) en 2x rijd ik dressuur (wijkenen aan de teugel lopen enzo) en soms maak ik nog eens een buitelrit da andere dagen doe ik conditietraining en overgangen rijden
1x per maand komt mn vriendin mee en gaan we lekker voltigeren

zo houd ik er afwisseling in en gaat mijn KWPN ruin zich niet vervelen

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:37

Ik rij een elf jarige merrie en ik rij haar 3x in de week, de eigenaresse is nu zwanger, dus de drie andere dagen wordt ze gelongeerd, maar ik merk wel dat ze zich gaat vervelen.

Ik denk dat je een paard van zes ook lekker bezig moet houden, als is het inderdaad met afwisseling!

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:15

Een 6jarige kun je gewoon 6x in de week rijden hoor, 1 dagje vrij is genoeg.

ManonL18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:04

Een 6 jarige kun je gewoon iedere dag rijden als je maar wel goed losrijd en ook weer goed uitstapt

Hur_by

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:30

ik vind 3 of 4x in de week rijden in de bak meer dan genoeg hou het leuk voor de paarden en ook mijn paarden in de z2 rij ik niet vaker en haal wel winst en mijn paarden hebben er ook heel veel plazier in

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:38

Mjin merrie wordt in April 6 jaar en ik rijd z'n 3x per week. (om de dag, vaak ook een dag niet)
De rest vul ik op met lange lijnen, dubbele longe en gewoon los in de bak en vaak een eind wandelen.
Rijden ook vaak buiten. Beetje conditie en kilometers rechtuit maken :D.

Als je meer dressuurmatig vooruit wilt gaan vind ik 5 dagen per week rijden heel normaal hoor.
Zeker als je het ook afwisselt met buitenrijden of eens een sprongetje.

xlenngp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 01:59

Mijn paard is over een maand 6 jaar en ik rijd hem 5 dagen per week. Hij heeft 1 dag rust en andere dag longeer ik hem. Hij staat sowiezo elke ochtend in de stapmolen.