Zenuwachtig voor rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klodder

Zenuwachtig voor rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 14:46

Ik rijd nu zo'n vijf jaar één keer per week op een manege. Leuke manege, en ik heb erg veel plezier in. Maar ik loop tegen een probleempje aan. Ongeveer een half uur voor het rijden ben ik best wel zenuwachtig, tegelijkertijd heb ik er ook veel zin in. Eenmaal op het paard heb ik het ook nog, wat resulteert dat sommige paarden in het begin weleens spoken zien en ook wat nerveus worden. Eenmaal in draf is het over en komt het ook niet meer terug.
Ik begin het nogal irritant te vinden, want ik kan het niet echt beheersen zeg maar...

Iemand tips?

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:47

Tja, dat had ik ook toen ik nog op de manege reed maar dat is over gegaan toen ik een eigen paard had. Ik heb eigenlijk niet echt tips voor.....

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:49

Waarom ben je dan zenuwachtig ? Ben je bang dat er wat kan gaan gebeuren ?
Het enige wat ik je kan aanraden is voordat je dan de bak instapt, flink adem te halen. En je hoofd even leeg halen. Dat is heel moeilijk, maar je zal er heel erg veel baat bij hebben als je je zenuwen/angst aan de kant kan zetten bij een paard!

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:50

Sinds kort heb ik er ook een beetje last van. Ik weet niet wat het is. Maar als ik eenmaal op de manege ben en ik zie mijn vriendinnen en de paarden weer is dat over. En ja, natuurlijk ben ik als ik op een druk en vervelend paard moet zenuachtig, maar langzaam gaat dat over.

Praat er anders even over met je instructrice?

Punz

Re: Zenuwachtig voor rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:53

Met je instructrice praten en er voor zorgen dat je een tijd lang een paardje kunt rijden wat jou vertrouwen geeft

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:02

Ik heb een tijdje iedere keer dat ik ging rijden Rescue spray van Bach bloesems genomen. Kan geen kwaad, je wordt er niet suf van maar wel erg rustig. Dat slaat over op het paard, en na een tijdje had ik het iig niet meer nodig.

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 16:13

Bedankt voor alle tips

@riagr

Het is niet dat ik geen vertrouwen in het paard heb, sommige paarden ken ik echt al jaren lang en naja.. Dat is het denk ik gewoon niet.

@Bungarus

Oke, dat is misschien wel wat. Maar waar kan ik dat spulletje kopen, en hoe duur is het ongeveer?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:16

Misschien heb je gewoon wat kriebels vanuit enthousiasme? :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:22

Heb hier ook last van gehad en zelfs in het begin met jong eigen paard. Mijn zoon moest altijd vlak voor les vreselijk naar de wc om te p..pen. Hij is van de zenuwen af gekomen door op een gegeven ogenblik op de manege een pony te kunnen leasen waarmee hij ook op wedstrijd ging. Ik ben er van af gekomen door vertrouwen tussen mij en mijn paard. Maar als ik er zoals gisteren even vandoor ga en haar moeilijk terug krijg ben ik vandaag toch weer een beetje zenuwachtig en net als bij jou is het dan over als ik gedraafd heb.
Wellicht dat je kunt vragen op de manege of je een tijd op het zelfde paard mag rijden zodat je zenuwen over gaan.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:26

Ik had het ook altijd. Maar toen ben ik gewoon gaan denken:
Er kan toch niet veel fout gaan. als je valt dan val je. Gewoon ontspannen.
Het paardrijden is toch leuk!!
Je doet dat toch voor je plezier. Ja zenuwen heeft iedereen wel eens ;)
Gewoon eens een hele diepe zucht. dan is het weg echt waar :P
En denk er ook aan dat als jij zenuwachtig bent je paard dat ook is, dus dan gebeuren alleen nog maar engere dingen..

Als er nog problemen zijn dat stuur je maar een Pb ;)

_haflinger

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 16:30

Maar ik zit niet zegmaar te denken van goh, dat zou fout kunnen gaan en dan gebeurt dit enzovoort.
Ik heb het ook als ik (eventueel van te voren weet) op zo'n paard zit waarbij je jezelf geluk mag prijzen als hij is een keertje sneller gaat.

Foblesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:25

Toen ik nog bij de manege reed heb ik dat ook altijd gehad, heel vervelend.. zodra ik mijn eigen kreeg was het minder, omdat ik het vaker deed. Nu is het helemaal over, soms nog wat zenuwen als je op een jong/druk paard stapt. Ik denk dat het heel erg normaal is dat je wat zenuwachtig bent voor dat je les begint. Misschien kan je er even met je instructeur over praten.

Baldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:58

Ik heb dat ook en ik rijd nu 8 jaar. Maar het is nooit over gegaan.
Ook niet sinds ik mijn eigen paard heb en soms wordt het erger en soms heb ik er helemaal geen last.
In ieder geval ik heb het geaccepteerd en ik weet niet wat je er aan zou kunnen doen.

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 19:55

Ik zal er met mijn instructrice over praten. Maar telkens op hetzelfde paard lijkt me niets. Ik rijd pas een half jaar bij de paardenlessen mee en op sommige paarden heb ik nog niet gereden. Ik vind het dan wel leuk om ook op die paarden te zitten. Als mijn instructrice zegt dat een tijdje op hetzelfde paard toch wel slim is doe ik dat natuurlijk wel. Want ik wil erg graag van af.

Bedankt voor alle reacties!

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:00

Ontspanneen voordat je naar de manege gaat.
Hou je van muziek?
Zet dan je mp3 speler op je hoofd met je favoriete muziek en doe die pas af als je opstapt!
Enne paardrijden is leuk......

Turbolove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:23

rijd zelf al ruim 20 jaar, en heb der zelf ook nog steeds last van, geen idee hoe dat komt, ook nu ik een eigen pony heb, heb ik dat ook nog steeds, ben er ondertussen wel aan gewent, maar zou ook niet weten hoe het kan.

Wat bij mij helpt om het iets te vermideren, is idd muziek of zelf even lekker gaan springen, mezelf losmaken, dan denk ik er niet aan, en heb ik er ook geen last van.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:24

Turbolove schreef:
rijd zelf al ruim 20 jaar, en heb der zelf ook nog steeds last van, geen idee hoe dat komt, ook nu ik een eigen pony heb, heb ik dat ook nog steeds, ben er ondertussen wel aan gewent, maar zou ook niet weten hoe het kan.

Wat bij mij helpt om het iets te vermideren, is idd muziek of zelf even lekker gaan springen, mezelf losmaken, dan denk ik er niet aan, en heb ik er ook geen last van.

Dat laatste vind ik ook een goeie, doe ik vaak net voor de cross!

Kleinester

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:31

Heel herkenbaar, heb het nu weer iets minder maar een poosje geleden was het ook heel erg.
Alleen had ik het dan de hele tijd tijdens het rijden elke keer als ik ging rijden, wat 3x per week was.
Wat ik merkte was dat als ik zo zenuwachtig was ik ook noor voren ging zitten, wat mijn pony ook opvatte als datie op zijn hoede moest zijn.
Wat ik nu dus altijd doe, is sowieso zorgen dat ik goed achterover zit en zelfverzekerd zit, zodat mn pony ook minder het gevoel heeft datie op zijn hoede moet zijn en dus ook rustiger is en minder snel schrikt :)

hgklady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:33

het komt vast omdat je jezelf wilt bewijzen in een groep en dat je daar teveel mee bezig bent ikheb dit namelijk ook als er heel veel mensen aan de bank rand staan dan ga ik aan me zelf twijfelen of ik het wel goed doe

AnikaOlly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 07:27

Hallo, Ik ben ook ALTIJD zenuwachtig ik ben vaak gevallen 2 keer op de manege waar ik nu rij! En het paard waar k nu op rij die doet helemaal niks ze is heel erg lief met rijden! maartog blijf ik het houden? Gaat het een keer weg? want ik eet helemaal niks ik begin bijna over te geven van de angst en de zenuwen!
X

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 09:49

Ik heb het ook altijd.
Ik kijk er dagen naar uit als ik weer ga paardrijden, dan word ik wakker die dag en dan voel ik die zenuwen weer.
Vroeger was het zelfs zo erg dat ik er van moest spugen.
Erg vervelend, maar zoals ik hier lees hebben gelukkig meer dit probleem. ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 09:53

meer gaan rijden

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:01

@moll:
Tegen zenuwen ofzo? :+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:17

het is de spannig voor het moment van opstappen, datmoet gewoon worden of dat je een schoen aantrekt, in de auto of op de fiets stapt

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:27

Je kan het gewoon bij de drogist even vragen (de DA ofzo, die van ons heeft het iig wel) Rescue van Bach bloesems heet het.