Wat te doen bij veel bokken en stijgeren, vooral rechterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jockje

Wat te doen bij veel bokken en stijgeren, vooral rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 14:36

Hallo bokkers,

Ik kon niks vinden wat specifiek slaat op ons probleem dus daarom een nieuw onderwerp. :j

Zodra we veel bochten rijden of van hand (vooral naar de rechterhand toe) veranderen gaat de pony extreem bokken.
We denken dat dit puur uit protest is want zodra we iets van haar vragen waar ze geen zin in heeft dan begint ze te bokken. Het zijn vooral de kleinere bochten want de grote volte en hoeken zijn geen probleem.
Ook vaak als we opstappen voor een buitenrit (de ander houdt vast) en zodra de ander loslaat begint ze even te bokken en daarna
is ze vervolgens weer heel braaf.
En in de bak. Als de ander even weggaat of iets dan begint ze ook gelijk te bokken.
Hebben jullie tips hoe we moeten rijden als ze bokt of oefeningen die helpen?

Alvast bedankt!! ;)

Tigra_

Re: Wat te doen bij veel bokken en stijgeren, vooral rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:10

Ik denk toch dat ze ergens een onprettig gevoel heeft. Gezien je zelf aangeeft dat het vooral bij de kleinere bochten is lijkt me toch dat er ergens in het lichaam iets niet helemaal goed zit. Heb je er weleens naar laten kijken?

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:14

Het zou kunnen dat je pony misschien last heeft van haar rug dus het is handig om dat even te laten controleren. Bokken uit protest kan ook komen omdat je iets vraagt waar de pony nog niet aan toe is of een oefening die lastig is (misschien omdat de rug vast zit o.i.d.). Dat is tenminste waar ik als eerste aan denk als ik lees dat het gebeurt bij kleinere bochten.
Bij het opstappen voor een buitenrit is het misschien enthousiasme dat op die manier getoond wordt. Of je daar echt wat mee kan doen weet ik niet.
Als een ander de bak verlaat en ze bokt, dan zou het kunnen zijn dat ze het maar niks vindt om opeens in haar eentje te zijn. Dan zou ik zorgen dat je goed achter over blijft zitten (niet overdreven natuurlijk, maar wel genoeg om de bokken op te vangen en niet naar voren gegooid te worden), het hoofd omhoog proberen te houden en naar voren blijven rijden. Misschien heb je ook iets aan deze link: http://www.bokt.nl/wiki/Bokken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:28

Ik sluit me aan bij de eerdere posters. Je kunt jezelf de volgende vragen gaan stellen: Past het zadel wel goed? Heeft ze last van haar rug? Vragen jullie iets waar ze nog niet aan toe is?

Het kan best zijn dat ze bij de kleinere wendingen bokt uit ongemak, maar het daarnaast ook gebruikt om enthousiasme danwel onzekerheid aan te duiden (bij de buitenrit en het alleen achterblijven). Klinkt ook als een gewoonte die op de een of andere manier doorbroken moet worden.

Jockje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 16:13

Ten eerste bedankt voor het meedenken!!
We zullen haar rug gaan controleren.

En heeft iemand een idee hoe we de gewoonte om te bokken kunnen doorbreken?

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:32

Wat ik zelf probeer te doen is naar voren blijven rijden en aan het werk blijven houden. Maar het is lastig om echt concrete aanwijzingen van achter de laptop te geven die jullie als combinatie kan helpen ;) Als je geen les hebt, zou les nemen misschien wel handig zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:04

Ja idd het al eerder genoemde controleren en mocht dat allemaal ok zijn zou ik het bij mezelf gaan zoeken, hoe rij jij de pony dat ze wil gaan bokken, denk dat het dan een rijtechnisch probleem is , de pony probeert jou wat te vertellen door te gaan bokken, als je iets vraagt en dat hij dan gaat bokken , je zou je af kunne vragen of de pony wel snapt wat jij vraagt en of jij wel snapt hoe je iets vraagt.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:10

Het zal denk ik geen probleem zijn met de rug. Maar meer gewoon een streek.
Ik denk dat je pony je aan het uitproberen is. Jij moet gewoon de baas blijven. Klink misschien even zielig maar je zal er voordeel aan hebben als je je pony eens flink op zijn donder geeft als hij het weer doet.
Maar dan moet je dus wel écht zeker weten dat zijn rug in orde is. Anders durft hij straks helemaal niet meer te bewegen dus het is wel een groot risico.
Ik hoop dat het een nuttige tip was :)

_haflinger

Jockje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 15:11

_haflinger schreef:
Het zal denk ik geen probleem zijn met de rug. Maar meer gewoon een streek.
Ik denk dat je pony je aan het uitproberen is. Jij moet gewoon de baas blijven. Klink misschien even zielig maar je zal er voordeel aan hebben als je je pony eens flink op zijn donder geeft als hij het weer doet.
Maar dan moet je dus wel écht zeker weten dat zijn rug in orde is. Anders durft hij straks helemaal niet meer te bewegen dus het is wel een groot risico.
Ik hoop dat het een nuttige tip was :)

_haflinger

Dit was dus precies het probleem, toen ik gisteren jullie reacties las ben ik meteen naar haar toegegaan en ze gaf wat aan bij haar rug. Liet haar vandaag meteen nakijken en gelukkig ligt het niet aan haar rug, maar zijn het dus extreme streken. Ik
Rijd samen met een vriendin haar en we zijn een tijdje angstig geweest wegens omstandigheden. Maar we krijgen vanaf nu altijd les i.p.v 1keer in de week wat we hiervoor hadden. We hebben haar niet meer laten vervelen en streng aangepakt. Omdat we nu zeker weten dat de rug Oke is. Bedankt allemaal