Paard zet zijn kaak vast op links

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Paard zet zijn kaak vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 14:13

:wave:

Sinds kort lopen we tegen een probleempje aan; als ik op de linkerhand een volte/cirkel maak, zet mijn paard zijn kaak vast. Ik weet alleen niet goed hoe ik het moet uitleggen..

Ik zet mijn volte dus in en vraag een beetje extra stelling. Mijn paard kantelt zijn hoofd dan een heel klein beetje en duwt zijn linker mondhoek schuin naar voren en duwt zijn rechteroor een klein beetje meer naar buiten en naar de grond. Hij kijkt dus eigenlijk naar rechts. Ook begint hij dan wat te hangen, waardoor ik dus extra ga drijven met m'n binnenbeen om hem rond mijn been te laten lopen; maar van zodra ik die extra stelling vraag en soms even dóór vraag dan duwt hij zijn hoofd vooruit/naar boven/schuin.

Het klinkt allemaal nogal warrig :o en misschien lijkt het een giga probleem, maar het is eigenlijk echt heel subtiel. Je moet er echt op zitten om het goed te kunnen zien. Tot voor kort liep hij eigenlijk nog netjes ontspannen en rond op links. Maar sinds we goed zijn gaan oefenen op de rechtergalop is dat zijn goede kant geworden en dit dus de slechte :? . Daarvoor was het net andersom. Als ik hem vrij zet kiest hij overigens wél nog steeds zelf voor de linkerhand..

Paard is gezond maar heeft onlangs wel een maagzweer gehad. Zadel is helemaal aangemeten en ok. Tanden zijn vorige maand bijgevijld (krijgt heel snel haken) en de osteo is in november nog geweest. Het moet imo dus iets rijtechnisch zijn (ligt hoogstwaarschijnlijk aan mij!).

Hulp! :#

Edit: ook pakt hij soms duidelijk zijn bit vast, wat hij daarvoor niet deed! Bitje en hoofdstel zijn nog steeds gewoon dezelfde :j Het vast zetten van de kaak is overigens in alle 3 de gangen een probleem geworden.

Anoniem

Re: Paard zet zijn kaak vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:21

Lastig te zeggen hoor zonder het te zien, maar ik doe een paar gokjes.

* kan zijn dat je je binnenhand toch niet zo mooi "van de hals" hebt gedaan als dat je denkt. Deze manier van hoofdkantelen zie je vaak bij mensen die de binnenhand over de schoft naar buiten brengen, bijvoorbeeld als reactie op het wat laten zakken van de binnenschouder van het paard.

* wat ook een mogelijkheid is, vooral als je een heel gevoelig paard hebt, is dat 'ie reageert op een niet fijn meedraaiend ruiterlichaam. Zit je echt in de richting waar je heen gaat? Alleen meekijken is niet genoeg, check even goed of "je navel meekijkt" en je schouders ook goed meegaan. Reactie paard kán reactie zijn op te ver naar voren staande binnenschouder van de ruiter.

* heb je je binnenbeen lang, en niet optrokken (bijvoorbeeld omdat 'ie onvoldoende buigt die kant op)? Als jij je hak optrekt aan de binnenkant, kan het zijn dat je inknikt in je heup, wat gegarandeerd ook doorwerkt in jouw schouder, waardoor je teugelhulp heel anders doorkomt.

Om het te verhelpen: maak tijdelijk je stuurhulp maar wat groter. Vraag het neusje duidelijk mee naar binnen en let er goed op dat de buitenteugel wel begrenst, maar niet vast staat. De hals moet aan de rechterkant wel de ruimte hebben om op te bollen om vanuit de schoft mee te kunnen buigen op de volte.
Varieer ook vooral in diepte van je instelling. Vraag de neus bv in draf ook eens echt helemaal onderlangs naar voren in een verlenging, om daarna weer rustig op te pakken. Vooral heel goed nageven zelf als het paard het doet en de kaak loskauwt. Gevaar van grotere stuurhulp is dat je hand 'doorslaat' als het paard de neus geeft. Waak hiervoor.

Kun je hier iets mee?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 14:34

Bedankt! :j
Ik heb mezelf er inderdaad al weleens op betrapt dat ik m'n binnenhand niet netjes van de hals weg doe maar eerder naar de schoft toe 'trek' .. Maar laatst heb ik het dan eens helemaal anders geprobeerd en echt die hand helemaal open te stellen; ook geen succes :n

Gister ging het ééécht niet; hangen, trekken, kantelen, rennen.. Dan ben ik even bij mezelf ten rade gegaan: wàt is nu het probleem? Uiteindelijk heb ik hem erg lekker los en ontspannen gekregen -op beide kanten- door gewoon met een heel licht contact te rijden. Hij plooide netjes en had een fijn tempo, neusje ging laag maar niet overdreven.

Vraag ik misschien teveel van hem op een relatief korte tijd? We oefenen nu voornamelijk op rond lopen en ikzelf op stukken doorzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:37

Dat kan hoor, dat je teveel met dezelfde spiergroepen bezig bent en daardoor verzuring optreedt.
Blijf afwisselen in je oefeningen, zowel qua op welke hand je rijdt, als diepte instelling, als te stimuleren spiergroep. Denk maar aan de opbouw van een dressuurproef; na wijkende en verkortende oefeningen zit altijd weer verruiming of verlenging, waarna hetzelfde de andere kant op gevraagd wordt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:14

elk paard is rechts of linksgebogen en zal dus op 1 kant het bit meer vastpakken als op de andere kant. Dit kan ook nog eens wisselen.
oplossing is je paard rechtrichten.
Als een paard links vasthoudt heeft hij/zij moeite om de rechterkant op te rekken. Daar zit dan het probleem.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:16

Shanelle schreef:
Bedankt! :j
Ik heb mezelf er inderdaad al weleens op betrapt dat ik m'n binnenhand niet netjes van de hals weg doe maar eerder naar de schoft toe 'trek' .. Maar laatst heb ik het dan eens helemaal anders geprobeerd en echt die hand helemaal open te stellen; ook geen succes :n

Gister ging het ééécht niet; hangen, trekken, kantelen, rennen.. Dan ben ik even bij mezelf ten rade gegaan: wàt is nu het probleem? Uiteindelijk heb ik hem erg lekker los en ontspannen gekregen -op beide kanten- door gewoon met een heel licht contact te rijden. Hij plooide netjes en had een fijn tempo, neusje ging laag maar niet overdreven.

Vraag ik misschien teveel van hem op een relatief korte tijd? We oefenen nu voornamelijk op rond lopen en ikzelf op stukken doorzitten.

Vaak als ze links vastpakken zit het probleem rechtsachter in zijn lijf.
Dus dat is een kwestie van rustig doorweken en losmaken!

febee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:18

succes verder !!!!!!!!!!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:58

Shanelle schreef:

Als hij bij licht of geen contact wèl braaf is ligt het probleem altijd in de mond. Bij meer contact gaat de trens altijd verder naar achter in de mond en zal waarschijnlijk nèt voor de eerste grote kiezen de wolfskiesjes aantikken. Daar ligt je probleem.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 15:12

De wolfstandjes zijn er vorige zomer uit gehaald en hij is vorige maand nog bijgeslepen omdat hij regelmatig haken aanmaakt .. Nu ik meer buiten rij en gewoon op ontspanning -rond komen is geen prioriteit nu- gaat het toch al iets beter. Hopelijk gaat het in stijgende lijn voort!

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:16

niet elke tandarts is ook tandarts.... dierenartsen vijlen tanden bij maar de tandarts is beter idee. misschien toch nog eens laten controleren? misschien een haak gemist of ontstoken kies oid.
verder ga ik met mijn voorgangers mee dat dit ook een spiergroep probleem kan zijn

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:36

Mijn paard kan dit ook heel erg doen. Moest van m'n instructrice veel voltetjes maken op de linkerhand, en dat hielp. Hij is nu al een stuk losser :j

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:27

:o Bekend probleem... Lees ff mee (tot nu toe wel handige tips trouwens :j )

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:34

hier ook een bekend probleem en hier dus ook de linkerkaak die vast gezet wordt........erg vermoeiend af en toe.
ik lees hier ook goede tips, en ben nu met een nieuwe instructrice bezig, en merk al duidelijk verschil, dus t komt goed, met een lange adem en veel geduld.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 22:32