Struikelen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Struikelen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 13:28

Ik heb 2 keer in de week les en zowel paard als ik leren heel veel bij, maar zit toch nog met dit probleem.
Mijn paard struikelt wel eens in de galop, en dan gaat hij ook echt goed onderuit. Ik ben er nu een keer afgevallen om die reden, en gisteren weer bijna (gelukkig paard geen verwondingen).

Het gaat om een paard dat in principe nog wat scheef en onbespierd is, maar wel al goed kan ontspannen onder het zadel. Hij brengt zijn achterbenen goed onder, en ook zijn ruggebruik is netjes. Wel is hij in de galop nog rennerig, wat mij dus aanwijst dat het een balans probleem is.
Hoe los ik dit het beste op? Hoe krijg ik zijn balans beter?

Aan de longeerlijn is het trouwens ook een aantal keer voorgekomen, en het gebeurt altijd aan zijn moeilijke kant. (het is trouwens niet zo dat het elke keer gebeurt hoor, het is nu een aantal keer gebeurt in een periode van zeker een halfjaar).

Maureen_M

Re: Struikelen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:49

hallo,

herkennend.. zooooo herkennend ;)

ga ff stil staan bij de volgende dingen:

- doet je paard het uit lompigheid, benen niet optillen?
- Loopt je paard TE snel in de galop, en dus te gehaast waardoor hij struikelt.

Struikelen kan veel meer zijn. Het kan ook atrose zijn, of hoefkatrol ontsteking. Dit is mij namelijk ook allemaal verteld na meerdere topics van mij :)

ismarboy

Re: Struikelen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:22

het is goed je paard een keer grondig na te laten kijken hierop. ik weet niet of het gaat om
echt nog een heel jong en groen paard of toch al een iets ouder en ervaren paard. ik haal
uit je verhaal op dat je paard nog wat balans mist. ik herken het en wat ik gedaan heb was dat ik mijn paard vaker ging longeren met een passoa teugel zodat ik hem neer kon zetten waar ik wou en ik lees dat je paard ook een moeilijke kant heeft probeer het dan vooral op die kant probeer je paard dan niet teveel weg te laten rennen om kleine ophoudingen te maken en kleine wendingen te gaan draaie na het loswerken. ik heb het trouwens niet over een passoa teugel die je om het paard doet en dat je zelf alleen een longeerlijn vasthebt. ik heb het echt over de passoa die je met twee teugels erbij bevestigd. dus de passoa zet je paard neer waar jij wilt en met die teugels kun je zelf nog bijsturen en bijschaven
ik hoop dat je er wat aan hebt want is super fijn om je paard los te krijgen