paard heeft in stap meer teugel nodig...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mang

paard heeft in stap meer teugel nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 11:45

...dan in draf en galop.

en dus moet ik elke keer wanneer ik aandraaf mijn teugels een stuk korter pakken, wat erg onhandig is en er slordig uit ziet.
Ik heb al geprobeert mijn teugels in stap gewoon even kort te houden maar dan word ze echt boos, dan schud ze met haar hoofd en trekt ze me uit het zadel en is ze gewoon ontzettend geirriteerd. Terwijl als ik ze een beetje langer laat ze mooi nageeflijk loopt en lekker ruim en gewoon braaf is.
Het is trouwens niet zo dat ik mijn teugels kort heb, ik heb ze juist vrij lang voor het mooie omdat wij nog in een beginnende fase zijn en ik haar lekker laag en rond wil hebben, opgericht komt later wel.
Is dit normaal, moet ik dit zo laten of moet ik dit oplossen? en hoe zou ik het dan moeten oplossen. ?

unicorn_kiss

Re: paard heeft in stap meer teugel nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:49

Die van mij heeft net hetzelfde haha
Ik vind dat hij elke teugellengte van mij moet accepteren en dus geef ik been bij wanneer hij terugtrekt. Bij mij komt ook de tandarts langs, je weet maar nooit dat ze er last van hebben.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:52

In zekere mate is dit normaal.Een paard wordt korter in het lijf wanneer het van stap naar draf gaat en van draf naar galop.
Extreem is dit echter niet,ik maak echter altijd mijn teugels een beetje korter wanneer ik aan draaf of zorg dat ik ze kort genoeg heb met mijn hand iets meer voor.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:56

Dit is normaal hoor! wordt dit tegenwoordig niet meer geleerd? Een paard heeft in stap meer teugel nodig, houd je hem te kort dan kan hij zijn passen niet afmaken in stap en verstoor je de beenzetting ;)

als je paard fijn nageeflijk stapt en daarbij goed doorkomt met zijn achterbenen en fijn in de mond is, is het toch goed?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 11:57

tandarts is geweest, was niks mis mee en ze kon weer een jaar vooruit zij de tandarts.
zadel is aangemeten en past goed! Ze loopt verder ook gewoon super goed, lekker ruim en mooi nageeflijk. Ook in stap, maar dan wel met 5 cm meer teugel...

edit: @ambre en splinter
Dankje, dat is wel fijn om te horen! ik zie het nooit in proefjes of hier op bokt ofzo vrijwel nooit, vandaar dat ik dacht dat het iets vreemds was.
Dan zal mijn paard het wel wat extremer hebben als andere paarden want ik moet mn teugels een 'stop' verder pakken in draf

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:15

kun je het niet oplossen door in de stapmomenten gewoon je handen iets meer vooruit te geven? neem je je teugels in draf een paar cm langer en je hand iets dichter bij je, en in stap geef je dan iets vooruit met je hand?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 12:17

nou ik heb mijn teugels in draf al redelijk dicht bij me en in stap zijn mn ellebogen al gestrekt [onbewust]
in stap vraagt ze gewoon echt een 'stop' meer teugels.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:19

Het is vrij normaal dat een paard in zijn stapbeweging wat meer lengte nodig heeft dan in draf en galop ;)
Teugels zeker niet te kort nemen en de ruimte geven, anders kan hij zijn stappassen niet afmaken en verstoor je het ritme
Laatst bijgewerkt door JPS op 18-02-11 12:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:21

mang schreef:
tandarts is geweest, was niks mis mee en ze kon weer een jaar vooruit zij de tandarts.
zadel is aangemeten en past goed! Ze loopt verder ook gewoon super goed, lekker ruim en mooi nageeflijk. Ook in stap, maar dan wel met 5 cm meer teugel...

edit: @ambre en splinter
Dankje, dat is wel fijn om te horen! ik zie het nooit in proefjes of hier op bokt ofzo vrijwel nooit, vandaar dat ik dacht dat het iets vreemds was.
Dan zal mijn paard het wel wat extremer hebben als andere paarden want ik moet mn teugels een 'stop' verder pakken in draf

ik pak de mijne ook enkele cm op :j 'Vroeger' werd dit ook gewoon al op de manege geleerd, hetzelfde dat je best flink mag toestaan met een middendraf :j Dat zie je helaas ook nog amper

Ik zou zeggen Maak je niet druk, je doet het goed!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 12:25

oke gelukkig :D dat verklaart ook dat mijn instructrice er nooit iets van heeft gezegt dat ik het deed.

edit; in middendraf laat ik haar ook altijd heel vrij, anders word ze ook pissig en gaat ze met haar hoofd drammen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:28

mang schreef:
in middendraf laat ik haar ook altijd heel vrij, anders word ze ook pissig en gaat ze met haar hoofd drammen

Haha, slim paard, die zorgt goed voor zichzelf. :D

Geen zorgen, het is normaal dat je paard meer teugel vraagt in stap. Zou me eerder zorgen als het andersom is. :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 12:31

Ir111 schreef:
mang schreef:
in middendraf laat ik haar ook altijd heel vrij, anders word ze ook pissig en gaat ze met haar hoofd drammen

Haha, slim paard, die zorgt goed voor zichzelf. :D

Geen zorgen, het is normaal dat je paard meer teugel vraagt in stap. Zou me eerder zorgen als het andersom is. :)

haha ja, mevrouw komt altijd goed voor zichzelf op :')

nouja dan is het in ieder geval goed! dan kan er wat mij betreft wel een slotje hier :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:31

Is normaal. Ik zou ze gewoon de teugel geven die ze nodig heeft. Je kan er ook op oefenen jouw teugels deftig weer op te nemen. Ziet het er niet meer zo slordig uit ;)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:31

Dat is omdat je paard zich wil ontspannen. Stap is meestal de gang waar ze even lekker een lang teugeltje willen. Echt een teken dat hij aan het opstarten is of juist net goed gewerkt heeft.
Als je net midden in een les zit en je vind het niet fijn moet je zeker niet gaan trekken. Als hij dan zijn hoofd omlaag doet duw je je benen aan en dan trek je rustig terug, dan voorkom je namelijk dat je paard een ruk in zijn mond krijgt en dan dus nooit meer het hoofd omlaag wil doen en dus ook nooit nagefelijk word. Dus zeker niet gaan trekken..
maar het is in ieder geval wel een goed teken :)

_Haflinger