kont er goed onder rijden! Hoe nou precies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rangeela

kont er goed onder rijden! Hoe nou precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 22:43

Misschien een domme vraag. Maar hoe rijd je de kont er goed onder? Dat het paard zijn rug goed gebruikt en netjes op zijn achterhand gaat dragen, ipv alles op de voorhand gooit? EN hoe voel je dat? Ik doet veel oefeningen als aan de teugel, zijwaarts, stelling, circels met en zonder stelling, circels groter en kleiner maken, achterwaarts (doet tie erg goed). Maar hoe weet ik/ voel ik nou of zijn kont er goed onder zit en zijn rug juist wordt gebruikt?

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:51

Rij je paard recht aan twee teugels voorwaarts. Werk eerst naar ontspanning toe en dan naar aanspanning. Ga veel overgangen en tempowisselingen rijden zodat je paard goed aan de hulpen wordt en wordt gemotiveerd om de achterhand er meer onder te plaatsen. Als je beter op je paard kan zitten, een lichter contact met de mond krijgt, je paard sneller aan de hulpen reageert en beter aan twee teugels komt ben je al goed op weg. Ga lekker veel les nemen want je hebt echt wel hulp nodig om je paard zover te krijgen.

Rangeela

Re: kont er goed onder rijden! Hoe nou precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 22:59

Ik rijd ook voldoende overgangen en licht op de teugels is hij ook. Hij kan goed ontspannen... Maar vooral in stap, in draf gaat hij al snel wat te enthousiast aan de gang. Is het van belang dat er teugelspanning is? Dit probeer ik namelijk zo veel mogelijk te beperken...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:01

Geen domme vraag, maar om te gaan voelen wanneer je het écht goed doet zul je toch een instructeur in de arm moeten nemen. Dat gaat helaas niet vanaf het papier vrees ik.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:06

Rangeela schreef:
Ik rijd ook voldoende overgangen en licht op de teugels is hij ook. Hij kan goed ontspannen... Maar vooral in stap, in draf gaat hij al snel wat te enthousiast aan de gang. Is het van belang dat er teugelspanning is? Dit probeer ik namelijk zo veel mogelijk te beperken...

Er moet geen teugelspanning zijn maar je moet wel goed van achter naar voren blijven rijden. Blijf je paard activeren en vang je drijvende hulp in je hand op. Maar houd geen spanning in je hand. Misschien kan je eens het filmpje rijtechniek op abouthorses.tv bekijken. Het kost €15,- maar onder andere dit onderwerp wordt er wel duidelijk uitgelegd. Verder zal je het vooral van je instructeur moeten leren.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:38

Je moet gaan leren je paard zijn benen te voelen.

Eerst de voorbenen (die vind ik makkelijker), zeg hardop links-rechts-links-rechts of 1-2-1-2...
Als je dat voelt en hebt geoefend kan je het verschil tussen grote en kleine pasjes gaan voelen en het tempo daarmee bepalen.

Zo ga je ook door met de achterbenen.

Het is makkelijker gezegd als gedaan, ik ben hier al een hele tijd mee bezig en gebruik vaak een spiegel om in te spieken.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 13:00

Bedankt voor jullie adviezen! Ik denk dat iedereen op bokt de reactie: instructeur nemen/vragen wel weet. Maar wil nog wel even uitleggen aarom ik dingen hier ook graag neerleg: die instructeur heeft ook alleen zijn eigen visie. Ik vind het fijn dat ik hier andere invalshoeken van anderen mee krijg! Als je me daar niet mee kan of wilt helpen is het echt niet erg.

@ suzanne, dit van achter naar voren drijven en voor opvangen, doe ik eigenlijk ook als ik mijn paard naar beneden rijd! Kan dat kloppen? Daar maak ik uit op dat de kont er dan beter onder komt?

@ doei! Zal ik weer eens gaan oefenen, dit heeft iemand anders mij ook geadviseerd voor de tolt, mar ik kwam ook achter vast te zitten, ik zal toch wat vaker er mee bezig moeten denk ik!

@ Riagr: Ik zal het idd moeten leren voelen, wou dat dat al lukte, dan weet ik tenminste echt of ik het goed doe ook als de instructeur er niet is!

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:09

Ja dat klopt. Als jij contact opneemt met de teugel en voorwaarts/neerwaarts rijd zal het paard in de aanleuning gaan. Van daar uit zal je het paard moeten motiveren om nog meer zijn achterhand er onder te plaatsen. Dit kan je doen door veel overgangen en tempowisselingen te rijden.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 13:18

Bedankt! Daar ga ik mee aan de gang!

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:58

Over de achter hand is denk ik al genoeg gezegd. Als je wil zien of je paard zijn rug niet uitdrukt, kun je even in spiegel kijken, als je dan ziet dat zijn rug 'bol' is en er geen kuiltje zit vlak achter het zadel.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 23:03

Jitske87 schreef:
Over de achter hand is denk ik al genoeg gezegd. Als je wil zien of je paard zijn rug niet uitdrukt, kun je even in spiegel kijken, als je dan ziet dat zijn rug 'bol' is en er geen kuiltje zit vlak achter het zadel.

Heel erg bedankt! Deze tip helpt mij ook weer!
Nou dan moet daar nog wel aan gewerkt worden..Als er iemand andersop zit zie ik dit namelijk wel...ik heb geen spiegel dus zal eens foto's moeten gaan maken als ik er zelf op zit.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:27

Misschien jezelf ook eens filmen? Kan je enorm verder helpen!