In fijne training, na rust weer oppakken: verzet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stefje

In fijne training, na rust weer oppakken: verzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 20:53

Ik heb in mijn training al langere tijd een probleem wat ik niet kan oplossen. Juist als het lekker gaat (dat is niet altijd zo, maar wel zeg 70% van de trainingen, en daar gaat mijn vraag hier over).
Ik dressuur (begin met M2) en rijd mijn merrie los, en ga als ik merk dat dat kan, doorzitten. Dat gaat dan vaak heel vloeiend in elkaar over, en ik heb haar dan regelmatig echt lekker aan het lopen : het gevoel van op je pinken rijden, met een minimale zit- en beenhulp overgangen, tempowisselingen, richting veranderen enz. Kortom, gewoon lekker met ontspanning nageeflijk en -behoorlijk- rechtgericht aan het lopen, aan het been.

Op een gegeven moment zeg na 20 minuten in totaal rijden, las ik een rustmoment in, langere teugel, stappen, belonen. Na een minuut of 5-10 pak ik weer op en dan: he, dat fijne gevoel is weg! Ineens op de voorhand lopen, hangen, niet meer willen. Terwijl het moment toen ik ging stappen ik echt niet het gevoel had dat ze 'op' was of enorm aan een rustpauze toe was (ik weet hoe ze is als ze op is, slaan met hoofd, bezweet, dat is ze dan nog lang niet, en zelfs dan wil ze nog maar merk ik dat het niet verstandig is om nog door te gaan). Ik kan het niet plaatsen, ik krijg het dan ook niet meer zo goed als het was, en daar baal ik dan enorm van. Ik blijf rustig, blijf vragen, en hetzelfde rijden, maar ik krijg het gevoel niet echt meer terug. Ik snap daar echt geen hout van... Het enige wat ik kan bedenken is dat ik eerder al moet wisselen met lengte in de hals: echt wat verlengen, en weer ronder rijden. Maar in mijn rijden rijd ik ook van de hand af (het stokjes-gevoel zeg maar: rijden alsof je teugels stokjes zijn die de neus er iets uitduwen).

Ik kan me niet voorstellen dat ze dan pijn heeft, spierpijn in de rug of last van pezen of wat dan ook. Ze is niet onregelmatig, het voelt enkel als 'dit was het voor jou vandaag, wees er maar tevreden mee, morgen weer een dag'. Ze gaat niet letterlijk in verzet, niet bokken, steigeren, niet uitbreken, niet quasi-schrikken. Ik herinner me nu dat ik eerder zo'n periode had, toen ben ik standaard lang gaan rijden per training, tegen een uur aan zo van gaat het niet dan gaan we wel door. Moet zeggen dat het daarna wel veel beter werd, maar of het nou daardoor kwam... Ze is niet zo'n uitbuiter. (Het is trouwens -heb ik me laten vertellen- een metaalpaard, wat afstandelijk, stiekem wel aandacht willen maar doen alsof het niet nodig is. Niet zo'n aandacht vragen als je er bent, maar wel omkijken naar je als je zelf wegdraait.)

Toevallig gister zat ik weer extreem in deze situatie, viel me op dat ze echt fanatiek begon, had energie zat, maar niet loperig, gewoon lekker willen. En dacht: tijd voor een Bokt-topic :-).

Wie heeft tips, en/of herkent dit???
Laatst bijgewerkt door stefje op 17-02-11 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Irma_Maandag

Re: In fijne training, na rust weer oppakken: verzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:58

Eens proberen om eerder een kortere pauze in te lassen, of twee korte één voor en één na het "normale" tijdstip hiervoor? En dan niet belonen dmv "uitstappen", maar enkel door wat relaxter en wat langer in de hals te laten worden (bv in draf en stap halsstrekken, even wat simpele dingetjes doen en vervolgens weer oppakken en doorrijden).
Zou ik eens proberen; wat meer nadruk op ontspanning, minder nadruk op "klaar", waarna het dier weer verder moet.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 21:00

Dat is een idee, daar had ik niet aan gedacht, een soort mini-pauze. Ga ik proberen :-)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:03

ik denk dat paardlief ook beetje teveel de link maakt van: effe stappen zonder dat ze moet werken = gedaan met werken
vergelijk het met ons, als je bv al 4 uur gewerkt hebt, en je hebt een lange middagpauze, heb je ook geen zin meer om te herbeginnen.
Ik zou niet echt geen lange teugelstappauze inlassen, maar dan bv tijdens het stappen ze wat ronder instellen, wat stapoefeningen doen, zijgangetje bijnemen, en gewoon doorblijven werken
liever een halfuurtje naeen goed doorwerken met een fijn gevoel, of in totaal een uur rijden maar maar 20 minuutjes echt fijn te rijden en een halfuur half en half

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:12

Wat vaak ook goed helpt is tijdens de pauze, in stap dus, toch een beetje door te rijden. Dus veel oefeningen in stap gaan rijden, ronder/lager/etc instellen, wat zijgangen, schakelen, enz..

Edit: zie dat Duhelo dat ook al zei. :))

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 21:14

Klopt Duhelo, ik kan op zich met 30 tot max 40 minuten lekker lopen prima tevreden zijn :-) ben inderdaad ook niet zo van een uur lang maar doorkachelen omdat het perse een uur moet zijn. Ik les bij 2 instructeurs waarvan 1 maar een halfuur les doet, en dat is altijd prima. Ik heb nu een beter beeld van hoe zo'n 'pauze' (meer een afwisselmoment) zou moeten zijn. Ik moet dat in mijn training opnemen als onderdeel (soort oefening, niet zozeer een echte pauze).

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 21:15

Quir schreef:
Wat vaak ook goed helpt is tijdens de pauze, in stap dus, toch een beetje door te rijden. Dus veel oefeningen in stap gaan rijden, ronder/lager/etc instellen, wat zijgangen, schakelen, enz..
Edit: zie dat Duhelo dat ook al zei. :))

Geeft niet hoor is welkom :-D het moet toch even bij me doordringen ;-)

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:18

Zie hier hetzelfde probleem bij het meisje die op mijn pony rijdt.

Wat er gezegd is ben ik het helemaal mee eens. Bewaar het aan de langere teugel stappen voor het einde. Er zijn genoeg andere dingen te doen die toch een beetje een rustmoment geven zonder dat alles helemaal uit elkaar valt.

En wat ik ik daar nog graag aan toe wil voegen: begin direct na het rustmoment met iets wat een beetje een uitdaging is voor je paard. De merrie hier doet het alleen als ze zich een beetje verveelt/het haar te makkelijk wordt gemaakt. Zodra je iets vraagt waar ze haar best voor moet doen is het over.

Heel herkenbaar dus, en in elk geval hier een kwestie van voldoende geestelijke uitdaging bieden.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:20

en ook tijdens het rijden wisselen in halslengte. Je kan nemelijk heel goed een oefening belonen door een rondje de hals wat langer te laten. En daarna weer korter :)

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:24

Mee eens. De grootste beloning voor een paard is rust. Dus even een rondje iets meer toestaan aan de voorkant, en verder weinig vragen (gewoon even lekker laten lopen, als je M2 bent blijft ie dat wel een rondje doen) is vaak al voldoende om ze te laten weten dat dat gewenst gedrag was.
Laatst bijgewerkt door Tody op 17-02-11 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:24

Tody schreef:
Zie hier hetzelfde probleem bij het meisje die op mijn pony rijdt.

Wat er gezegd is ben ik het helemaal mee eens. Bewaar het aan de langere teugel stappen voor het einde. Er zijn genoeg andere dingen te doen die toch een beetje een rustmoment geven zonder dat alles helemaal uit elkaar valt.

En wat ik ik daar nog graag aan toe wil voegen: begin direct na het rustmoment met iets wat een beetje een uitdaging is voor je paard. De merrie hier doet het alleen als ze zich een beetje verveelt/het haar te makkelijk wordt gemaakt. Zodra je iets vraagt waar ze haar best voor moet doen is het over.

Heel herkenbaar dus, en in elk geval hier een kwestie van voldoende geestelijke uitdaging bieden.

Ligt wel een beetje aan het paard en wat je als uitdaging ziet.
Na de "pauze" begin ik altijd weer heel simpel, niet gelijk weer het diepen in gooien met werken. Dus weer weg draven en daar bijvoorbeeld weer in gaan schakelen, hoofd/hals houding verschillend instellen en eventueel zijgangen (ligt er aan hoe goed deze op het paard bevestigd zijn).

Als je direct weer aan de "zware arbeid" gaat, kan je juist verzet uitlokken.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 21:40

Ah, ik heb altijd zoiets van 'we pakken het weer op waar we gebleven waren' -zo ben ik zelf ook ;-))- maar begrijp dat dat niet zo logisch is als ik dacht... OK :-)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:03

ik bedenk me ook ineens dat ik dat doe en zodra ik het op wil pakken gaat het mis
en nu ik jouw verhaal lees denk ik neem een kortere pauze en niet helemaal los
dan hebben ze niet het idee dat ze klaar waren

al zit ik niet op jouw nivo hoor, maar denk dat dat niet moet uitmaken

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:40

Dit probleem heb ik ook altijd! :j
Mijn paard heeft altijd de tijd nodig om op te warmen, en zodra ze er dan is dan gaat het voor ons doen top, en dan denk ik: Ik beloon haar goede gedrag! (Ze heeft al zo'n snel stakend, moeilijk karakter) Ik ga even stappen! En ook daarna is het gevoel meteen weg.

Wat ik doe, ze mag eventjes lekker stappen met een lange teugel maar ik houd haar ondertussen wel bezig, ze moet wel op blijven letten. Dus in eens een keer aandraven of een pasje wijken. Niet te veel, het moet wel een leuk moment blijven, maar ze moeten ook niet denken dat ze al klaar zijn, wat de mijne dus altijd denkt. En je kan natuurlijk beter 3 korte pauzes nemen dan 1 pauze van 10 minuten! :)

Het werkt opzich wel, kan er niet veel over zeggen omdat we steeds maar met hele kleine stapjes vooruit gaan.
Maar ik merk in ieder geval dat ze wel op mij blijft letten en minder staakt! :j

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:09

Ik heb dat probleem ook met mijn merrie. maar ik lees hier hele goede tips dus daar ga ik zeker mee aan de slag.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 02:21

Bedankt iedereen voor de tips! Ik heb er meerdere gisteravond nog in praktijk gebracht, en het voelde eigenlijk heel natuurlijk aan: tussendoor even wat langer en direct weer oppakken. En ook heel even rustmoment maar dan aan de gang houden, en niet helemaal vrijgeven. Van de tussendoor-mini-breaks werd ze wel een beetje onrustig maar dat voelde alsof het wat onwennigheid was. Ik ga dit zeker doorzetten, en vond het super dat ik binnen enkele uren al tips kreeg die ik direct in de praktijk kon brengen :-)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 03:02

- In halslengte wisselen
- Meer overgangen stap inlassen (actief en bij de les houden, halslengte wisselen, SB, travers, tempowisselingen)
- Alles tijdens het rijden meepakken wat je wilt en stoppen wanneer alles goed gaat.

Ik denk dat het wel een verklaring heeft, maar het is nu laat!
Ik kom nog terug op dit topic...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:41

Ik zou nog terug komen op dit topic!

Ik denk:
Je begint altijd lang en laag om de boel op te starten, na verloop van rijden neem je de teugels steeds iets korter, want daar wil je heen...
Wanneer je met uitstappen hup de teugels losgooit wordt alles weer lang gemaakt en lijkt het mij moeilijk voor het paard om meteen weer hup die spieren kort te maken.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:45

Eigenlijk zijn de tips al gegeven.
Wanneer je echt lang wilt geven in een 'pauze' moet je daarna weer bij het begin beginnen.
Terwijl als je gewoon even rustig gaat stappen en een klein beetje ruimte aan de voorkant geeft, dit voelt voor het paard ook als een rustmomentje, je daarna weer rustig aan op kan pakken en verder gaan.
Thuis geef ik zelf meestal ook echt lang lang, omdat ik dan twee of meer keer van voor af aan naar mijn doel kan rijden, en dan kan ik dus merken of die het de eerste keer wel goed heeft gedaan(eigenlijk meer ik) als dit zo is dan heb ik hem de tweede keer veel makkelijker en sneller bijelkaar dan de eerste keer. Op wedstrijd tussen de twee proeven in houd ik hem toch een beetje in verbinding, omdat ik dan niet in die 6 minuten én kan pauzeren en weer opnieuw oppakken en klaar zijn om de proef in te gaan.
Succes!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 20:01

M_Vainqueur schreef:
Eigenlijk zijn de tips al gegeven.
Wanneer je echt lang wilt geven in een 'pauze' moet je daarna weer bij het begin beginnen.
Terwijl als je gewoon even rustig gaat stappen en een klein beetje ruimte aan de voorkant geeft, dit voelt voor het paard ook als een rustmomentje, je daarna weer rustig aan op kan pakken en verder gaan.
Thuis geef ik zelf meestal ook echt lang lang, omdat ik dan twee of meer keer van voor af aan naar mijn doel kan rijden, en dan kan ik dus merken of die het de eerste keer wel goed heeft gedaan(eigenlijk meer ik) als dit zo is dan heb ik hem de tweede keer veel makkelijker en sneller bijelkaar dan de eerste keer. Op wedstrijd tussen de twee proeven in houd ik hem toch een beetje in verbinding, omdat ik dan niet in die 6 minuten én kan pauzeren en weer opnieuw oppakken en klaar zijn om de proef in te gaan.
Succes!

M_Vainqueur je geeft toch nog een goede aanvulling! Want ik vroeg me inderdaad af 'en hoe dan op een wedstrijd' want ik kreeg ook wel eens het advies om tussen 2 proeven lang te geven, en daarna voor de 2e proef weer op te pakken. En je ziet toch veel mensen ook gewoon oppakken en verder gaan waar ze gebleven waren. Maar misschien houden ze dan toch wel wat verbinding, en denk ik zelf 'vrijgeven is nog vriendelijker' maar vergiste ik me in het oppakken erna (verbinding houden dan kan je sneller terug naar waar je geleven was). Ook in lessen vind ik dat langgeven en direct weer oppakken toch wel de 'manier' was die ik meekreeg -ik werd er nooit op gewezen dat het anders moest...-. Misschien hebben lang niet alle paarden er een probleem mee, maar ik liep er juist te laatste jaren steeds meer tegenaan.

Interessant ook hoe je beschrijft dat je juist wel lang geeft, om daarna te kijken of het oppakken en terug naar bij elkaar rijden ook weer lukt.

Ik ga de werkwijze vanavond wederom inzetten :-) en als ik dat op de rit heb -vorige week werd ze nog wat onrustig daarvan dus dat ga ik eerst optimaliseren-, ga ik ook bewust lang laten en dan weer terugrijden.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:58

Fijn dat je er wat aan hebt:)
Over dat niet alle paarden er last van hebben, ja dat is natuurlijk wel logisch, vaak is een paard wat verder in zn opleiding is sowieso al makkelijker en sneller bij elkaar te rijden. Dus ook wanneer je hem weer oppakt na een rondje lang. Maarja, die tijd komt nog wel een keer!
Succes met oefenen!!